کد مطلب: ۷۵۳۶۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز چه تغییری کرد؟/ آخرین نما از بازار کار ایران

نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز چه تغییری کرد؟/ آخرین نما از بازار کار ایران

صاحب نظران بازار کار ایران یک نگرانی اساسی دارند؛ آن هم این است که همزمان با کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی با سقوط قابل توجهی همراه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نرخ بیکاری در پاییز هم کماکان تک‌رقمی اعلام شده است؛ 8.2 درصد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این نرخ، کمترین سطح در 17 سال گذشته بوده است. در میان سه بخش اصلی اقتصاد ایران یعنی بخش خدمات، کشاورزی و صنعت هم بیشترین سهم اشتغال مربوط به بخش خدمات بوده که به گواه کارشناسان علت اصلی آن را باید در مهار کرونا جست‌وجو کرد و کمترین سهم اشتغال هم به بخش کشاورزی تعلق داشته است.

هرچند صاحب نظران بازار کار ایران یک نگرانی اساسی دارند؛ آن هم این است که همزمان با کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی با سقوط قابل توجهی همراه بوده است. علاوه بر این، گروهی از فعالان کارگری هم می‌گویند کاهش نرخ بیکاری عمدتا به مهار بیماری کرونا برمی‌گردد و آنچه در بازار کار ایران رخ می‌دهد متفاوت از ارقام و اعدادی است که در جداول مراکز و نهادهای دولتی به چشم می‌خورند. آنها به‌ویژه به نرخ بیکاری در بخش زنان، جوانان و فارغ‌التحصیلان اشاره می‌کنند و می‌گویند این شاخص در این سه گروه کماکان دورقمی است و بنابراین ادعای نرخ بیکاری تک‌رقمی تنها برای نشان دادن کارنامه اقتصادی مطلوب برای دولتمردان کاربرد دارد.

نرخ مشارکت اقتصادی چقدر کاهش یافت؟

نرخ مشارکت اقتصادی همان نسبت جمعیت فعال بازار کار به کل جمعیت 15 ساله و بیشتر است. اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان از این دارد که کل جمعیت 15 ساله و بیشتر برابر با 63 میلیون و 866 هزار نفر است که از این رقم، 26 میلیون و 207 هزار نفر سهم فعالان بازار کار بوده است.

این داده‌های آماری یعنی نرخ مشارکت اقتصادی در ایران معادل 41 درصد بوده که البته نسبت به فصول گذشته در کمترین سطح خود قرار داشته است. در فصول قبلی تفاوت بر سر 0.1 واحد درصد بوده است.

سقوط نرخ مشارکت اقتصادی زنان پس از کرونا

اما پیش از این هم گزارش شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور که دربرگیرنده اطلاعاتی از قبیل آخرین اطلاعات سالانه، فصلی یا ماهانه در زمینه حساب‌های ملی، شاخص‌های قیمت، وضع مالی دولت، متغیرهای پولی و اعتباری، بورس، بودجه خانوار و توزیع درآمد، جمعیت و نیروی انسانی، صنعت و معدن، تجارت خارجی، ساختمان مسکن، انرژی و کشاورزی است، در دی ماه به‌روزرسانی شد.

آنطور که این گزارش نشان می‌داد نرخ مشارکت اقتصادی زنان طی چهار سال یعنی از سال 97 تا پایان تابستان 1401، به میزان چهار درصد کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات این گزارش، نرخ مشارکت اقتصادی زنان از 13.7 درصد به 17.6 درصد رسیده است؛ آن‌هم پس از شیوع پاندمی کرونا.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.