کد مطلب: ۴۸۴۰۵۰

ربیعی:

قیمت دلار واقعی نیست / ما هیچ کمبودی در کشور نداریم

قیمت دلار واقعی نیست / ما هیچ کمبودی در کشور نداریم

سخنگوی دولت با بیان اینکه قیمت دلار واقعی نیست، عرضه از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود و البته تقاضایی برای آن نیست، گفت: بطور کلی ما هیچ کمبودی در کل کشور نداریم، خودکفایی ما در محصول گندم کماکان برقرار است و تولید ما رو به افزایش است و ذخایر مناسبی هم داریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست امروز خود با اصحاب رسانه گفت: در آستانه سالروز رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) قرار داریم. اسلام دین رحمت و حضرت رسول (ص) نماد عطوفت و رحمانیت است.

او بیان کرد: در مورد کرونا، در جلسه قبل ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به علت نادیده گرفتن حفظ جان افراد توسط عده‌ای به ناچار تصمیمات سخت گیرانه‌تر اتخاذ شد. این سخت گیری‌ها از جمله جرائم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان است و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسانهاست.

سخنگوی دولت گفت: اساسا جریمه هدف نیست، جریمه یک ابزار است، هشدار برای خودکنترلی است و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و این نظارت عمومی می‌طلبد. ستاد ملی بدنبال این است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها آنچنان باید نهادینه شود که تخلف از دستورالعمل به یک ناهنجار تبدیل شود.

کاهش سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به 42 درصد

او ادامه داد: در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، نانوایی‌ها، و رستوران‌ها بیشترین اخطار بهداشتی دریافت کرده‌اند. متاسفانه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح کشور به ۴۲ درصد و در تهران به ۳۲ درصد رسیده است. استفاده از ماسک در سطح کشور کاملا کاهش یافته است. در این مدت ۶ هزار و ۷۲۸ مدرسه به دلیل عدم امکان رعایت دستورالعل‌های بهداشتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است.

ربیعی تصریح کرد: در جلسه ستاد ملی مطرح شد که علت بالا بودن آمار جان باختن افراد در مدت اخیر، دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و پیشرفته شدن بیماری بوده است و یک بررسی دیگر هم نشان می‌دهد ابتلای خانوادگی شدت گرفته است و این نشان از عدم رعایت مسائل بهداشتی در سطح خانواده‌ها می‌باشد. در همین راستا مقرر شد وزارت بهداشت با افزایش سریع کمیت و کیفیت غربال گری با اضافه شدن ۱۰ هزار تست در روز نسبت به روز‌های گذشته جهت شناسایی مبتلایان تسریع بخشد.

سخنگوی دولت درباره اهم مصوبات دولت گفت: برای حمایت از کشاورزان موضوع خرید تضمینی محصولات مختلف یکی از سیاست‌های دولت است؛ و بر همین منظور هم ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان مرکزی تعاون روستایی تسهیلات اختصاص یافت تا خرید‌های تضمینی به موقع صورت گیرد. سازمان مذکور برنامه عملیاتی خرید محصولات کشاورزی را پیش بینی اعلام خواهد کرد. همچنین با شروع فصل بارندگی برای تکمیل پروژه‌های رهکشی ۳۰۰ میلیارد تومان باری زهی کشی دشت کمیشان برای اجرای پروژه‌های پیشگیرانه اختصاص یافت.

او افزود: ما در راستای سیاست‌های همسایگی و گسترش روابط با همسایگان مجوز امضای موقت موافق نامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان اتخاذ شد. قطعا این امر به گسترش تجارت و امنیت مرز‌ها و افزایش درآمد فعالیت‌های اقتصادی در مرز و بهبود شرایط هر دو جامعه و مردم کمک خواهد کرد. ما کماکان در تمام مرز‌ها به دنبال صلح و افزایش تجارت می‌باشیم و هنوز هم معتقدیم بهترین راه حل صلح برای منطقه و طرح صلح هرمز می‌باشد. باز هم همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می‌کنیم.

کمبود نان علت خاصی ندارد

ربیعی اظهار کرد: دولت به منظور افزایش توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قرارداری (فاکتورینگ) تصویب کرد. این شیوه در تامین مالی زنجیره تامین کمک زیادی به تولید گران و عرصه کنندگان خدمات خواهد داشت. همچنین در روز‌های اخیر بحث کمبود نان در برخی استان‌ها مطرح شده بود. این موضوع در دولت هم مورد بحث قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد هیچ علت خاص و نگران کننده‌ای برای این مسئله منطقه‌ای وجود نداشته است. برخی علل منطقه‌ای اعم از سودجویی برخی واحد‌های صنفی و نیز قاچاق آرد این مشکل مقطعی و منطقه‌ای را به وجود آورده است.

سخنگوی دولت گفت: بطور کلی ما هیچ کمبودی در کل کشور نداریم. خودکفایی ما در محصول گندم کماکان برقرار است و تولید ما رو به افزایش است و ذخایر مناسبی هم داریم. در هفته‌ گذشته خوشبختانه در پرتو تعاملات دیپلماتیک، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به حول یک آتش بس اتسانی به توافق رسیدند. البته در این میان شاهد یک نقض آتش بس دردناک بودیم که در خاک و خون غلطیدن تعدادی از زنان، کودکان و اهالی بی گناه شهر گنجه نقطه‌ای اوج آن بود. گنجه شهر نظامی گنجوی در فراسوی تعلق آن به جمهوری اذربایجان، ضمناً ستاره‌ای است در کهکشان ادب و فرنگ جهانی و ادبیات فارسی. پرده خلوت چو برانداختند، جلوت اول به سخن ساختند

از هر ابتکاری برای پایان درگیری قره‌باغ حمایت می‌کنیم

او درباره جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: همانطور که بار‌ها گفته‌ایم ما از هر گونه ابتکاری که بتواند موجب توقف جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش بس و جلوگیری از کشته شدن انسان‌ها گردد، حمایت می‌کنیم. در این راستا از همان ابتدای شروع درگیری‌ها و در جریان گفت‌وگو‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مقامات سایر کشور‌های منطقه و همچنین موضعگیری‌های سایر مسئولین رسمی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت میانجیگری، کمک به حل بحران و کاهش تنش بین دو کشور اعلام کرده است.

ربیعی ادامه داد: ایران یکی از کنشگران معدودی است با همه طرفین و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد. از این بعد، در جایگاه ویژه‌ای داشته و رسالت مهمی داریم. براین اساس سعی کردیم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم، دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و هم با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط باشیم. ما از توقف خصومت‌ها در منطقه ناگورنو-قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می‌کنیم و از همسایگان خود می‌خواهیم که بر اساس احترام به حقوق بین الملل و تمامیت ارضی، در گفت‌وگو‌های جدی مشارکت کنند و از هرگونه اقدامی که آتش بس و نخستین گام‌ها به سوی دیپلماسی و صلح را متزلزل کند، بپرهیزند.

او افزود: در پایان لازم است که نگرانی و تاسف عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران را از کشته شدن غیرنظامیان اعلام کنم و بر ضرورت عدم تکرار این حوادث در حالیکه منطقه و مردمان کشور‌های ما بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارند، تاکید کنم.

ربیعی در ادامه با تبریک روز دختر گفت: روز جهانی دختر هم بهانه‌ای است تا هر سال دو تبریک به دختران ایران زمین داشته باشم. روز تولد حضرت معصومه (س) و روز جهانی دختر. بی تردید ما نیازمند سیاستگذاری مداوم معطوف به زن در سال‌های متمادی هستیم. دختران ما با موانع فرهنگی، اجتماعی و حقوقی روبرو هستند که برای حضور آن‌ها در فرآیند توسعه کشور باید آن‌ها را برطرف کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در این هفته صدای آشنای دلنشین مردم خاموش شد و شجریان به رحمت حق پیوست. شجریان در جان جهان ایرانی جایگاه والایی داشت. او به تنهایی یک پل فرهنگی بود که تهران و شیراز و اصفهان و تبریز و همه شهر‌های میهن را به «دوشنبه»، «سلیمانیه» و «کابل» و «باکو» پیوست داد. مرغ باغ "ربنا" در مراودات پر برکتی که با چهره‌های درخشان موسیقی مقامی جمهوری آذربایجانی، تاجیکستان و افغانستان داشت، خویشاوندی آوازی یک تمدن بزرگ را به نمایش گذاشت.

او تصریح کرد: در آستانه روز جهانی عصای سفید هستیم و با پاس قدردانی به این دسته از هموطنان و به دلیل لزوم احترام جامعه به گروه‌های توان یاب، سالمندان و کودکان امروز از دوست دیرین و همکار رسانه‌ای عزیز جناب آقای معینی، مدیرمسئول ایران سپید که در تدوین لایحه جامع معلولان نقش آفرینی کردند، دعوت می‌کنم دقایقی مهمترین مسائل در حوزه خود را بیان کنند.

دورکاری به معنای تعطیلی خدمات به مردم نیست

او در رابطه با اینکه با توجه به پیک سوم کرونا دولت چه برنامه‌ای برای دورکاری کارمندان دارد؟ گفت: ما بخشنامه‌ای را از طریق سازمان اداری استخدامی ۷ خرداد ۹۹ به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که در صورتی که بتوانند زیرساخت دورکاری را تامین کنند می‌توانند از خدمات همکاری دورکاری افراد استفاده کنند. در دورکاری اولویت با افرادی است که بیماری زمینه‌ای دارند و شرایط دورکاری در این ابلاغ مشخص است. منظور ما از دورکاری تعطیلی نیست. جریان خدمت به مردم نباید با مشکل روبرو شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه اعمال جریمه‌ها برای عدم رعایت استفاده از ماسک چه ضمانت اجرایی دارد؟ تصریح کرد: قرار بود جریمه برای افرادی باشد که به جان مردم احترام نمی‌گذارند. هدف جریمه نبود و هر پولی واریز شود برای وزارت بهداشت و در زمینه خود کنترلی هزینه خواهد شد. این جریمه برای عده‌ای بود که علاقه‌ای به رعایت حفظ جان مردم نداشتند و ما برای آن‌ها تدابیر انتظامی اندیشیدیم و برای ارائه دهندگان خدمت و صنوف جرایمی در نظر گرفته شده است. در تمام نهاد‌های عمومی و دولتی هم حراست‌ها را مکلف به کنترل و ارجاع آن‌ها به کمیته‌های اداری کریده ایم و تا انفصال از خدمت هم ممکن است پیش برود.

سخنگوی دولت افزود: در مورد صاحبان مشاغل عمومی اگر خودشان رعایت نکنند کاملا مشخص و قابل اجرا است. در مورد افرادی که هنجار‌های سلامت را می‌شکنند دو گروه هستند که کاملا آمار و اطلاعاتشان وجود دارد و به صورت راندومی مورد شناسایی قرار می‌گیرند وجرایم از آن‌ها اخذ خواهد شد. افرادی که مبتلا می‌شوند از طریق آزمایشگاه‌ها قابل شناسایی و کنترل هستند و در سطح شهر خیلی محترمانه و با شیوه‌های پیشبینی شده از آن‌ها جریمه اخذ می‌شود.

ربیعی گفت: باید این امر را به هنجار تبدیل کنیم. چیزی که مربوط به حوزه جان و سلامت است در بسیاری از کشور‌ها مورد نکوهش قرار می‌گیرد. جریمه یک ابزار است و ما باید مراعات کنیم و با مراعات حرکت کنیم. در خانواده‌ها رفت و آمد زیاد شد و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مبتلا شدند و امروز بیش از ۸۰ درصد مبتلایان ما سالمندان هستند.

97 درصد داروی مورد نیاز را در داخل کشور تولید می‌کنیم

او در رابطه با سخت‌تر شدن رسیدن ما به دارو بواسطه تحریم‌ها و اقدامات دولت در این زمینه، گفت: ما ۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور خود را در داخل تهیه و تولید می‌کنیم. آن سه درصد هم یا مقرون به صرفه نیست و یا در مورد دانش آن همکاران علمی در حال تلاش هستند. ۳.۷ میلیارد دلار در سال‌های ۹۷-۹۶ ارز برای دارو مصرف کردیم. در سال ۹۸ به سه میلیارد دلار و امروز به دو و نیم میلیارد دلار کاهش دادیم و در عوض توان داخلی خود را افزایش دادیم. دارو‌های داخلی ما آثار منفی کمتری روی مصرف کنندگان دارد. برخی دارو‌ها زمینه صادراتی نیز دارند و این استراتژی اصلی ما است.

ربیعی ادامه داد: امسال از ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک میلیارد و پانصد میلیون دلار به این حوزه تخصیص دادیم و خواهیم داد. در روز‌های آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان هم در بخش تجهیزات پزشکی خواهیم داشت. ما متاسفانه با بلایای طبیعی مواجه شدیم که به میزان تولید و استفاده ما فشار آورد، اما ما تطابق پذیری داشتیم.

او افزود: چند وقت پیش دیدم عملیات روانی توسط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت که برخی رسانه‌های خارج نشین از آن ابراز خوشحالی کردند. اینکه می‌گویند ایران اصلا تحریم دارو نیست و مشکلی ندارد عملیات روانی است. من نمی‌دانم این‌ها چه ایرانی هابی هستند؟ ما با هزار سختی داریم دارو را تامین می‌کنیم. اگر راستگو هستید اجازه دهید از محل پول خود در خارج از کشور و سوئیس دارو‌ها را وارد کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به همه‌‌‌‌‌‌گیری سنگین کرونا در تهران، دولت برنامه‌ای برای تعطیلی مجدد اصناف همانند ایام فروردین و ممانعت از سفر شهروندان ندارد؟ اخذ جریمه از متخلفین چه میزان در جلوگیری از شیوع کرونا و مقابله با موج سنگین اخیر موثر است؟»، گفت: جریمه فی نفسه به دنبال نشان دادن ناهنجاری با انگشت است. قصد ما بازدارندگی است. ما بیشتر دلمان همراهی و همکاری جامعه و نظارت همگانی را می‌طلبد و این جرایم در بخش‌های غیر فردی به اندازه کافی اثرگذاری دارد.

او افزود: ما چشم اندازی در افق نزدیک برای از بین رفتن کرونا نمی‌بینیم و تعطیلی را راه حل مناسبی نمی‌دانیم. این مساله یه چالش جهانی است، ما امروز به یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر برای بیمه بیکاری پول می‌دهیم. برای ثبت نام مجدد بیمه بیکاری تعدادی کمی آمدند و بازگشایی‌ها نشان داد که عده‌ای به کار برگشتند.

تعطیلی مشاغل پرخطر هفته به هفته تمدید می‌شود

سخنگوی دولت افزود: بنابراین تعطیلی راه حل مناسب نیست و به جای تعطیلی باید به دنبال زندگی براساس پروتکل‌ها باشیم. البته در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفتیم تعطیلی مشاغل پرخطر را هفته به هفته تمدید کنیم.

ربیعی گفت: در استان‌ها به استانداران اختیار دادیم که هر صنف و شغلی را که تشخیص می‌دهند بتوانند تعطیل کنند. اختیار تعطیلی صنوف پرخطر به استان‌ها داده شده است و در تهران نیز در برخی موارد اعمال شده است.

سخنگوی دولت در رابطه با تهیه واکسن کرونا از چین و اقدامات دولت در این زمینه عنوان کرد: قبلا آمادگی کشور برای مشارکت در تولید واکسن کووید- ۱۹ را به دوستان چینی اعلام کرده‌ایم. همچنین با تلاش‌های صورت گرفته در داخل کشور برای تولید واکسن کرونا پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و فعالیت‌های آن‌ها ادامه دارد و به مراحل حساسی نیز رسیده اند.

او افزود: برای خرید واکسن نیز ایران از ابتدا در برنامه‌ای که سازمان بهداشت جهانی برای تولید و توزیع واکسن کرونا با مشارکت کشور‌ها راه اندازی کرده مشارکت فعال داشته و پیش پرداخت‌های لازم انجام شده است. براساس این برنامه سازمان بهداشت جهانی از کمپانی‌هایی که در تولید واکسن کرونا فعال هستند متناسب با پیشرفت حمایت می‌کند و هر کمپانی که به نتیجه رسید، کشور‌های مشارکت کننده در اولویت تحویل واکسن هستند.

ربیعی خاطرنشان کرد: ایران ضمن مشارکت فعال در برنامه سازمان بهداشت جهانی برای خرید واکسن کرونا، تولید داخلی را هم با جدیت پیگیری می‌کند، بخشی از پیشرفت‌ها و دستاورد‌ها به اطلاع سازمان بهداشت جهانی رسیده است.

سخنگوی دولت در رابطه با وضعیت قره باغ و درگیری‌های پیرامون آن گفت: هر تصمیمی در خصوص قره باغ باشد باید با مشارکت کشور‌های درگیر باشد. پای تروریست نباید به منطقه باز شود. دوم اینکه موضوع آشتی و مذاکره است. وقتی به تفاهم نسبی عمومی بین کشور‌های مهم منطقه و درگیر رسیدیم جزئیات طرح ایران در قره باغ اعلام می‌شود.

به حداقل حقوق بازنشستگان 80 درصد اضافه شد

او در رابطه همسان سازی حقوق‌ها و اینکه برخی بازنشستگان اعلام کردند این اتفاق رخ نداده است و علت تاخیر آن، بیان کرد: چه زمانی در تاریخ امروز حقوق دادند؟ حقوق را پایان ماه می‌دهند و حتما پرداخت خواهد شد. تکلیف رئیس‌جمهور بود و آقای شریعتمداری هم سفت و سخت پیگیری کردند و مطمئنا اعمال می‌شود و به دلیل اینکه پلکانی است ممکن است به بالایی‌ها خیلی اضافه نشود، زیرا قرار بود بازنشستگان را به هم نزدیک کنند. طی دو مرحله این انجام شده و به حداقل‌ها حداقل ۸۰ درصد اضافه شده است.

ربیعی در رابطه با معرفی ۵۵۳ مدیر متخلف در نهاد ریاست جمهوری از سوی سازمان بازرسی و تخلف این مدیران خاطرنشان کرد: به نظر من در شیوه بیان در حاکمیت، باید تجدید نظر کنیم. براساس مصوبه دولت در سال ۸۷ بررسی تخلفات به هیئت تخلفات ریاست جمهوری محول شد و قرار شد سازمان بازرسی تخلفات را به این هیئت بفرستد. تا سال ۹۲، ۶۴۳ پرونده به نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است و این رقم طبیعی است و ۹۹ درصد این‌ها در آن دوره تبرئه شدند و از ۹۲ تا کنون ۲۰۴۵ پرونده ارجاع شده که بخش زیادی تبرئه شدند و ۱۲ درصد محکومیت گرفتند و این میزان به معنای فساد نیست. انفصال خدمت هم داشته ایم و موارد اندکی هم باید به دادگاه معرفی شوند.

سخنگوی دولت در رابطه با ساخت ساختمانی در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی که به گفته برخی نمایندگان مجلس دارای تخطی از قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، تخلف در اجرای قانون بودجه سال ۹۹ و تخطی از قوانین و مقررات سازمان برنامه و بودجه است، گفت: متاسفانه گویی این روز‌ها قرار است زمین به زمان دوخته شود و هر اقدامی را با تفسیری خاص به جامعه القا کنند آن هم به بدترین شکل و به شیوه‌ای ناامید کننده.

او ادامه داد: در مورد خاص دانشگاه شهید بهشتی طرح احداث دانشکده فناوری‌های نوین پس از طی مراحل قانونی و تهیه گزارشات توجیهی فنی و اقتصادی اولین بار در سال ۹۱ پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس به دانشگاه ابلاغ گردید و تاکنون همه ساله در قوانین بودجه سنواتی دارای اعتبار مصوب بوده و آخرین شماره طبقه بندی مربوط به قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور بوده است.

ربیعی عنوان کرد: با توجه به اعتبار اندک طرح مذکور طی سال‌های گذشته و عدم امکان احداث فضای جدید، فضای دانشکده فناوری‌های نوین در بخش‌های بیمارستانی دانشگاه شهید بهشتی جانمایی شد. قبلا مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانشکده در بیمارستان طالقانی صورت می‌گرفت.

او اضافه کرد: بنابر اظهار دکتر زالی از مدت‌ها تصمیم بر این بوده که این فضا برای نیاز کرونا اختصاص یابد و بخش اداری به بخش درمان تبدیل شود. این فضا هم هفته پیش سقف آن فرو ریخته و چند پرسنل دارای جراحت شده و برخی دستگاه‌ها آسیب دیده اند. نو ساختن آنجا یک اضطرار است. در سال ۹۹ در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۹ آقای زالی ریئیس دانشگاه با رئیس جمهور مکاتبه کرده است و در تیر ماه نیز وزیر بهداشت این درخواست را تکرار کرده است تا نهایتا رئیس‌جمهور دستور پرداخت را داده اند.

ربیعی تاکید کرد: ضمنا در سال گذشته موارد مختلفی را می‌توان ذکر کرد که به دانشگاه‌های کشور این اعتبار تخصیص یافته است. آیا در این دانشگاه‌ها هم قرار بوده پسر یا دختر کسی برود. اعتبار آن غیر از اعتبار صندوق توسعه ملی بوده است و در این ساختمان مرکز افکارسنجی، کالج بین الملل، مرکز تحقیقات نانو و دانشکده فناوری مستقر شده است.

او تصریح کرد: در مورد دختر رئیس جمهور هم قبلا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داده اند. ایشان طرح نیروی انسانی را براساس تعهدات خود می‌گذراند و اگر بخواهند به هیات علمی تبدیل وضعیت شوند باید مثل همگان در فراخوان شرکت کنند و این فراخوان در منظر دید همگان خواهد بود. این لیست نشان می‌دهد که به این همه دانشگاه بودجه اختصاص یافته است و دانشگاه‌هایی هم هستند که بیشتر از این رقم گرفته‌اند. نباید براساس حدس و گمان و از یک منظر سیاسی مطلبی تحلیلی را بیان کرد، راه شفاف سازی از بیان مطالب کدر نمی‌گذرد.

ربیعی در رابطه با حجم خسارات اقتصادی ناشی از کرونا در بخش‌های مختلف، گفت: عده‌ای حتی تمایلی برای به کار بردن جنگ اقتصادی ندارند. با این کار به نوعی ترامپ و جنایت آمریکا را تبرئه می‌کنند. همزمان با افزایش مقاومت باید چهره کریه تحریم‌ها نیز به مردم نشان داده شود.

نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور هنوز ارسال نشده است

ربیعی در رابطه با اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد: اصلاحات ساختار بودجه در دستور کار دولت بوده و در بودجه سال آینده نیز در دستور کار است. نامه اعلام شده از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور مبنی بر لزوم اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ تا ساعت ۱۱ امروز که پیگیری شد به دفتر رئیس جمهور ارسال نشده است.

او افزود: اخیرا سنت خبری براساس موضع گیری‌ها باب شده است که قبل از نوشتن یا ارسال یا دریافت نامه بین سران موضوع در افکار عمومی مطرح می‌شود. البته حسن نیت هست و با دلسوزی برای همکاری مواجه هستیم، اما در خصوص اصلاح ساختار سازمان برنامه و بودجه از دو سال قبل، طرح اصلاح ساختار بودجه را در ۱۰ محور تهیه و به مجلس و شورایعالی هماهنگی اقتصادی ارائه کرده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: در فرآیند تدوین بودجه ۱۴۰۰ هم، موارد مهمی از قبیل اجرای بودجه علمیاتی، مولدسازی دارایی‌های دولت، کاهش اتکاء بودجه به درآمد نفت و غیره پیش بینی شده است.

ربیعی در رابطه با وضعیت بازار خودرو نیز عنوان کرد: جهت مدیریت تقاضا در بازار خودرو، همگام با تدارک و تامین نیازمندی‌های تولید و عرضه حداکثری خودرو به بازار، این پیشنهادات در دست نهایی سازی است. افزایش عرضه فوری خودرو به بازار طی ماه‌های آتی مهر و آبان به میزان ۲۵ هزاردستگاه ماهانه با حداکثر مهلت تحویل ۴۵ روز و آذرماه تا اسفند به میزان ۳۰هزار دستگاه ماهانه با مهلت تحویل ۳۰ روزه است.

تولید حداقل یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو در سال آینده

او افزود: پیشنهاد بعدی برنامه ریزی برای تولید و عرضه حداقل ۱۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده و برنامه ریزی برای تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز خودروسازان و زنجیره تامین جهت پشتیبانی از برنامه افزایش عرضه خودرو به بازار است.

ربیعی ادامه داد: همچنین هدفگذاری برای تامین مواد اولیه داخلی مورد نیاز صنعت خودرو و زنجیره تامین بصورت LC ریالی و برنامه ریزی برای واقعی سازی قیمت خودرو با هدف خروج تقاضا‌های سوداگرانه از بازار و متعادل شدن قیمت خودرو ناشی از تقلیل فشار تقاضای کاذب از جمله این پیشنهادات است.

سخنگوی دولت در رابطه با تاثیر تحریم‌های بانکی روی مبارزه با کرونا در واردات دارو و مسئولیت اروپا در این زمینه بیان کرد: البته اروپا در موضوع قطعنامه‌ها موضع اصولی گرفت که امیدوار هستیم آن را ادامه دهند، اما در مقابل ایستادن در مقابل آمریکا برای اینکه به تعهدات خود در برجام عمل کنند هنوز گلایه داریم. اروپا بیشتر از این در قبال ملت ایران وظیفه دارد و باید به تعهدات خود عمل کند.

او افزود: اروپا نباید مجری دستورات واشنگتن باشد. البته در مباحث اخیر در سطح شورای امنیت یا سطوح دیگر اروپایی‌ها از خودشان استقلال نشان دادند و ما به تداوم آن در همه قسمت‌ها امیدوار هستیم. آمریکا به دروغ می‌گوید ایران تحریم نیست و عملیات روانی می‌کنند و افکار عمومی را فریب می‌دهند و همانطور که عرض کردم اگر انتقال پول از بانک‌ها را اجازه دهند چیز بیشتری نمی‌خواهیم. کمبود دارو بر سلامت ایرانیان اثر گذاشته و خلل ایجاد کرده تا در برخی موارد نتوانیم تجهیزات پزشکی وارد کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در زمینه تهیه مواد غذایی و واردات، برخی نابسامانی‌هایی که در افزایش قیمت‌ها پیش می‌آید ناشی از همان انتقال پول است. آمریکا مدام غذا و سلامت مردم را تهدید می‌کند و این نه در منظر ایران که از منظر جهانی و دادگاه‌های بین المللی محکوم شده است.

قیمت دلار واقعی نیست

ربیعی همچنین در رابطه با قیمت دلار گفت: قیمت واقعی دلار این نیست. امروز مطلع شدم دلار در بازار عرضه می‌شود، اما کسی نمی‌خرد و قیمت بالا می‌رود.

او تاکید کرد: بالاخره ۵۰ میلیارد، ۷۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیارد دلار سالانه می‌آمد و شما هیچ مشکلی نداشتید و وقتی صاحب عرصه با محدودیت روبرو می‌شود این نوع سوءاستفاده‌ها هم رشد می‌کند. امروز تمایل به خرید کم است و کماکان قیمت را بالا می‌برند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وکیل بند

    قیمت دلار واقعی نیست فقط افزایش دادیم دور هم یه حالی کرده باشیم

  • ناشناس

    اگه کسی واسه خرید نیست صرافی ملی خود شما قیمت رو بیاره پایین

  • ناشناس

    راست میگه دلار همینطوری سرخود واز سر دلخوشی میره بالا،خخخخخخخخخخخخ.

  • ناشناس

    همیشه میگید قیمت این نیست ولی باز بالاتر میره احتمالا منظورتون اینه قیمت بالاتر از این نرخهاست ما که نفهمیدیم اخرش قیمت چنده

  • ناشناس

    آقای ربیعی حرفهایی که میزنی بهش فکر هم می کنی حتماً بانک مرکزی قیمت دلار را بالاتر از بازار میگه که مردم نمی خرند و گرنه مگه مردم مشکل عقلانی دارند که دلارو ارزانتر از بازار نخرند. یه حرفهایی بزنید که مردم باور کنند

  • ناشناس

    اگه ممکنه سخنگوی دولت را عوض کنید یه فردی باشه که یکم به حرفایی که میزنه فکر کنه

  • ناشناس

    مگه امکان داره یک محصولی به بازار عرضه بشه و میزانش افزایش پیدا کنه
    اونوقت مردم نخرند گرون بشه
    اگه مردم نخرند چه جوری گرون میشه

  • ناشناس

    قیمت چی واقعی هست؟ ؟ ؟ اطلاع دارین سکه شده ۱۶/۴۰۰میلیون و طلا ۱/۵۰۰/۰۰۰هر گرم . قیمت مسکن که هیچی ی . قیمت خودرو هم …. اتفاقا دلار عقبتر از تمامی موارد یاد شده هستش . دلار اگر ۴۰ هزار بشه و سکه و طلا و مسکن و خودرو دیگه گرون نشن تازه دلار به قیمت واقعیش رسیده . باید به مسائل دید واقعی داشت

  • تقی

    باید خبر رو خلاصه بنویسید این همه رو کی میخونه
    اونم حرفحرفحرف

  • امیر

    قیمت واقعی نیست که حرف نمیشه . شکم ما هم سیر نمیشه