کد مطلب: ۵۶۰۱۶۶

کاهش نرخ سود بین بانکی + جدول

کاهش نرخ سود بین بانکی + جدول

نرخ سود بین بانکی در ادامه مسیر کاهشی خود به مرز ۱۸ درصد رسید. جدول مربوطه را در ادامه ببینید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس گزارش بانک مرکزی از عملکرد بازار بین بانکی، نرخ سود بین بانکی که روند کاهشی به خود گرفته است، در ادامه این مسیر به ۱۸٫۱۲ درصد کاهش یافت.

نرخ مورد نظر، همچنان بالای ۱۸ درصد است اما بالاخره بعد از مدت‌ها، از نیمه بالای کانال مذکور فاصله قابل توجهی گرفته است. ادامه مسیر کاهشی این نرخ، خبر مهمی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود ( اقتصادنیوز ).

2 3

نرخ سود بین بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست؛ در واقع این نرخ نوسان دارد به گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و برعکس.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه شود.

پیش از این هم البته عبدالناصر همتی، رئیس کل وقت بانک مرکزی، یکی از اهداف این بانک را برای کنترل تورم و مهار رشد نقدینگی، کاهش نرخ سود بین بانکی اعلام کرده بود.

این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین بانکی نباید کاهش یابد زیرا، اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول محسوب می‌شود که در آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جهت تأمین مالی کوتاه‌مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود، با یکدیگر معامله می‌کنند.

وجود چنین بازاری موجب می‌شود که بانک‌ها برای تأمین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند؛ ضمن اینکه تغییرات نرخ سود بین بانکی می‌تواند در افزایش و کاهش نرخ سود بانکی مؤثر باشد ( تسنیم ).مرکز

آخرین اخبار حوزه بانک را در صفحه بانک و بیمه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با این روندی که بانک مرکزی پیش گرفته بعید نیست امسال به تورم ۳ رقمی برسیم. خدا خودش شر مسئولین نادان رو از این مردم دور کنه.

  • کاوه کامرانی

    سلام بانک کشاورزی به ما سود هیجده درصدی میداد الآن سه سال سود به ما نمیدهد وام هم مگر پارتی داشته باشی الان تو این سه سال ما درخواست بیست ۲۰میلیون داده ام ولی اول گفتن سود وام میشود بیست دو درصدی و فعلا سرکارمان گذاشته اند؟ تا سبزی زیر پایم سبز بشود من الله التوفیق کاوه کامرانی

  • کاوه کامرانی

    واقعا حقیقت گفتم نه تهمت زدم نه دروغ گفتم من ایثارگر جنگ هستم کاوه کامرانی