خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۹۴۷۷

نقش خشکسالی در گرانی لبنیات

نقش خشکسالی در گرانی لبنیات

مقصر افزایش قیمت لبنیات کیست؟ تولیدکنندگان محصولات لبنی با 3 تا 7 برابر شدن محصولات بسته‌بندی روبه‌رو شدند یا دامداری‌هایی که قیمت کنجاله سویایشان از 1250 تومان به 2650 تومان رسیده است.

مقصر افزایش قیمت لبنیات کیست؟ تولیدکنندگان محصولات لبنی با 3 تا 7 برابر شدن محصولات بسته‌بندی روبه‌رو شدند یا دامداری‌هایی که قیمت کنجاله سویایشان از 1250 تومان به 2650 تومان رسیده است. گاوداری‌ها تغییری در قیمت شیرخام ندادند و 6 سالی است که قیمت هایشان ثابت مانده است اما این گروه ضمانتی برای تحویل روزانه 19 هزار تن شیرخام به تولیدکنندگان هم نمی‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از طرفی تولیدکنندگان به خاطر کمبود شیر خام و گران شدن مواد اولیه گلایه‌های متعددی دارند. با وجود نارضایتی دو گروه دامداری‌ها و تولیدکنندگان، سازمان حمایت لقب «گرانفروش» را به تولیدکنندگان داده است. مصداق این «گرانفروشی» به فروش یک کیلو و نیم ماست برمی‌گردد. یکی از مدیران سازمان تعزیرات می‌گوید: چندی پیش مدیر یکی از برندهای لبنیات را خواستم و این سؤال پرسیده شد با چه محاسبه‌ای یک کیلو ونیم ماست 11 هزار تومان است. با کلی حساب و کتاب به رقم 9500 تومان رسیدیم. حال این گرانفروشی نیست؟

سازمان تعزیرات این روزها به تولیدکنندگان محصولات لبنی هشدار می دهد و تولیدکنندگان محصولات لبنی را تهدید می کند و می‌گوید: اگر واحدی بیش از یکبار تخلف کرده باشد و در لیست گرانفروش‌ها باشد با شرایط سخت تری روبه‌رو خواهد شد و دیگر مماشاتی وجود نخواهد داشت بخصوص اینکه اخیرا این صنف 37 میلیارد تومان جریمه شده است. در این میان برخی شهروندان هم دستگاه‌های دولتی را مقصر گرانی لبنیات می‌دانند و می‌گویند جریمه و محاکمه چاره ساز حل این مشکلات نیست.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی کشور بعد از مدت‌ها سکوت روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایران» از وضعیتی پرده بر داشت. وی گفت: بازارها رها شده نیست. ما از5 تیرماه سال‌جاری بارها درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت داده‌ایم اما این سازمان دست روی دست گذاشت. واحدهای لبنی برای آنکه مجبور به تعطیلی و وروشکستگی نشوند در دوره‌های متناوب قیمت‌های خود را بالا بردند. به جای آنکه دولت دنبال حلقه آخر و متهم کردن صنایع لبنی باشد بهتر است سیاست‌های کلان خود در مباحث ارزی، پولی و بانکی، صادرات و حتی تجارت داخلی را اصلاح کند یا حتی ببیند واحدهای پتروشیمی با چه قیمتی محصولات اولیه را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: قیمت بسته‌بندی محصولات لبنی با آنکه با ارز سامانه نیما است بین 3 تا 7 برابر افزایش داشته است. یعنی در هر بسته افزایش قیمت 600 تا 1000 تومانی اتفاق افتاده است. این امر باعث می‌شود قیمت محصولات لبنی به طور متوسط بین 1200 تا 1600 تومان افزایش یابد.

باکری خاطرنشان کرد: چالش دیگری که این حوزه دارد به 17 استانی برمی‌گردد که با کمبود آب و خشکسالی روبه‌رو شده‌اند. سالانه به 10 میلیون و 700 هزار تن شیر نیاز داریم که تنها 4 میلیون و یکصد هزار تن آن را کارخانجات صنعتی تامین می‌کنند و تامین مابقی از طریق دامداری‌های سنتی است. در این بخش به خاطرمهاجرت روستائیان، گران شدن دام زنده (کیلویی 20 هزار تومان) و خشکسالی حجم شیر سنتی کاهش قابل توجهی داشته است که این امر سبب شده به طور متوسط بین 20 تا 25 درصد عرضه شیر خام به صنایع لبنی کاهش پیدا کند.

از طرفی تولیدکنندگان شیرخام ترجیح می‌دهند محصولات خود را به تولیدکنندگان شیر خشک بفروشند. اما محمد سلطانی، کارشناس صنعت دامپروری هم نگاه دیگری به این معضل دارد. وی می‌گوید: شیرخام قابل احتکار نیست لذا هیچ واحدی نسبت به عدم عرضه اقدام نمی‌کند. از طرفی هر ساله در این زمان (تغییر فصل) بین 5 تا 10 درصد خرید شیرخام کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: طی 6 سال گذشته قیمت شیرخام ثابت بوده و حتی تولیدکنندگان صنایع لبنی قیمت کمتر از نرخ مصوب را به فروش می‌رسانند. این در حالی است که قیمت کنجاله سویا طی چند وقت اخیر از 1250 تومان به 2650 رسیده است. معتقدم که دولت باید نظارت بیشتری بر قیمت نهایی کالاها داشته باشد تا مردم با گرانفروشی مواجه نشوند. آن هم در شرایطی که در این حوزه 13 میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد.

از سویی دیگر، محمد علی اسفنانی، مدیر کل تعزیرات حکومتی، می‌گوید: 9 پرونده گرانفروشی صنایع لبنی به تعزیرات آمده است. از این‌رو با محرز شدن تخلف، جریمه‌های سنگینی در انتظار گرانفروشان است بخصوص اگر برای بار دوم به بعد واحدهای تولیدی باشد.

وی ادامه می‌دهد: ما هیچ گذشتی در گرانفروشی نداریم. همانگونه که طی چند وقت اخیر متخلفان این حوزه را 37 میلیارد تومان جریمه کردیم.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.