کد مطلب: ۲۱۹۲۳۲

نشست اضطراری شورای امنیت به درخواست انگلیس

نشست اضطراری شورای امنیت به درخواست انگلیس

با بالا گرفتن مناقشه بر سر حمله به یک جاسوس سابق روسیه و دخترش با عامل اعصاب در انگلیس و متهم شدن مسکو به دست داشتن در سوء قصد، لندن خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص شد.

انگلیس با درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت، خواهان بررسی نقش احتمالی روسیه در این موضوع شده است. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که هدف از این نشست ارائه یافته‌های کمیته تحقیقات به اعضای شورای امنیت درباره سوء قصد به جان جاسوس روس است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همچنین منابع دیپلماتیک انگلیسی اعلام کردند که دولت لندن در واکنش به این اقدام تعدادی از دیپلمات‌های روس را اخراج خواهد کرد و تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال می‌کند. انگلیس همچنین قصد دارد که فعالیت رسانه‌های روس در انگلیس را محدود کند.

رهبران اتحادیه اروپا نیز قرار است در یک نشست شورای اروپا درباره این مناقشه بحث و بررسی کنند.

ترزا می نخست وزیر انگلیس پیش‌تر گفته بود سم اعصابی که در حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش در شهر سالزبری استفاده شده، از نوع جنگی بوده و از جمله عوامل اعصاب است که در کشور روسیه تولید می‌شود.

سرگئی اسکریپال، سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه است. او در سال ۲۰۰۶ به جرم جاسوسی برای انگلیس به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

او متهم بود که هویت تعدادی از ماموران مخفی روسیه در اروپا را به سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام‌آی‌۶) داده است.

او در سال ۲۰۱۰ بعد از مبادله جاسوس با انگلیس، وارد این کشور شد و از آن زمان در شهر کوچک سالزبری زندگی می‌کرد. اسکریپال یک‌شنبه گذشته بعد از اینکه به همراه دخترش از خانه بیرون رفته و در رستورانی غذا خورده بودند، در حالی که روی نیمکتی در کنار خیابان نشسته بودند، از هوش رفتند.

بنا بر آخرین گزارش‌ها حال هر دو وخیم است. پلیسی که اولین کسی بود که بالای سر آن‌ها رسیده بود، نیز در بیمارستان بستری و وضعیت او ثابت گزارش شده است.

با اینکه دولت انگلیس با احتیاط با اینکه عامل این حمله چه کسی می‌تواند باشد، برخورد کرد اما بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس روز بعد از حمله در پارلمان از دولت روسیه به عنوان مسئول احتمالی نام برد.

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.