کد مطلب: ۴۲۷۷۶۱

مهم‌ترین اظهارات سخنگوی دولت در نشست خبری امروز چه بود؟

آخرین خبر از پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی

آخرین خبر از پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی

سخنگوی دولت اظهار کرد:درباره پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی هنوز تصمیمی اعلام نکردیم. در کمیته حقوقی که دولت تشکیل داده این موضوع در حال بحث است. آنچه که مسلم است، اینکه قطعا براساس قاعده‌های بین‌المللی عمل خواهیم کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معرفی وزیر جدیدکشاورزی، قدردانی از دولت سوییس برای تحویل داروها، انتقال ایرانی‌ها از چین به ایران،تصمیم‌گیری درباره پرداخت غرامت به هوایپمای اوکراینی و عدم دخالت دولت در رسانه ملی از مهمترین نکاتی بود که علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران مطرح کرد که در متن زیر می‌خوانید:

* وزیر جهادکشاورزی قبل از مهلت قانونی معرفی خواهد شد. ما زمان قانونی داریم و اگر بتوانیم دراین موقع به جمع‌بندی می‌رسیم. تاکنون حداقل شش نفر معرفی شده‌اند و سوابق آنها در حال بررسی است.

*وزارت جهادکشاورزی وزارتخانه بسیار مهمی است قطعاً دولت سعی خواهد کرد فردی کارکشته،پیگیر و متخصص برای آن را معرفی کند.

*تصمیم گرفته شد که به صورت موقت تا زمانی که کشور سطح ملی آمادگی لازم برای کنترل و جلوگیری از ورود این ویروس کرونا به کشور را به طور کامل به دست آورد ، پروازهای مستقیم به چین و بالعکس به حالت تعلیق درآید.

* فروش بلیت جدید همان شب متوقف و مقرر شد پروازهایی که در مسیر هستند و پروازهایی که بلیت شان فروخته شده است را با تمام امکانات پزشکی و قرنطینه‌های لازم کنترل شود.همچنین مجوز یک پرواز اختصاصی برای انتقال ایرانیان حاضر در چین اتخاذ شده اما به دلیل مشکلاتی که در چین وجود داشت به تاخیر افتاد و در پایان روز سه‌شنبه این پرواز، ایرانیان حاضر در چین را به تهران منتقل خواهد کرد.

*این پرواز با تیم پزشکی انجام می‌شود و افراد ایزوله خواهند شد و تصاویری که از پروازهای سایر کشورها منتشر شده نیز متوقف می‌شوند. آنها پروازهای ترانزیتی بودند که ربطی به پروازهای ما نداشتند و از قبل پیش‌بینی شده‌ بودند ما هیچ پرواز جدیدی را پس از انجام پرواز روز سه‌شنبه برای انتقال ایرانیان به کشور نخواهیم داشت.

* از دولت سوییس تشکر می‌کنیم، پول داروها را خودمان پرداخت کرده بودیم اما آمریکا اجازه ورود به کشور را نمی‌داد.

* این سازو کار کاملا مستقل از سازوکار بر زمین مانده اینستکس است. انتظار ما از اینستکس فراتر از این است. هرچند که این را ابتکاری انسان‌دوستانه تلقی می‌کنیم اما قطعا برآورده کننده خواسته‌ها و انتظارات قانونی ایران از کشورهای اروپایی در التزام به تعهداتشان در برجام نیست.جالب است که آمریکا در کمال وقاحت و دورویی از اینستکس حمایت کرده است، در حالی که خود آمریکا تحریم را صورت داده است و قطعا این موضوع را جنایت علیه بشریت می دانیم و حق پیگیری حقوقی داریم.

* ما فشاری به صدا و سیما برای عدم پخش زنده نداشته‌ایم؛ نماینده قوه مجریه در هیات بر نظارت بر صدا و سیما به من گفت اصلا موضوع برنامه جهان آرا در جلسه مطرح نشده بود.

*امیدوارم همه برای پاسخ به نقدها در صدا و سیما امکان صحبت داشته باشند؛ 20 و 30 چند شب پیش بخشی از یادداشت مرا به شکلی بیان کرد که گویی صدای آمریکایی‌هاست؛ ای کاش خنده‌های نتانیاهو در موقع خروج آمریکا از برجام را نیز نشان می‌داد!

*پس از حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی نخواستم به موضوع اطلاع‌رسانی برگردم، من پس از آن توضیح ندادم زیرا یکبار هم دوستان سپاه صادقانه این موضوع را توضیح دادند و پس از آن هیچ مسئولیتی متوجه شورای عالی امنیت ملی نیست، این شورا مسئول هماهنگی سیاست‌های کلی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سیاست‌های امنیتی کشور است و مجوز پرواز در آسمان ایران از وظایف پدافند بوده است.

* درباره پرداخت غرامت به هواپیمای اوکراینی تلفنی با آقای خلج، ظریف و جنیدی صحبت کردم. ما هنوز تصمیمی اعلام نکردیم. در کمیته حقوقی که دولت تشکیل داده این موضوع در حال بحث است. آنچه که مسلم است، اینکه قطعا براساس قاعده‌های بین‌المللی عمل خواهیم کرد. قواعد بین‌المللی هم در این زمینه مشخص است و تصمیم کمیته حقوقی نیز براساس استانداردها و قواعد بین‌المللی خواهد بود. قطعا نیاز به تفاهم و صحبت کردن هم در این زمینه وجود دارد.

* من اطلاعی درباره مصاحبه مرتضی بانک، مشاور رییس جمهوری مبنی بر وجود ۲۳ پروژه سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای هزار و ۲۰۰ نفر در مناطق آزاد ندارم و اندازه لازم پروژه‌ها را هم ندیدم. با کسب اطلاعاتی در این خصوص، هفته آینده یا به‌طور کامل پاسخ خواهم داد. ولی به اعتقاد من، ۲۳ پروژه می‌تواند هزار و ۲۰۰ شغل ایجاد کند. هرچند ظرفیت این پروژه را دقیق نمی‌دانم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.