خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۳۳۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲۵ کشتی حامل نهاده دامی در انتظار تخصیص ارز/ بحران کمبود سویا تشدید شد

25 کشتی حامل نهاده دامی در انتظار تخصیص ارز/ بحران کمبود سویا تشدید شد

بنا بر اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران بیش از دو ماه است که هیچ ارزی برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص داده نشده و همین باعث شد تا امروز حدود 25 کشتی در بندر امام در انتظار تخلیه نهاده دامی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمبود کنجاله سویا بازار گوشت و مرغ را بشدت تحت تاثیر قرار داده است؛ البته این کمبود نهاده دامی در بخش جو و ذرت کمتر محسوس است. این در حالی است که تعداد زیادی کشتی به دلیل عدم تخصیص ارز در انتظار تخلیه در بندر امام هستند.

اخیراً محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد که برخی از مرغداران بیش از سه ماه است که هزینه کنجاله سویا را به واردکنندگان پرداخت کرده‌اند، اما این نهاده به دستشان نرسیده است. از این رو ناچار شده‌اند با چندین برابر قیمت کنجاله سویا را از بازار سیاه تهیه کنند.

پیش از این نیز ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، از بحرانی شدن بازار کنجاله سویا خبر داده بود و در این باره عنوان کرد: کنجاله در بازار آزاد حتی به قیمت ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم پیدا نمی‌شود.

در حالی این روزها کمبود کنجاله سویا بحرانی‌تر از گذشته شده که تولیدکنندگان عنوان می‌کنند تنها برای یک تا دو هفته ذخیره کنجاله سویا دارند.

مرغداران عنوان می‌کنند که واردکنندگان پول این نهاده را از آنها دریافت کرده‌اند، اما تحویل نداده‌اند؛ از سوی دیگر واردکنندگان دلیل این تعطلل را عدم ترخیص محموله‌های خود به دلیل عدم تأمین ارز عنوان می‌کنند.

کشتی‌های حامل نهاده دامی در انتظار تخلیه

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد زیادی کشتی کنجاله سویا در بندر امام در انتظار تخلیه هستند، اما به دلیل عدم تامین ارز کشتی‌ها همچنان در انتظار هستند.

داود رنگی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، نیز درگفتگو با ایلنا این موضوع را تائید کرده و گفته است: اکنون حدود 38 کشتی در لنگرگاه بندر امام خمینی منتظر تخلیه سویا هستند.

بنا به گفته او، از تیرماه کشتی کنجاله سویا که اکنون کمبود داریم، منتظر تخصیص ارز برای تخلیه است و بدقولی دولت ضربه سنگینی به بخش خصوصی که حدود 80 درصد کالاهای اساسی را تامین می‌کردند، وارد کرده و زیان بزرگی را برای دفاتر مالی‌شان به ارمغان آورده است.

طی 2 ماه ارزی به نهاده دامی تخصیص داده نشد

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کند تعداد زیادی کشتی حامل کالاهای اساسی متعلق به بخش خصوصی در انتظار تخصیص ارز است. در این نامه آمده، در دو ماه اخیر هیچ ارزی برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص نداده‌اند.

در نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران آمده است: علاوه بر توقف حدود ۲۵ فروند کشتی کالاهای اساسی متعلق به بخش خصوصی در انتظار تخصیص ارز (حدود ۶۰۰ میلیون یورو)، به پیوست لیست بیش از ۱.۵ میلیارد دلار نهاده‌های دامی که در گمرکات کشور کوتاژ شده و بیش از دو ماه است که منتظر تخصیص ارز نیمایی بوده، به تفکیک شماره کوتاژ و ثبت سفارش جهت اطلاع تقدیم می گردد.

در این نامه این پرسش مطرح شده که با توجه به اینکه کالاهای اساسی به صورت عام و نهاده‌های دامی به صورت خاص مشمول قیمت‌گذاری دولتی بوده و تا حلقه آخر زنجیره تولید نیز تحت نظارت و کنترل است، آیا ۶.۵ میلیارد دلار ارز نیمایی (۲۸.۵۰۰ تومان) که تامین شده از حیث نوع کالا و قیمت گذاری از اولویت لازم در مقایسه با کالاهای اساسی مورد نیاز کشور برخوردار بوده یا خیر؟

اما اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران نسبت به ۶.۵ میلیارد دلار ارز نیمایی که بانک مرکزی بابت کالاهای اساسی تخصیص داده است شبه دارد و می‌گوید: با توجه به اینکه دولت تاکید جدی برای مقابله با رانت و فساد دارد بهتر است جهت شفاف‌سازی نسبت به انتشار مستمر لیست دریافت کنندگان ارز نیمایی در سامانه بانک مرکزی اقدام کند.

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در این نامه درخواست کرده با توجه به تاکیدات مکرر بر وجود گشایش های ارزی، حداقل نسبت به تخصیص و تامین فوری مطالبات ارزی تامین کنندگان کالاهای اساسی بخش خصوصی اقدام شود.

برای مطالعه بیشتر گزارش تامین کنجاله سویا از بازار سیاه را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.