کد مطلب: ۷۵۹۳۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازارگردان به داد سهامداران پالایش یکم رسید؟

بازارگردان به داد سهامداران پالایش یکم رسید؟

چندی پیش اساسنامه دو صندوق پالایش و دارا یکم اصلاح شد و به تصویب هیئت دولت رسید. پس از آن در مجمع پالایش یکم، بازارگردان نیز برای آن تعیین شد. حال آیا پس از گذشت سه ماه از آغاز بازارگردانی در معاملات صندوق پالایش یکم وضع پرتفوی سهامداران بهتر شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرضه دو صندوق‌ ETF دارا و پالایش یکم در سال 99 از سوی دولت وقت صورت گرفت. سرانجام پس از دو سال مشکلات و به باد رفتن سرمایه مردمی که به توصیه دولت در این پذیره‌نویسی‌های به ظاهر‌ با تخفیف شرکت‌ کرده بودند، شورای عالی بورس اصلاحاتی را در اساسنامه این دو صندوق به تصویب درآورد.

مهم‌ترین موارد این مصوبه اضافه شدن بازارگردان و امکان تغییر پرتفوی توسط مدیریت این صندوق‌ها، در راستای کاهش فاصله‌ بین قیمت جاری سهام صندوق با ارزش ذاتی آن بود.

عملکرد صندوق ‌پالایش یکم در سه ماه اخیر

صندوق «نوین پیشرو» یکی از صندوق‌های زیرمجموعه شرکت تامین سرمایه نوین به عنوان متولی بازارگردانی صندوق‌ پالایش یکم در مجمع سالانه آن انتخاب شد.

همچنین مبلغ یک هزار و 800 میلیارد تومان به عنوان منابع مالی لازم در اختیار بازارگردان صندوق پالایش یکم قرار گرفت تا بازارگردان این صندوق بتواند به تعهدات روزانه خود بپردازد

در ۲۴ آبان ماه NAV پالایشی یکم 13 هزار و 348 تومان بود و فاصله قیمت پایانی هر واحد تا NAV حدود 4 هزار و 23 تومان بود.

در پایان معاملات چهارشنبه 20 بهمن ماه NAV پالایش یکم 13 هزار و 375 تومان و فاصله قیمت آخرین معامله هر واحد تا NAV حدود هزار و 775 تومان است.

این بدین معنا است که پس از حدود سه ماه از مستقر شدن بازارگردان بر معاملات صندوق ETF پالایش یکم، ارزش روز هر واحد این صندوق به ارزش ذاتی آن نزدیک شده است.

پرسش مهم در ذهن سهامداران پالایش یکم

چارت قیمت صندوق ETF پالایش یکم که به همراه اندیکاتور حجم مشخص شده است نشان می‌دهد پس از تاریخ 24 آبان ماه، یک ماه و نیم طول کشید تا قیمت پالایش یکم از سقفی که در روز 24 آبان تشکیل داده بود عبور کند.

چارت قیمت صندوق پالایش یکم

چارت قیمت پالایش یکم نشان می‌دهد قیمت این صندوق در یک روند صعودی قرار گرفته است

ناگفته نماند که حجم معاملات نیز در این مدت به شدت کاهش یافته بود و عملا هدف بازارگردانی که افزایش حجم معاملات و روان کردن جریان دادوستند‌هاست محقق نشده بود.

در حال حاضر صندوق پالایش پس از عبور از محدوده 9 هزار 900 تومان تا 10 هزار و 400 تومان که محدوده مقاومتی محکمی پیش روی قیمت به شمار می‌رفت، تا همین محدوده اصلاح کرده و پس از رسیدن به آن خریداران وارد آن شدند.

با این وجود این پرسش مطرح خواهد شد که کاهش فاصله میان ارزش روز و ارزش ذاتی هر یونیت از صندوق ETF پالایش یکم تحت تاثیر افزایش جریان تقاضا در بازار سرمایه و سبزپوشی کلیت بازار در این مدت بوده است یا به واسطه عملکرد خوب بازارگردان و اصلاحات مصوب توسط شورای عالی بورس؟

هرچند که نمی‌توان نقش روند صعودی ایجاد شده در بورس تهران را در کاهش گپ میان قیمت روز و NAV پالایش یکم انکار کرد، باید در نظر داشت که اضافه شدن امکان تغییر پرتفوی به اختیارات مدیریت صندوق‌ها و تعیین بازارگردان نیز برای معاملات این صندوق نقش بسزایی در کاهش این فاصله ایفا کرده است.

اهمیت این موضوع جایی آشکار می‌شود که دیگر صندوق ETF بازار سرمایه یعنی دارا یکم را مورد بررسی قرار دهیم.

در حال حاضر NAV دارا یکم در تابلو معاملاتی آن قیمت 16 هزار و 785 تومان را نشان می‌دهد که از قیمت پایانی آن در پایان معاملات چهارشنبه فاصله 6 هزار و 40 تومان فاصله دارد.

این به این معناست که هر یونیت از صندوق دارایکم در حال حاضر نزدیک به 36 درصد زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله است.

تحلیل‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    با سلام سال 99بنده وچند نفر از دوستان هر کدام مبلغ دو میلیون تومان سهم دارا یکم را خرید کردیم واز آن زمان تا کنون هیچ خبری از سهام نداریم میخواستم بدانم به باد فنا رفته یا امیدی هست ممنون

  • ناشناس

    کسی بخواد پولش راپس بگیرد چکار کند

  • ناشناس

    سود سالانه را خورد و یه آب هم روش سال ۹۹ با ۱۵درصد تخفیف واگذار شده هنور به آن قیمت نرسیده
    تورم از سال ۹۹ تا الان بالای ۱۵۰درصد بوده قیمت سهام باید حداقل ۲۵هزار تومان باشه غیر از این باشه سال ۹۹ سهام ۱۰۰۰ تومانی را ۱۰ هزار تومان تو پاچه مردم کردن…

  • ناشناس

    پس دارایکم چه شد؟پالایش در روزهایی که سبدش شامل شپنا.شتران.شبندر وشبریز صفر تابلو وحتی منفی می‌شود مثبت است که نشانه حمایت است وباید به ارزش ذاتی برسد.اما ظاهرا دارا یکم شده یتیم بی پدر ومادر!!

    • ناشناس

      عالی

  • ناشناس

    سلام دارایکم چه شده به بادفنارفته ایا

  • خان دادا‌ش

    سوالاتی ک برخی دوستان در همین صفحه می‌پرسند، نشان میده ک اغلب سهامداران حقیقی و خرد، اطلاعات مالی بسیار ناچیزی دارند و ب همین علت بعد از مدتی ن تنها سودی نمی‌کنند بلکه حتی اصل سرمایه خود را هم ب باد میدهند
    کاش اون آزمونی ک موقع اخذ کد بورسی برگزار می‌کنند، رو کمی سخت‌تر و کاملا جدی برپا کنند
    این کار باعث میشه ک لااقل قبلش کمی اطلاعات اولیه رو بدونن و ضررشون کمتر بشه
    طبق یک تحقیق مدیریتی…
    یک شخص ناراضی میتونه حداقل 12نفر رو از این بازار فراری بده
    پس….
    ب راحتی از کنار ضرر دوستان کم سواد(سواد مالی) نگذریم، دودش ب چشم خودمان میرود
    ب امید سودآوری همه