کد مطلب: ۳۸۵۰۵۲

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه پنجم تیر ماه ۱۳۹۸

نرخ واقعی دلار از زبان وزیر اقتصاد و روش جدید رصد دلالان ارز

نرخ واقعی دلار از زبان وزیر اقتصاد و روش جدید رصد دلالان ارز

امروز (چهارشنبه پنجم تیرماه 1398) روزنامه ایران به نقل از وزیر اقتصاد نوشته که نرخ واقعی دلار کمتر از هشت هزار تومان است. همچنین روزنامه جام‌جم از افشاگری مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی كشوری گزارش داده است. روزنامه جوان نیز خبر داده است که دلالان ارز با دوربین‌های تشخیص چهره شناسایی می‌شوند و روزنامه خراسان هم از کاهش تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو طی یک ماه گذشته گزارش داده است.

به گزارش تجارت‌نیو ز، امروز (چهارشنبه پنجم تیرماه 1398) روزنامه ایران به نقل از وزیر اقتصاد نوشته که نرخ واقعی دلار کمتر از هشت هزار تومان است. همچنین روزنامه جام‌جم از افشاگری مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی كشوری گزارش داده است. روزنامه جوان نیز خبر داده است که دلالان ارز با دوربین‌های تشخیص چهره شناسایی می‌شوند و روزنامه خراسان هم از کاهش تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو طی یک ماه گذشته گزارش داده است.

وزیر اقتصاد : نرخ واقعی دلار کمتر از هشت هزار تومان است

روزنامه ایران با تیتر «وزیر اقتصاد: نرخ واقعی دلار کمتر از هشت هزار تومان است» نوشته است که روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران، گفت: هیچ‌کدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند و حتی صحبت از نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان تا پنج هزار تومان است.
گفته می‌شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان کاهش می‌یابد.

این روزنامه نوشته است: فرهاد دژپسند با تأکید براینکه در شرایط فعلی دست ما برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پر است، گفت: چه به‌لحاظ بودجه و چه به‌لحاظ درآمدی راهکارهایی را اتخاذ کرده‌ایم تا حداقل تنش به کشور وارد شود، اما از بیان راهکارهای اتخاذشده در فضای عمومی معذوریت داریم. راهکارهایی اتخاذ شده تا در دوره کاهش درآمدهای نفتی به سایر درآمدهای پاک و درست متوسل شویم تا آرزوی دیرینه بودجه بدون نفت محقق شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: راهکار‌های ۱۲ گانه برای استفاده تهاتری از نفت و قوام بخشیدن به درآمدهای ارزی کشور سرمایه‌گذاری خارجی و پیمانکاری داخلی طراحی شده است.

وزیر اقتصاد گفت: درحالی که در اوایل سال 97 رقم مصوب سرمایه‌گذاری خارجی رقم نگران‌کننده 1.7 میلیارد دلار بود، اما با تأکیدات انجام‌شده به همکاران سازمان سرمایه‌گذاری خارجی این رقم به 3.5 تا 4 میلیارد دلار رسید.

وی افزود: با تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذاران بالای 250 میلیون دلار امیدواریم رقم سرمایه‌گذاری در سال 98 نیز مطلوب باشد.

دژپسند بر افزایش بهره‌وری برای رونق تولید اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون از ۴۵ تا ۵۰ درصد از ظرفیت بخش‌های اقتصادی تولیدی استفاده می‌شود که اگر ۵۰ درصد افزایش یابد، شاهد جهش زیادی در حوزه تولید خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ۹۷ درصد درآمدهای مالیاتی سال ۹۷ به ارزش ۱۰۹ هزار میلیارد تومان محقق شد در حالی که برخی حداکثر تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی می‌کردند.

وی ادامه داد: درآمدهای مالیاتی در سه ماهه امسال ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و به رقم ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که البته با احتساب مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات است.

دژپسند افزود: در عرصه جایگزینی درآمدهای ارزی نیز به گمرک اعلام کردیم هیچ مانعی برای صادرات غیرنفتی ایجاد نکنند و بر این اساس تأکید کردیم که برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه درآمدهای غیرنفتی در سال ۹۷ با‌وجود همه فشارها کمترین کاهش را داشت، گفت: در سه ماه نخست امسال نیز صادرات غیر نفتی روند مطلوب و قابل قبولی داشته است.

دژپسند گفت: یک بسته جامع برای رونق تولید طراحی شده و به رئیس جمهوری نیز ارسال شده است. رونق تولید در این بسته از جوانب مختلف از جمله بهبود فضای کسب‌وکار دیده شده است.

وی افزود: اگر سرمایه در گردش تولیدکنندگان تأمین شود نرخ بهره‌برداری افزایش می‌یابد و در این بسته به این موضوع اشاره شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به پیشنهادات خود برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر هم اشاره کرد و گفت: برای حمایت از مستأجران قصد داریم صندوقی راه‌اندازی کنیم که با وام دادن به مستأجران به تأمین رهن آنها کمک کنیم.

وی در مورد فعالیت‌های اقتصادی مزاحم تصریح کرد: برای این گونه فعالیت‌های مزاحم محدودیت ایجاد خواهیم کرد و این مسأله در شرع و قوانین وجود دارد به همین منظور مالیات فعالیت‌های اختلال‌زا را پیگیری می‌کنیم که هفته بعد به دولت ارسال می‌شود.

وی در ادامه درخصوص حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی و آنکه مطرح شده مرداد ماه امسال قیمت حامل‌های انرژی بخصوص بنزین افزایش می‌یابد، گفت: سخنگوی دولت در رابطه با کالای اساسی صحبت کرد و جمع‌بندی شد که دولت تا آخر سال نرخ ارز کالاهای اساسی را تغییر ندهد.

همچنین در رابطه با حامل‌های انرژی نیز تاکنون این موضوع را که قرار است تا مرداد ماه قیمت حامل‌های انرژی تغییر کند نشنیدم.

وزیر اقتصاد در مورد طرح مالیات برعایدی سرمایه نیز گفت: پیش‌نویس اولیه این طرح آماده و بررسی شده و تا نیمه اول امسال آن را برای دولت و در نهایت مجلس ارسال می‌کنیم. این کار با حضور صاحبنظران دانشگاهی انجام شده و برای اصلاح نهایی پیش‌نویس آن در آستانه نهایی شدن است.

وی در مورد اخذ مالیات از سکه گفت: اخذ مالیات سکه به موجب قانون و تکالیف قانونی است. ما نیز مسائل و شکایت‌های مطرح‌شده را شنیدیم.

دژپسند ادامه داد: همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرشفاف از طریق تراکنش‌های مالی بررسی می‌شود. راهکارهای انسداد فرار مالیاتی شناسایی شده و باید توجه داشت افرادی که از سودهای کلان بهره می‌برند، خود باید پیشقدم شده و اظهارنامه ارائه دهند و این موضوع باید به فرهنگ تبدیل شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سکه مهریه خانم‌ها مشمول مالیات نیست، گفت: حدود مالیات سکه را رعایت می‌کنیم؛ ضمن آنکه دنبال درآمد برای دولت هستیم. سود سپرده بانکی سرمایه تلقی نمی‌شود، اما در بسیاری از کشورهای دنیا این نوع مالیات اخذ می‌شود.

بازگشت خزنده صفرهای نجومی

روزنامه جام‌جم با تیتر «بازگشت خزنده صفرهای نجومی» نوشته است که طبق قانون برنامه ششم، دولت از سال 96 مكلف بود سامانه اعلام حقوق مدیران را جهت اطلاع مردم راه‌اندازی كند، اما اكنون در سال سوم اجرای برنامه پنج‌ساله ششم هستیم که هنوز این سامانه ایجاد نشده است و راه برای پرداخت حقوق‌های غیرمتعارف به برخی مدیران دولتی همچنان باز مانده است.

سازمان امور اداری و استخدامی اخیرا وزارت اقتصاد را مسئول راه‌اندازی سامانه حقوق اعلام كرده بود، اما دیروز وزیر اقتصاد گفت: این سامانه ربطی به وزارت اقتصاد ندارد.

فرهاد دژپسند افزود: وزارت اقتصاد هر ماه فهرست حقوق‌های خود را به سازمان امور اداری و استخدامی اعلام می‌كند؛ اما انتشار آن جزو وظایف ما نیست و بر عهده سازمان مذكور است.
در شرایطی كه دولت برای راه‌اندازی سامانه اعلام حقوق مدیران، دو سال است تعلل می‌كند، در گوشه و ‌كنار دولت برخی مدیران در حال دریافت حقوق‌های كلان هستند.

این روزنامه نوشته است: براساس افشاگری مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی كشوری، برخی از مدیران این صندوق در سال گذشته حقوق‌های حتی بالاتر از 50 میلیون تومان هم دریافت كرده‌اند.

این در حالی است كه سال گذشته هنگام بررسی لایحه بودجه سال 98 در مجلس، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی بود كه دولت سال آینده بودجه‌ای برای افزایش حقوق 400 هزار تومانی كارمندان و بازنشستگان ندارد. نوبخت همچنین گفته بود كه كسی در دولت بالاتر از ده میلیون تومان دریافتی ندارد.

قرجه طیار، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پرداخت‌های نامتعارفی که در صندوق بازنشستگی کشوری صورت گرفته خلاف قانون بوده و آقای شریعتمداری باید پاسخگوی این مسائل باشند.

وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و قطعا وزیر آن باید پاسخگوی اتفاقاتی که در دستگاه متبوعش می‌افتد، باشد.

طیار اجرا نشدن سامانه حقوق مدیران را یک خلأ دانست و تصریح کرد: مقاومت مقامات و مدیران دولتی قابل تأمل است. باید توجه داشت، اگر سامانه حقوق مدیران دولتی منتشر می‌شد و مردم می‌توانستند مشاهده کنند هیچ وقت مقامات و مدیران اجازه این پرداخت‌ها را به مدیران پایین‌دستی و همچنین برای خودشان نمی‌دادند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: حتما در همین هفته از آقای شریعتمداری این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

دلالان ارز با دوربین‌های تشخیص چهره شناسایی می‌شوند

روزنامه جوان با تیتر «دلالان ارز با دوربین‌های تشخیص چهره شناسایی می‌شوند» نوشته است که فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از تجهیز خیابان‌های ارزی پایتخت به دوربین‌های پیشرفته خبر داد و تأکید کرد: «با هرگونه خرید و فروش ارز در فضا‌های غیرقانونی برخورد می‌شود و پلیس در کنار بانک مرکزی به مقابله با دلالان ارز می‌پردازد.»

این روزنامه نوشته است: سردار حسین رحیمی در حاشیه بیست و ششمین مرحله از طرح رعد که صبح دیروز در پلیس پیشگیری پایتخت برگزار شد، درباره ادامه برخورد با دلالال ارز گفت: مبارزه با دلالان ارز ادامه دارد و اعلام می‌کنم در یک ماه گذشته به جز تعداد اندکی حضور دلالان ارز و طلا در سبزه‌میدان، منوچهری و خیابان فردوسی مشاهده نشده است.

همچنین با هماهنگی بانک مرکزی این مناطق به دوربین‌های پیشرفته مجهز شده‌است تا افرادی که می‌خواهند به صورت غیرقانونی در این مناطق اقدام به فروش ارز کنند شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه تعدادی از دلالان ارز در زندان به سر می‌برند، گفت: با هرگونه خرید و فروش ارز در فضا‌های غیرقانونی برخورد می‌شود و پلیس در کنار بانک مرکزی به مقابله با دلالان ارز می‌پردازد.

کاهش تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو طی یک ماه گذشته

همچنین روزنامه خراسان با تیتر «کاهش تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو طی یک ماه گذشته» نوشته است که همزمان با حرکت نزولی قیمت دلار و نوسان آن در محدوده 13هزار و 300تومان، از گوشه و کنار بازار خودرو نیز خبرهایی به گوش می رسد که از قرار گرفتن خودرو در شیب ملایم کاهش قیمت‌ها حکایت دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل مشهد با تایید این خبر می گوید: هم‌اکنون قیمت‌ها نسبت به ماه قبل با 25درصد افت روبه‌روست و اگر تقاضا در بازار خودرو همچنان کاهش یابد، قیمت‌ها کاهش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این روزنامه نوشته است: اگرچه بنا به اظهارنظر برخی کارشناسان، کاهش قیمت دلار دلیل اصلی کاهش قیمت خودرو بوده است، اما نمی‌توان از عوامل دیگری از جمله کم شدن تقاضا و نزدیک شدن این آمار به میزان تولید خودرو در کشور چشم پوشید.

حالا با پایین آمدن هرچند اندک قیمت‌ها، این سوال در ذهن شمار زیادی از خریداران ایجاد می‌شود که آیا روند کاهش قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود یا خودرو نیز مانند تعداد زیادی از کالاها مدت کوتاهی در سراشیبی کاهش قیمت قرار و چند صباح دیگر قیمت آن دوباره اوج می‌گیرد.

برای بررسی وضعیت بازار و با خبر شدن از دلایل کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر، به سراغ تعدادی از نمایشگاه داران خودرو در شهر مشهد می‌رویم.

تعداد زیادی از نمایشگاه‌داران ضمن اذعان به موضوع کاهش قیمت خودرو نسبت به ماه‌های گذشته این روند نزولی را تا چند ماه آینده باشیب ملایم پیش‌بینی می کنند.

یکی از نمایشگاه‌داران باسابقه در خیابان گاز مشهد می گوید: از یک ماه قبل افت قیمت‌ها شروع شد. البته پیش از آن شاهد اوج گرانی خودرو در اسفند سال گذشته بودیم که این روند تا اواخر فروردین امسال ادامه داشت.

وی درباره شرایط بازار در زمان گرانی خودرو در مقایسه با رکود بازار خاطر نشان می‌کند: نمی‌دانم علت چیست که وقتی خودرو گران می‌شود بازار فروش وضعیت بهتری دارد ولی وقتی قیمت‌ها پایین می‌آید هم فروشنده و هم خریدار رغبتی برای انجام معاملات ندارند و امروز بازار با افت شدیدی همراه است و طبق شنیده‌های ما این رکود در ماه‌های پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، برخلاف رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران مشهد میزان بالای تقاضا را دلیل اصلی گرانی خودرو می‌داند و در پاسخ به این سوال که از سوی کمیسیون صنعت مجلس با هدف تنظیم قیمت خودرو چه اقداماتی شده است، می گوید: در مجلس برای سامان‌دهی قیمت خودرو دو موضوع دنبال می‌شود. یکی به قوانین و مقررات سامان دهی بازارخودرو برمی‌گردد که هفته گذشته آخرین مصوبه آن را در مجلس به بحث گذاشتیم و موضوع دوم تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان خودروست.

یکی دیگر از موضوعاتی که تعداد زیادی از مردم و نمایشگاه‌داران در پی اطلاع از آن بودند، چگونگی نظارت مجلس بر فعالیت دو شرکت خودروساز کشور است.

رمضانعلی سبحانی فر در جواب، می‌گوید: باید بر نحوه توزیع خودرو، نظارت شود تا خودرو به دست مصرف کننده واقعی‌اش برسد و یک فرد با هدف سود بالا طی یک سال، به خرید چندین خودرو اقدام نکند. برای رسیدن به این مهم، اقداماتی را انجام داده‌ایم و نظارت بیشتری را بر فعالیت خودرو سازان اعمال خواهیم کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.