کد مطلب: ۳۳۷۱۱۴

مديرعامل گروه سايپا در نشست تخصصی نوآوری در صنعت خودرو تاكيد كرد:

نوآوری در صنعت خودرو با اصلاح ساختار مالكيتی بنگاه‌ها

نوآوری در صنعت خودرو با اصلاح ساختار مالكيتی بنگاه‌ها

مديرعامل گروه خودروسازی سايپا گفت: نوآوری در صنعت خودرو از دو منظر نوآوری در محصولات و فرآيندها ضرورت دارد كه در اين خصوص بنگاه‌های خودروساز نياز به اصلاح ساختار مالكيتی و مالی دارند.

مديرعامل گروه خودروسازی سايپا گفت: نوآوری در صنعت خودرو از دو منظر نوآوری در محصولات و فرآيندها ضرورت دارد كه در اين خصوص بنگاه‌های خودروساز نياز به اصلاح ساختار مالكيتی و مالی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حاشيه كنفرانس بين‌المللي فن‌آوری و نوآوری در صنعت خودرو، نشست تخصصي «نوآوری در صنعت خودرو خيال يا واقعيت»، با حضور دكتر محمدرضا سروش، مديرعامل گروه خودروسازی سايپا، منوچهر منطقي رئيس انجمن ملي مديريت فن‌آوری و نوآوری، اميرعباس حسينی عضو هيات‌مديره گروه صنعتي ايران‌خودرو، رضا انصاری، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شورای اسلامی، جمعی از كارشناسان و دانشجويان و علاقه‌مندان به صنعت خودرو در مركز همايش‌های بين‌المللی دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.

در اين نشست دكتر محمدرضا سروش گفت: صنعت خودرو از جهت چرخه عمر محصول جزو صنايع بالغ محسوب می‌شود زيرا در اين صنعت، توليد انبوه با حاشيه سود محدود صورت می‌گيرد.

وی افزود: برای ماندگاری و نوآوری در صنعت خودرو تلاش‌های زيادی جهت معرفی محصولات جديد صورت گرفته و برای جذب مشتريان نوآوری‌هايی متناسب با پيشرفت‌های جهاني رخ داده است.

سروش گفت: در بخش توسعه نوآوری صنعت خودرو، فعاليت‌هايی در حوزه سبک‌سازی، مديريت سوخت، جايگزينی قوای محركه با سوخت‌های جديد و توسعه آپشن‌هايی برای جذب بازار و مشتريان انجام شده است.

مديرعامل گروه سايپا تصريح كرد: صنعت خودرو در نوآوری و توسعه فن‌آوری به موفقيت‌هايی دست يافته اما با اين حال به واسطه محدويت‌های ساختار بنگاه‌داری در كشور، از تمام ظرفيت‌ها در حوزه فن‌آوری اين صنعت استفاده نشده است.

وی تاكيد كرد: صنعت خودرو نياز به نوآوری بيشتر دارد و براي پوشش نيازهای مشتريان بايد برنامه‌ريزی و تلاش‌های بيشتری در اين زمينه صورت گيرد.

سروش خاطرنشان كرد: بخشي از محدوديت‌های صنعت خودرو به محيط بنگاه‌داری و بخشی ديگر به محيط حقوقي كشور مربوط می‌شود كه باعث عدم توفيق اين صنعت در توسعه فن‌آوری شده است.

مديرعامل گروه خودروسازی سايپا گفت: در مديريت بنگاهداری، اصول حاكميتی شركتی و تغيير و تحولات مالكيتي بايد به نحوی باشد كه منافع ذی‌نفعان و سهامداران در اولويت قرار گيرد و دچار خدشه نشود كه متاسفانه شرايط فعلی مديريت بنگاه‌داری اين‌گونه نيست.

وي افزود: بنگاه‌هايی توليدی مدت‌هاست كه به واسطه عدم مالكيت مشخص دچار زيان شده‌اند و بايد شرايط بنگاه‌داری در اقتصاد كشور مورد بازنگری جدی قرار گيرد.

سروش تاكيد كرد: وقتی شركتی سودده باشد، به دنبال سود پايدار خواهد بود و بر اين اساس توسعه پايدار صورت خواهد گرفت اما هنگامي كه شركت دچار ضرر و زيان است، صرفا به دنبال بقا است كه در آن صورت، نوآور در بنگاه كمتر اهميت می‌يابد.

مديرعامل گروه خودروسازی سايپا تصريح كرد: صنعت خودرو نياز به بازنگری در حوزه‌های محصول و تكنولوژی دارد و فعاليت‌هايی در اين زمينه انجام شده كه نياز به تكميل جهت بهره‌برداری است.

وي در خصوص توليد خودروهای برقی و خودران گفت: با توجه به درآمد سرانه كشور، امكان پوشش نياز بخش‌هايی از جامعه وجود دارد كه بايد توان مالی بنگاه‌ها تقويت شود تا سرمايه‌گذاری لازم با توجه به ظرفيت‌های اين حوزه در كشور صورت گيرد.

سروش افزود: با توجه به وجود فرصت‌های فراوان در بازار، ابزارهای جديدي با تكنولوژی نو نظير استارتاپ‌ها در اقتصاد صنعت خودرو بسيار تاثيرگذارند كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرند.

مديرعامل گروه خودروسازی سايپا با اشاره به اينكه صنعت خودروی داخلي با وجود ظرفيت‌های لازم در دسترسي به دانش و تكنولوژی به روز، توان توسعه فن‌آوری و ايجاد نوآوری در محصولات را دارد، گفت: علی‌رغم تلاش‌های زيادی كه در صنعت خودرو صورت گرفته، اين صنعت از مشكلات ساختاری رنج می‌برد كه باعث شده جامعه و مشتريان از صنعت خودرو رضايت كامل نداشته باشند و بايد با استفاده از تكنولوژی‌هاي جديد در جهت خواست و نياز مشتريان حركت كرد تا رضايت‌مندی آنان افزايش يابد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی سایپا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.