کد مطلب: ۱۳۱۷۳۹

رئیس سازمان استاندارد ایران:

نمی‌دانم نهاد ناظر بر اجرای استاندارد معادن کیست / صدور نخستین گواهی استاندارد محصول دانش‌بنیان

نمی‌دانم نهاد ناظر بر اجرای استاندارد معادن کیست / صدور نخستین گواهی استاندارد محصول دانش‌بنیان

رییس سازمان ملی استاندارد با اظهار بی‌اطلاعی نسبت به نهاد ناظر بر اجرای استاندارد معادن گفت:نمی‌دانم مسئول عدم نظارت بر استاندارد معدن آزاد شهر کیست؟

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، نیره پیروزبخت در نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا نباید استانداردهای معدنی لازم در نظر گرفته شود تا شاهد اتفاقات ناگواری همچون معدن آزادشهر نباشیم؟ بیان کرد: حادثه معدن آزادشهر و پلاسکو باید عزیزان را به فکر بیندازد که به صورت جدی به مسائل ایمنی توجه کنند و سازمان ملی استاندارد نمی‌تواند وظایف همه دستگاه‌ها را اجرا کند، چرا که وظیفه این سازمان تدوین استاندارد است و مالک یا پیمانکار باید اجرای استاندارد را مد نظر قرار دهد.

پیروزبخت با تاکید بر اینکه استانداردهای مختلف معدنی توسط سازمان ملی استاندارد طراحی شده است، اعلام کرد: حدود ٢٤٥ استاندارد در مورد ایمنی کار معادن زغال‌سنگ و ماشین‌آلات معادن تدوین شده است، علاوه بر این ٦٧ مورد استاندارد در خصوص نکات ایمنی داخل معادن تدوین شده و از نظر سند و مدرک در کشور چیزی کم نداریم.

١١ محموله بنزین وارداتی غیر استاندارد را مرجوع کردیم

وی همچنین در مورد استاندارد و نظارت بر کیفیت بنزین نیز گفت: حدود ٣٦ محوله بنزین وارداتی مورد ارزیابی و کنترل قرار گرفته است که ٢٥ مورد با استانداردها مطابقت و ١١ مورد عدم انطباق داشت و مرجوع داده شد.

پیروزبخت با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه اخیر دولت که با امضای معاون اول ابلاغ شده تا اول فروردین ماه سال 1400 وزارت نفت مسئول عرضه و توزیع بنزین است، اظهارداشت: سازمان استاندارد هم مسؤلیت نظارت بر حسن اجرای این مصوبه را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه این مصوبه از اول تیر ماه امسال در ١٥ شهر کشور مانند البرز، کرمان، رفسنجان، یزد، آذربایجان شرقی ، تهران، شاهرود و سبزوار اجرایی خواهد شد، افزود: البته سازمان استاندارد در سال گذشته ارزیابی‌های لازم را در مورد کیفیت بنزین‌های توزیعی در ٨ کلان‌شهر انجام داده بود. مطابق این بررسی‌ها در اصفهان ٨ مورد نمونه‌برداری انجام شد که باید بگویم سازمان پیش از این در مورد کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه‌های اصفهان نگران بود که خوشبختانه در ارزیابی‌های جدید این مورد تا حدودی بر طرف شده است.

رئیس سازمان استاندارد ادامه داد: در بخش بنزن هم دو مورد در جایگاه‌های تهران و البرز و در بخش گوگرد ٣ مورد در اصفهان و البرز شناسایی شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به ابلاغ دو مصوبه توسط جهانگیری معاون اول رییس جمهوری اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی به منظور تولید بنزین استاندارد بر اساس استانداردهای روز دنیا و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دو موردی بودند که توسط دولت به سازمان ابلاغ شدند. در همین رابطه چهار پیشنهاد به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه شد که همگی مورد توافق و ابلاغ ستاد قرار گرفت.

رئیس سازمان استاندارد از ارائه گواهی استاندارد برای یک محصول دانش‌بنیان در کشور خبر داد و گفت: در سال جاری، برای نخستین بار گواهی استاندارد برای یک محصول دانش‌بنیان نیز با حضور وزیر علوم و معاون علمی فناوری رئیس جمهور صادر شد.

در این نشست همچنین سامانه اطلاع‌رسانی استاندارد ایران به نشانی www.standardna.ir افتتاح شد، و رئیس سازمان استاندارد اظهار امیدواری کرد که با افتتاح این سامانه، اطلاع‌رسانی بیشتر و دقیق‌تری به مخاطبان داشته باشیم.

وی بیان کرد: این سامانه فارغ از سایت سازمان به منظور اخبار مشترک با سایر سازمان‌ها و در بخش‌های مختلف مد نظر قرار گرفته است و تا هفته آینده تکمیل خواهد شد و با بارگذاری بخش خارجی مخاطبان سایر کشورها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.