خبر مهم:

کد مطلب: ۱۱۹۲۷۷

اداره مناطق آزاد به وزارت اقتصاد سپرده شد + نظر کارشناسان

اداره مناطق آزاد به وزارت اقتصاد سپرده شد + نظر کارشناسان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز انتقال کلیه وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی را به تصویب رساندند. ابوذر ندیمی در گفت و گو با تجارت نیوز در این باره اظهار داشت: در این خصوص دو نظریه عمومی وجود دارد برخی معتقدند مناطق آزاد یک نظام فرابخشی دارد و

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز انتقال کلیه وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی را به تصویب رساندند.

ابوذر ندیمی در گفت و گو با تجارت نیوز در این باره اظهار داشت: در این خصوص دو نظریه عمومی وجود دارد برخی معتقدند مناطق آزاد یک نظام فرابخشی دارد و باید زیر نظر شخص رئیس جمهور باشد زیرا که قدرت ریاست جمهوری برای حل امور مناطق آزاد بیشتر است و برخی دیگر به تشکیل و سازمان کاری نخواهند داشت و پاسخگویی برای آن ها مهم تر است.

وی افزود: مخالفان این طرح بیشتر برای راه اندازی پیشرفت کار و بعد نظارت ، پیگیری نظر بر این دارند که مناطق آزاد زیر نظر ریاست جمهوری باشد.

به گفته وی از لحاظ اقتصادی هیچ تفاوتی در این خصوص وجود نخواهد داشت چرا که وزیر اقتصاد با توجه به مسئولیت ها و تجربه های پیشین می تواند مدیریت این بخش را هم بر عهده بگیرد.

ندیمی بیان داشت: بنده معتقدم اجرای این طرح سلیقه ای است و تنها بعد مجلس تقویت می شود.

ندیمی همچنین در خصوص عملکرد مناطق آزاد اظهار داشت : در این مناطق خواهان کارکرد درآمد مازاد برای سرمایه گذاری خارجی ،صادرات، تردد ویژه و مواردی از این قبیل بودیم اما برخی از این توقعات شکل نگرفت که انتقادهایی را به همراه داشت اما در دوره آقای ترکان به لحاظ مسئول شخصی ضعف پیگیری نداشتیم بلکه موفقیت های بیشتری را هم داشتیم.

دکتر هادی حق شناس کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با تجارت نیوز اظهار داشت : ایجاد مناطق آزاد برای توسعه اشتغال ، صنعت ، تکنولوژی روز دنیا بود که در سنوات گذشته در این مناطق نتوانستیم موفق باشیم.

وی بیان داشت: قانون گذار در این طرح به دنبال افزایش کارایی و بهره وری است که قطعا" این اتفاق نخواهد افتاد.

به گفته وی عملکرد ضعیف مناطق آزاد دلیل بر این نمی شود که ساختار مدیریتی تغییر کند چرا که وزارت اقتصاد مسئولیت های زیادی از قبیل بانک و بیمه را دارد و همچنین تنطیم کننده سیاست مالی و بانکی است که باید اول به آن ها بپردازد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنده معتقدم مناطق آزاد در حیطه وظایف وزارت اقتصاد نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.