کد مطلب: ۲۱۲۹۷۲

نقش حیاتی ایران در جنگ علیه داعش

نقش حیاتی ایران در جنگ علیه داعش

یک کارشناس امور نظامی آمریکایی با حیاتی خواندن نقش ایران و حزب‌الله لبنان در ناکامی گروه‌های تروریستی گفت: این هماهنگی با ارتش سوریه نشان داد چگونه می‌توان با تروریسم هدایت‌شده از غرب روبرو شد. ‏

«جیم دابلیو دین» سردبیر اجرایی تارنمای نظامی «کهنه سربازان امروز» افزود: این نقش نه تنها در پشتیبانی از ارتش سوریه اهمیت داشت، بلکه در ارتقای توانایی جنگی آن درست در زمانی که بسیاری از افسران ارتش سوریه با پول عربستان تحریک به فرار شده بودند، موثر واقع شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: ایرانی‌ها در کمک به سازماندهی گروه‌های مختلف ضد تروریستی سوری در مناطق مختلف نقش مهمی ایفا کردند.

گروه‌های محلی توانستند امنیت محلی را در مناطقی که از دست گروه‌های تروریستی بیرون آمده بود، تأمین کنند. این تحول اجازه تمرکز و پراکنده نشدن را به نیروهای ارتش سوریه داد تا به جای صرف توان خود برای پاسداری از مناطق آزاد شده، نیروی تهاجمی خود را تقویت و متمرکز کند.

این تحلیلگر امور نظامی، نقش نیروی هوایی روسیه را در تغییر معادلات سوریه هم کلیدی ارزیابی کرد و ادامه داد حضور ایران و روسیه در کنار ارتش سوریه نشان داد که چگونه یک جبهه هماهنگ می‌تواند از کارزار جنگ تروریست‌ها موفق بیرون بیاید.

دین تصریح کرد: همزمان با ایران، روس‌ها در ارتقا و جایگزینی سلاح‌های قدیمی‌تر ارتش سوریه و همچنین ارائه آموزش‌های فنی مورد نیاز نقش ایفا کردند. افسران سوری، هم قدیمی‌ها و هم تازه کارها، از طریق ورود به عملیات ترکیبی برای هماهنگی نزدیک بین بخش‌های اطلاعاتی، جنگ سایبری و هواپیماهای بدون سرنشین، توانایی‌های تازه‌ای کسب کردند.

وی اضافه کرد: باید گفت که پس از شکست‌های بسیاری، متحدان ایران در جبهه مبارزه با تروریسم به ارتش سوریه کمک کردند تا دوباره ظهور افتخارآمیزی داشته باشد اما در نهایت، بدون نیروی هوایی روسیه ممکن بود گروه‌های مسلح به دمشق راه یابد.

کارشناس امور نظامی آمریکا اظهار کرد: گروه ما در 'سربازان امروز' (Veterans Today) که در سپتامبر سال 2015 در دمشق به سر می‌برد، از نزدیک در جریان وضعیت نامناسب دمشق و دشواری‌های فرماندهی نظامی سوریه قرار گرفت.

دین یادآور شد: آن‌ها نمی‌توانستند درباره عملیات روسیه که قرار بود به زودی آغاز شود، صحبت کنند اما درباره روند عملیات زمینی علیه داعش توضیح دادند که نشان می‌داد آنها اطلاعات و اشراف میدانی بسیار خوبی دارند. تنها مشکل آنها عدم وجود قدرت هجومی بود که بعدا به خوبی این مساله را حل کردند.

تلاش آمریکا برای حضور دائمی در سوریه

سردبیر اجرایی تارنمای نظامی کهنه سربازان امروز، به شکل گیری محور ضد تروریستی در سوریه اشاره کرد و گفت هماهنگی میان عناصر این محور به خوبی نشان داد که چگونه می‌توان در یک جهان تک قطبی، با جنگ تروریستی هدایت شده از سوی محور غربی روبرو شد.

دین تاکید کرد: تنها یک ائتلاف قوی و هماهنگ واقعی ضد تروریسم می‌تواند در برابر چنین هجومی موفق از کارزار جنگ خارج شود. به عبارت دیگر ایجاد یک نسخه کوچک از ناتو با ماموریت مبارزه با تروریسم که در چارچوب آن حمله به یک محور، حمله علیه دیگر محورهاست.

وی تصریح کرد: باید گفت هیچ کسی فکر نمی‌کرد که وضعیت سوریه دچار چنین تغییری شود و سرانجام شاهد شکست سختی برای ایالات متحده، اسرائیل و دولت‌های مستبد خلیج فارس باشیم.

این تحلیلگر آمریکایی خاطرنشان کرد: از این رو ما می‌بینیم که ائتلاف آمریکا تلاش می‌کند تا نوعی پیروزی را با زمینه سازی برای حضور دائمی خود در سوریه به دست آورد.

پنهان کردن افراط گرایی وهابیت

دین با انتقاد از سکوت دولت و رسانه‌های آمریکا از نقش عربستان در گسترش افراط گرایی، گفت: پیوند آمریکا و عربستان در اعماق جهنم شکل گرفته است.

این پیوندی است میان قدرت نظامی ایالات متحده و ثروتمندترین کشور عرب که بزرگترین خریدار جنگ افزار آمریکایی است. این پیوند با پنهان کردن افراط گرایی وهابیت از افکار عمومی تداوم داشته است.

سردبیر اجرایی تارنمای نظامی کهنه سربازان امروز افزود: ما در گذشته دیده‌ایم که این ایدئولوژی در جنگ نظامی شوروی و مجاهدین مورد سوء استفاده قرار گرفته بود.

در آن زمان تعداد زیادی از کودکان در مدارس وابسته به این نوع تفکر مورد شست و شوی مغزی قرار گرفتند تا امروز وارد کارزار جنگ شوند.

ساده انگاشتن یک اعتراف

جیم دین ادامه داد: ما در یکی از سرمقاله‌های تارنمای Veterans Today هشدار دادیم که این جنگ علیه ترور تبدیل به جنگ ترور شده است اما رسانه‌های به ظاهرا آزاد ما، وظیفه خود را برای روشن کردن افکار عمومی و عموم مردم در مورد آنچه که دولت واقعا در زمینه جنگ با تروریسم انجام می‌دهد کنار گذاشته‌اند.

وی یادآور شد: چندی پیش شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر در مصاحبه تلویزیونی مشهور چارلی رز گفت که ائتلاف آمریکا 132 میلیارد دلار برای سرنگون کردن حکومت سوریه هزینه کرده است اما رسانه‌های غربی از کنار این اعتراف به سادگی گذشتند.

ارتش آمریکا در خدمت شرکت‌های چند‌ملیتی

کارشناس مسائل نظامی آمریکا، سیاست خارجی این کشور را متهم کرد که ارتش آمریکا را به نیروی مزدور شرکت‌های چند ملیتی تبدیل کرده است تا از آن در راستای سیاست 'منطق زور' خود بهره‌برداری کند.

جیم دین گفت: با وجود آنکه در دوران پس از جنگ سرد به سر می‌بریم، هنوز منطق زور بر سیاست خارجی ایالات متحده حاکم است. بر اساس این منطق، هر کشوری که به عنوان تهدید تلقی شود، می‌تواند تحت پوشش شعار دفاع از خود مورد حمله نظامی قرار گیرد.

وی ادمه داد: این موضوعی غم‌انگیز برای بسیاری از مردم ایالات متحده است. مقاومت خاصی نیز در داخل در برابر این مساله نمی‌شود، زیرا دستگاه تبلیغاتی جنگ فعال بوده و به جلو پیش می‌رود و ما بیش از پیش نگران آینده هستیم.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.