کد مطلب: ۱۷۸۲۹۸

نفرین تراکم‌فروشی، بلای جان شهرها

نفرین تراکم‌فروشی، بلای جان شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که شهرهای کشور به نفرین تراکم‌فروشی دچار شده‌اند گفت : شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها باید با تجدید نظر در قوانین و مقررات شهری به این نفرین پایان دهند.

حبیب‌الله طاهرخانی شامگاه یکشنبه در همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در بابلسر افزود که برای پایان دادن به مشکل تراکم‌فروشی، باید نظام درآمدی شهرداری‌ها اصلاح شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه تراکم‌فروشی را در عین حال به زیان شهرداری‌ها دانست و توضیح داد: امروزه متاسفانه شهرداری‌ها پارکینگ ساختمانی را برای یک منزل حذف می‌کنند تا وجهی دریافت کنند اما بعد از یک مدتی باید چندین برابر هزینه انجام دهند و در سطح شهر پارکینگ عمومی احداث کنند.

طاهرخانی تبعات تراکم فروشی را درازمدت و به زیان جامعه دانست و گفت: هم اکنون شهرها همچنان در حال بزرگ شدن هستند و به هیچ عنوان برای پیاده‌رو و خط مخصوص دوچرخه‌سواری فکری نشده است که یکی از نتایجش آلودگی بیشتر هوا و ترافیک شدید خواهد بود.

وی به تجربه کشورهای توسعه‌یافته و اروپائی در زمینه گسترش شهرها و آلودگی و ترافیک اشاره کرد و افزود: اگر چه آنان امروز این مشکلاتشان را به گونه‌ای حل کرده‌اند، ولی ما نباید راهی را که آنان رفتند و نتیجه‌اش را دیده‌اند دوباره برویم تا سرمان به سنگ بخورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بسیج افکار عمومی و فشار بر مدیران شهری را برای اصلاح برنامه‌ریزی‌های شهری و نجات شهرها از آشفتگی ضروری دانست و گفت: امروز شهرداری‌ها بر این تصورند که با ایجاد روگذر، زیرگذر و احداث پل می‌توانند به شهر و شهروند خدمت کنند در صورتی که این اقدامات عمرانی خدمت نیست بلکه مردم را تشویق می‌کند تا ماشین‌های شخصی خود را بیرون بیاورند و از آن استفاده کنند.

وی افزود: گسترش خیابان‌ها برای تردد خودرو یک اقدام منطقی نیست بلکه مردم باید به این نتیجه برسند که در شهر با ناوگان حمل و نقل عمومی تردد کنند.

او ادامه داد: آن چیزی که امروز در حوزه شهری یک ضرورت است، گسترش پیاده‌روها و همچنین احداث مسیرهایی برای تردد دوچرخه است و این حرکتی بود که اروپا نیز انجام داده و در این زمینه موفق هم بوده است.

طاهرخانی گفت: اگر مردم دیده‌اند شهرداری شهر آنان برای حفظ میراث فرهنگی در میدان یک شهر اقدامات ارزشمندی داده است باید مسئولین خود را تشویق کنند تا این کارها به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و در آن مسیر گام برداریم.

وی افزود: ما نباید به هیچ عنوان نا‌امید شویم بلکه همین موجی که در دانشگاه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و در رسانه‌ها ایجاد شده است، امید بخش است و می‌تواند ما را به اهدافمان برساند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.