کد مطلب: ۳۱۲۸۶۱

نشست و برخاست همزمان ۲ هواپیما در مهرآباد ممکن شد

نشست و برخاست همزمان 2 هواپیما در مهرآباد ممکن شد

درحالی که سال‌های سال از وعده افتتاح باند 29فرودگاه بین‌المللی مهرآباد می‌گذرد و طی سال‌های اخیر هم مسوولان وزارت راه و شهرسازی بارها نوید افتتاح این باند را داده بودند، سرانجام روز گذشته و با برگزاری مراسمی در فرودگاه مهرآباد، این باند به صورت رسمی راه‌اندازی شد.

درحالی که سال‌های سال از وعده افتتاح باند 29 فرودگاه بین‌المللی مهرآباد می‌گذرد و طی سال‌های اخیر هم مسوولان وزارت راه و شهرسازی بارها نوید افتتاح این باند را داده بودند، سرانجام روز گذشته و با برگزاری مراسمی در فرودگاه مهرآباد، این باند به صورت رسمی راه‌اندازی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، راه‌اندازی این باند با افتتاح پروژه‌های دیگری در فرودگاه مهرآباد همزمان بود و در این مراسم رییس مجلس شورای اسلامی، وزیرراه و شهرسازی حضور داشتند، تمامی این 10 پروژه در جهت ارتقای خدمات فرودگاهی و استانداردسازی، ارتقای سطح ایمنی و کیفیت خدمات‌رسانی و … افتتاح شدند اما مهم‌ترین آنها راه‌اندازی باند 29 فرودگاه بود، زیرا از این پس، شاهد نشست و برخاست همزمان دو هواپیما در این فرودگاه خواهیم بود.

صنعت هوانوردی در تیررس تحریم‌ها

وزیر راه و شهرسازی هم که در مراسم افتتاح 10 پروژه در فرودگاه بین المللی مهرآباد حضور داشت، با بیان اینکه صنعت هوانوردی صنعتی سخت است، گفت: ‌اولین تیر تحریم‌ها همیشه به این صنعت اصابت می‌کند.

عباس آخوندی اظهار کرد: صنعت هوانوردی صنعتی سخت است که از یک طرف در لبه فناوری جهان قرار دارد و از طرف دیگر اولین تیر تحریم‌ها به این صنعت اصابت می‌کند.

آخوندی افزود: فهم من از تجربه مدیریت کشور در این است که پروژه زده هستیم، دنبال پروژه‌های مختلف می‌رویم، اما به کارایی پروژه‌ها توجه نمی‌کنیم.

او بیان کرد: در این دوره تلاش کردیم، هر پروژه‌ای که می‌خواهیم عملیاتی شود در ابتدا مورد بررسی قرار گیرد که چه تاثیری در بهبود صنعت دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه‌ها باید طوری باشد که به رضایت مردم بینجامد و کارایی محور باشد. آخوندی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی با ارزش‌ترین سرمایه هر سازمان است، گفت: بدون نیروی انسانی میلیاردها میلیارد هزینه هم که انجام شود و پروژه عملیاتی شود ارزش ندارد. نیروی انسانی بزرگ‌ترین ثروت ما است.

او بیان کرد: در این راستا در شرکت فرودگاه‌ها تربیت مدیران نسل جدید و آموزش آنها در دستور کار قرار گرفته و 100 نفر از جوانان تحصیل کرده این صنعت که از همه فرودگاه‌های کشور انتخاب شده‌اند، آموزش‌های به روز می‌بینند.

قیمت‌گذاری بلیت پروازها با ارز نیما

رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم که در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف حضور داشت درحاشیه این مراسم درباره بحث قیمت‌گذاری بلیت پروازها گفت: چند روزی است قیمت‌ بلیت هواپیما در پروازهای خارجی بر اساس ارز سامانه نیما لحاظ شده است.

علی عابدزاده اظهار کرد: 50 تا 55 درصد شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و در حال پیگیری هستیم تا شرکت‌های هواپیمایی از سامانه نیما ارز دریافت کنند. او با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با کمک بانک مرکزی ارز سامانه نیما دریافت کنند، گفت: روند اختصاص ارز در این سامانه برای ایرلاین‌ها کند است که در جلسه‌ای که با رییس کل بانک مرکزی داشتیم، خواستیم سرعت اختصاص ارز افزایش یابد.

عابدزاده درباره تاسیس ایرلاین جدیدی با محوریت شهر ساری بیان کرد: این شرکت هواپیمایی قواعد تأسیس ایرلاین را رعایت کرده و کفایت سرمایه دارد، این شرکت دو فروند هواپیمای عملیاتی دارد و در حوزه ناوگان استانداردها را اخذ کرده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره بدهی 16 میلیون دلاری شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه نجف اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم، این بدهی‌ها با اختصاص ارز سامانه نیما به شرکت‌های هواپیمایی تسویه شود.

سهم شرکت فرودگاه‌ها از مهرآباد؟

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فرودگاه مهرآباد جزو ۴ فرودگاه برتر منطقه است، گفت: متأسفانه سهم شرکت فرودگاه‌ها از مهرآباد ۱۱ درصد است که این رقم باید ارتقا یابد.

رحمت‌الله مه‌آبادی در مراسم افتتاح ۱۰ پروژه فرودگاه مهرآباد توسط رییس مجلس و وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این عرصه کم، امکان توسعه خدمت‌رسانی را از ما سلب کرده است. مترصد تغییرات در این سهم هستیم که امیدواریم با هماهنگی مجلس و ارتش جمهوری اسلامی ایران این مشکل رفع شود تا بتوانیم ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی فرودگاه پایتخت را با کمک بخش خصوصی بسازیم.

او اضافه کرد: فرودگاه مهرآباد به عنوان کهن‌ترین فرودگاه کشور به دلیل بی‌مهری‌های پیشین و نامدیریتی‌ها و کمبود تجهیزات در اوایل دهه ۹۰ با مشکلات فراوانی حتی چالش‌ ایمنی مواجه شده بود و حتی می‌توانست زمینه‌ساز بروز بحران‌های بزرگ در این صنعت باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: این فرودگاه‌ با تلاش همه دست‌اندرکاران به توسعه ایمنی و خدمت‌رسانی رسید و امروز اعلام می‌کنیم با همه چالش‌های ناشی از کهن بودنش در پرتو تلاش‌های علمی جایگاه چهارم برترین فرودگاه‌های منطقه را دارا است و جزو یکصدمین فرودگاه برتر جهان قرار دارد.

او تصریح کرد: در بین فرودگاه‌های ۱۵ تا ۲۵ میلیون اعزام پذیرش در سال، فرودگاه مهرآباد جایگاه دوازدهم دنیا را دارد.

مه‌آبادی افزود: امروز ۱۰ پروژه عمرانی به ارزش ۲۷۰ میلیارد تومان در مهرآباد افتتاح شد که بزرگ‌ترین آن باند ۲۹ راست بتنی مهرآباد با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان بود که پس از ۴۰ سال کم‌توجهی به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: تجهیز مهرآباد به ابر خودروهای پیشرفته آتش نشانی از دیگر پروژه‌های امروز بود، این پروژه در شرایطی اجرا شد که مهرآباد دقیقه‌ای بدون تردد نماند. او ادامه داد: در راستای توسعه و نوسازی زیرساخت‌های ایمنی در مهرآباد، در ۳.۵ سال گذشته ۵۰ پروژه با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان در مهرآباد اجرا شد یا در شرف بهره‌برداری است.

مه‌آبادی افزود: محوطه‌سازی و اصلاح هندسی، ‌افزایش فضای ورودی ایرلاین‌های ۱ و ۲، ‌اتصال خطوط مترو، افزایش ۱۲ موقعیت پارک هواپیما، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و… از مواردی بود که در مهرآباد اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: تا پیش از پایان سال ۹۷ با اجرای تعدادی دیگر از پروژه‌های عمرانی نظیر نصب ۶ پل تلسکوپی و … تحولات دیگری در مهرآباد رخ خواهد داد.

او بیان کرد: اغلب فرودگاه‌های کشور و ۱۵۲ ایستگاه کمک ناوبری، کارگاه‌های توسعه پرشتاب هستند.

مه‌آبادی با طرح این سوال که چرا مهرآباد در ۴۰ سال اخیر به‌طور مناسب بازسازی و نوسازی نشد، گفت: در چند سال اخیر مدیریت نوینی در مهرآباد اجرا شد و از دلایل آن فسادستیزی، مدیریت جهادی، ‌مدیریت علمی، کار تیمی و… است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ماده ۵۳ قانون احکام دایمی شدن برخی احکام توسعه اتفاق بزرگی بود که راه را برای توسعه این صنعت باز کرد و در این حوزه ریاست مجلس، معمار بزرگ وضع قوانین مترقی و مناسب در صنعت هوایی و ممتازترین شخص در حوزه قانون‌گذاری و توسعه صنعت بود.

مه‌آبادی افزود: ریاست مجلس و وزیر راه و شهرسازی در این زمینه نادر و کمیاب هستند و ما تقاضا داریم ریاست مجلس از وزیر راه و شهرسازی برای تداوم خدمت‌رسانی در وزارت راه حمایت کند تا این صنعت تحت مدیریت وی بدون هرگونه دغدغه به سرعت گام‌های توسعه را بردارد.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.