کد مطلب: ۸۱۷۸۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرداخت تنها ۳۰ درصد از بهای گندم خریداری شده/ افزایش انگیزه قاچاق و جایگزینی محصول

پرداخت تنها 30 درصد از بهای گندم خریداری شده/ افزایش انگیزه قاچاق و جایگزینی محصول

اختلاف نظر دولت و کشاورزان در مورد نرخ تضمیمی گندم همچنان ادامه دارد. دولت بر نرخ 15 هزار تومانی تاکید می‌کند اما گندمکاران خواهان افزایش نرخ تضمینی، حداقل تا 17 هزار تومان هستند. از سوی دیگر، دولت هنوز پول محصولاتی را که خریداری کرده، تسویه نکرده است. یک مقام صنفی اعلام کرده که تا کنون تنها معادل 30 درصد از بهای گندم خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش، سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به رسانه‌ها اعلام کرد که همکاران او، مطالبات گندمکارانی را که گندم خود را تا ۲۹ اردیبهشت به دولت تحویل داده‌اند به این افراد پرداخت کرده‌اند. اما سخنان او، از همان زمان تا کنون با مخالفت برخی از کشاورزان مواجه شده است. این دسته از گندمکاران تاکید می‌کنند که پولی دریافت نکرده‌اند یا به صورت کامل با آنها تسویه نشده است.

همین امروز، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران آمار جالب توجهی را منتشر کرد. او گفته است: «از ابتدای فصل برداشت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری و تاکنون ۱۵.۵ همت از مطالبات گندمکاران، معادل ۳۰ درصد بهای گندم خریداری شده، به آنها پرداخت شده است.»

این در حالی است که به گفته برخی کشاورزان، اعلام خبر تسویه پول گندم باعث شده که طلبکاران به سراغ آنها بیایند؛ در حالی که هنوز پول کافی در حساب گندمکاران نیست. از سوی دیگر آنها به این موضوع هم اعتراض دارند که دولت هنگام توزیع بذر، هزینه آن را نقد و فوری طلب می‌کند اما تسویه خرید تضمینی را با تاخیر انجام می‌دهد.

نرخ خرید گندم پایین است؟

مساله دیگر مورد اختلاف، نرخ مصوب گندم است. اکنون نرخ خرید تضمینی 15 هزار تومان تعیین شده است در حالی که گندمکاران پیش از تصویب این مبلغ، خواهان نرخ 20 هزار تومانی بودند. حالا اما آنها به 17 هزار تومان هم راضی شده‌اند. برخی نمایندگان مجلس هم به دنبال افزایش دو هزار تومانی نرخ گندم هستند. اما دولت بر همان نرخ مصوب تاکید می‌کند.

آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش در این مورد گفت که اعتبارات تخصیص یافته به خرید تضمینی گندم حتی از نرخ فعلی آن نیز کمتر است. به گفته او، دولت در تعیین میزان اعتبارات، نرخ پیشین آن (۱۳ هزار تومان) را در نظر گرفته و شرط افزایش نرخ تضمینی گندم به ۱۷ هزار تومان، اختصاص منابع مالی جدید به وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز، نرخ فعلی را برای گندم مناسب می‌داند و معتقد است این مبلغ، «می‌تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.» او اخیرا در این مورد گفته است: «در حال حاضر قیمت گندمی که دولت از کشاورزان خریداری می‌کند ۱۵ هزار تومان است. اگر همین گندم را می‌توانیم به نرخ ۱۱ هزار تومان وارد کنیم؛ بنابراین گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم تا به خودکفایی گندم برسیم.»

اعتبارات مصوب، برای افزایش قیمت کافی است؟

در مقابل، ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران بر ضرورت افزایش نرخ تضمینی گندم تاکید دارد. او در این مورد معتقد است: «با توجه به اختلاف گندم با آن سوی مرزها بدیهی است که انگیزه قاچاق و جایگزینی محصول در مرغداری و دامداری ها به عنوان خوراک دام و طیور یا سوء استفاده و احتکار افزایش می یابد، از این رو افزایش قیمت خرید تضمینی گندم امری ضروری است.»

البته منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه موضوع اختلاف قیمت با کشورهای همسایه را نیز «فضاسازی» می‌داند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او معتقد است: «اینکه گفته می‌شود قیمت خرید گندم در کشور‌های همسایه بالاتر از داخل کشور است، باید دانست این رقم برای کشاورزان خود همان کشور در نظر گرفته شده است و این بدین معنی نیست که کشاورز ما یک تن گندم را در کشور همسایه با همان قیمتی که ما می‌فروشیم، بفروشد، بنابراین آن قیمت گندم، قیمت حمایتی خرید گندم از کشاورزان داخلی همان کشور است و این موارد بیشتر فضاسازی‌هایی که صورت گرفته است.»

با وجود این، برخی نمایندگان مجلس نیز بر ضرورت افزایش نرخ گندم تاکید می‌کنند. آنگونه که مهر گزارش داده، محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفته است: «در بودجه امسال ۱۰۲ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی دیده شد و بر روی قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو تأکید داریم. دلایل کارشناسی را به معاون اول رئیس‌جمهور هم منتقل کرده‌ایم چراکه در غیر این صورت علاوه بر اینکه گندم قاچاق می‌شود گندم تولیدی به خوراک دام می‌رسد و خیلی از مزارع سبز به چرا می‌رود.» سخنان او در مورد اعتبارات، به نوعی با گفته‌های سرپرست وزارتخانه نیز مغایرت دارد.

با وجود همه این حرف‌ها، هنوز تصمیمی برای اصلاح قیمت گندم گرفته نشده و این احتمال وجود دارد که سه‌شنبه، 16 خرداد در جلسه‌ای مساله مورد بررسی مجدد قرار گیرد. در حالی که دولت خرید ۸.۵ میلیون تن گندم از گندم‌کاران کشور را پیش‌بینی کرده است، فعالان صنفی معتقدند با نرخ فعلی بعید است این پیش‌بینی محقق شود.

همان 15 هزار تومان را هم ندادند!

در میانه این اختلاف نظرها، برخی گندمکاران می‌گویند دولت در محاسبه همان مبلغی که به آنها پرداخت کرده، نرخ 15 هزار تومانی امسال را در نظر نگرفته و پرداخت‌ها با نرخ‌های قدیمی انجام شده است.

- «امسال حدود ۷۵تن گندم تحویل سیلو دادم حدود ۵نفر شریک داشتم. پول گندم را ناقص پرداخت کردن به نرخ پارسال کیلویی ۱۲هزار تومان چرا اینقدر کشاورزان را سر در گم می کنید این چند ماه است بر سر قیمت قیمت گندم جدال دارند حتی اگر قیمت گندم بیشتر از نرخ جهانی هم از کشاورز بخرند مگر جایی می رود؟ بلکه باعث تشویق گندم کاران برای سال آینده هم میشود.»

- «سی فرودین تحویل سیلو دادم ۱۲تن گندم. فقط عله الحساب دادن و کی با ما تسویه حساب میکنن معلوم نیس وف قط قیمت پارسال دادن انهم بخصوص امسال که ضرر کردیم. بنده در شهر سوسنگردهستم.»

- «نرخ گندم رو اگه درست نکنم گندم کاری به فنا می‌ره با این تورم اون موقع دم از خودکفایی هم میزنن.»

- «۲۰ اردیبهشت تحویل دادیم یه ریال هنوز واریز نشده و جالبش صداوسیمایی که یه کلمه درباره حق کشاکرز صحبت نمیکنه.»

- «دولت خودش ۵۰ تومن پول برق رو ندی فورن برق رو قطع میکنه ولی به ما که رسید تموم مسولان خواب خوابن.»

- «۲۶ تن گندم اول اردیبهشت تحویل دادم هنوز چیزی واریز نکردند، من شریک دارم و قیمت خرید دولت خیلی ناچیزه، چرا با کشاورز اینکار رو میکنید ؟؟؟»

- «دولت قول داد تمام مطالبات کشاورزان گندمکار پرداخت میشه ولی پرداخت نشد . کشاورزی که شش ماه کار کاشت و داشت و برداشت را با چه زحمت و مشقتی انجام میده تا این محصول که به قول دولتمردان محصول استراتژیک و حیاتی کشور را به ثمر برسونه اما با بی توجهی و بی ملاحظه از طرف بعضی از دولتمردان ، کشاورزان با بی پولی و با سفره های خالی شرمنده خانواده های خود از یک طرف و از طرف دیگر شرمنده کمبایندار و کامیون دار و … شده اند لذا کشاورز دلسرد شده و از کار کشاورزی دست خواهد کشید که اگر از کشاورزی دست بکشد وامصیبتا.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگه رو پیشانی ما کشاورزان چه نوشته شده.
    شما برید گندم ۱۱ تومانی خودتون را وارد کنید ولی ما کشاورزان را راحت بگذارید تا بتوانیم گندم مان را صادر کنیم یعنی مرزها را آزاد بگذارید تا گندم صادر کنیم، ما حمایت شما را نخواستیم با این قیمت ۱۵ هزار تومان کشاورز به خاک سیاه کشیده میشود.
    کشاورزان خواهان قیمت ۲۵تا ۳۰هزارتومانی هستند تا بتوانند کشت سال آینده را انجام دهند و ضرر نکنند.

    • اثیر اخسیکتی

      والله در استان ما خوزستان که قطب تولید گندمه کل حمایت دولت فقط و فقط هکتاری ۴ کیسه کود اوره اونم با قیمتی سه برابر سال قبل دادت. در صورتیکه هکتاری ۵ کیسه کمبود رو آزاد خریدیم. کل حمایت دولت یه برگ اشاره بعنوان قرارداد طرح محوری گندم

  • ناشناس

    سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و…. تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته
    من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
    و روزی ۸۰۰به شاطر
    روزی ۳۰۰برای نان دربیار
    و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
    حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه
    و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
    و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده
    کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟

  • بهنام جوکار

    یک ماهه طلب کارم روزی صدبار زنگ میزنه، یک ماه گندم دادم

  • صالح

    والا هیچی تاحالا تحویل نگرفتم 20اردیبهشت تحویل دادم دریغ از یه ریال میگن تا اخر اردیبهشت تصفیه کردیم. خودم برای کاشت بذر گندم 15تومن خریدم پول واریز کردم دو روز بعد گندم دادن ولی به کشاورز باشه گندم تحویل میده سه ماه بعد با نذر و دعا بهش پولش میدن نمیدونم این کجاش عدالته. میگه گندم 11تومن وارد میکنه پس چرا علوفه دام وطیور که نخاله گندمه رو بالای 20تومن میدی به دامدار ومرغدار

  • اسماعیل

    الان یکماه بیشتر گندم تحویل گرفتید ..فعلا همون 15 رو بدید بدهکار عالمم و ادم هستیم از قرار معلوم که تنی 11500 الحساب واریز کردید همون رو هم خیلی هامون نگرفتیم ..مگه نه گندم داخلی گرون چرا اجازه صادرات نمی دید و جرم محسوب میشه ..گندم مون گرفتید پول مون نمی دید

  • اسماعیل

    الان یکماه گندم تحویل گرفتید ی ریال واریز نکردید مگه نه گندم داخلی گرون صادرات ازاد کنید شما هم از روسیه اوکراین وارد کنید ..کشاورزی خوزستان مخصوصا گندم ش نباشه ایران کجا خودکفا میشه ..پول مون بدید ..‌‌تنی11500 واریز شده اونم نه برا همه گندم زیر 20 تومن ب صرفه نیست ..حالا شما بودجه ندارید ما باید تاوان بی لیاقتی افراد دیگه رو بدیم ..کشوری که 500 میلیون دلار نداره پول گندم کشاورز بده ……..‌‌

  • ورشکسته

    ابرو برامون نذاشتین دو ماه گندم تحویل دادیم ی هزاری ندادین بهمون گرفتاریم پول کامبا تراکتور کود سم هی زنگ ب زنگشون

  • صفدری

    اگه کشاورزصاحب داشت همین بلاهاراسرشون نمی آوردند