کد مطلب: ۲۰۰۷۵۶

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت مطرح کرد:

نوآوری‌های پالایشگاه هاشمی‌نژاد زمینه‌ساز توسعه پایدار گاز

نوآوری‌های پالایشگاه هاشمی‌نژاد زمینه‌ساز توسعه پایدار گاز

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: نوآوری‌های پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد، زمینه‌ساز توسعه پایدار گاز در منطقه شمال شرق کشور شده است.

حبیب‌الله بیطرف، در بازدید از پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد گفت: با توجه به وجود مخازن گازی در منطقه عملیاتی خانگیران و تاسیسات ذخیره‌سازی شوریجه و همکاری شرکت‌های نفت و گاز مستقر در منطقه، ظرفیت بسیار با ارزشی در منطقه شمال شرق کشور ایجاد شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد با تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز و متناسب با نوسانات مصرف، تامین گاز مصارف خانگی و صنعتی را برعهده دارد.

بیطرف با اشاره به فعالیت و همکاری پالایشگاه با شرکت نفت و گاز شرق و منطقه ۴ انتقال گاز در تامین گاز طبیعی استان‌های شمال و شمال‌شرق کشور، تاکید کرد: شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد به عنوان یکی از سه شرکت اصلی مستقر در منطقه عملیاتی خانگیران، با ایجاد نوآوری‌هایی همچون طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل، سبب توسعه و پایداری گاز طبیعی در شمال شرق کشور شده است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت درباره فعالیت‌های مرتبط با حوزه پژوهش و فناوری وزارت نفت تصریح کرد: معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری به منظور ساماندهی، سازماندهی و استقرار نظام پژوهش، فناوری و نوآوری در صنعت نفت و دستیابی به ساختار فناورمحور از طریق پژوهش و فناوری و در تعامل با واحدهای عملیاتی و اجرایی در سطح صنعت، نقش سیاست‌گذاری، تعیین اهداف، راهبردها و تصویب طرح‌های کلان و موضوعی وزارت نفت، محقق کردن اهداف و نیز اجرایی کردن نظام پژوهش و فناوری در سطح شرکت‌های اصلی همراه با نظارت را برعهده دارد.

سودآوری ۹۰ میلیارد ریالی بازیابی گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه هاشمی‌نژاد

در ادامه، سید مجید منبتی، مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد، درباره اجرای طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل این پالایشگاه گفت: طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل، یکی از اهداف کلان و راهبردی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: هم‌اکنون با پایان عملیات ساخت و نصب تجهیزات واحد جدید شیرین‌سازی گازهای ترش ارسالی به مشعل (FGR)، فاز دوم طرح آغاز شد.

منبتی تاکید کرد: راه‌اندازی این طرح، ضمن صرفه‌جویی سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت گاز پالایشگاه، سودآوری حدود ۲۰ میلیارد ریالی (بر مبنای گازبهای داخلی) و ۹۰ میلیارد ریالی (بر مبنای قیمت جهانی گاز) در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به جنبه‌های زیست‌محیطی اجرای طرح جامع بازیابی گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه هاشمی‌نژاد تاکید کرد: با اجرای فاز ۱ و ۲ در مجموع از انتشار ۱۰۰ هزار تن کربن به محیط جلوگیری و ۵۵ میلیون متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی شده است. این طرح با ۴ میلیارد تومان اعتبار اجرا شده و ۸ هزار دلار در سال، صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشته است.

منبع: وزارت نفت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.