کد مطلب: ۵۲۲۷۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد عجیب قیمت یورو/چرا یورو از دلار پیشی گرفت؟

رشد عجیب قیمت یورو/چرا یورو از دلار پیشی گرفت؟

یورو سال را ۱۷ هزار تومانی آغاز کرد و احتمالا ۲۸ هزار تومانی به پایان برساند. آنچه از افزایش ۶۵ درصدی قیمت این ارز طی یکسال عجیب‌تر است نوسانات شدید یک‌شبه آن است که در طول سال به کررات تکرار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال ۹۹ یورو بیشتر از دلار افزایش قیمت داشت، درحالی که رشد قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۲ درصد بوده، هر یورو نزدیک ۶۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

اما آنچه امسال در مسیر این ارز مشکل‌سازتر از رشد قیمت او بوده، بی‌ثباتی و نوسانات شدید آن بوده است. به شکلی بارها یک شبه سه تا چهارهزار تومان بر نرخ این ارز افزوده شده. درحالی که از نگاه کارشناسان تبعات بی‌ثباتی و این نوسانات شدید و ناگهانی برای اقتصاد از افزایش قیمت هم خطرناک‌تر است.

در زیر نگاهی اجمالی به مسیر نرخ این ارز در سال ۹۹ می‌اندازیم:

بهار

فروردین ماه با یوروی ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومانی آغاز شد. این ارز مسیرش را در شیبی آرام و نزولی ادامه داد و ابتدای اردیبهشت به ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. دهه اول و دوم دومین ماه سال میان دو کانال ۱۶ و ۱۷ تومان نوسان کرد و بیست‌وسوم وارد کانال ۱۸ هزار تومانی شد.

در خرداد ماه هم مسیر یورو شبیه به اردیهشت ماه بوده. این ارز تا ۲۲ خرداد در کانال ۱۸ تومانی بالا و پایین می‌شد و دهه سوم خرداد وارد کانال جدید شد. البته اواخر خرداد بازار یورو با شیب تند قیمتی طی پنج روز قله ۲۰ هزار تومانی را فتح کرد.

تابستان

یورو تابستان را با نرخ ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان و درحالی آغاز کرد که با نوسانات تندتری نسبت به بهار، میان دو کانال ۲۰ و ۲۱ هزار تومانی حرکت می‌کرد. میانه تیر ماه این ارز یکدفعه ۲۳هزار و ۳۰۲ تومان و فردای آن ۲۴ هزارتومان شد. سیر صعودی در تیرماه تا آنجا ادامه یافت که ۲۳ تیرماه این ارز برای اولین بار ۲۵ هزارتومانی شد.

با آغاز مرداد کم کم نوسانات غیرمعمول یورو هم شانه‌به ‌شانه دلار آغاز شد. مرداد ماه با یوروی ۲۳ هزار تومانی آغاز شد اما ۲۴ ساعت بعد یکدفعه دو هزار تومان ریزش کرد. دهم مرداد ماه بار دیگر یک شبه ۲۵ هزار تومانی شد و سه روز بعد پا به کانال ۲۶ هزار تومانی نهاد.

شهریور ماه در انتهای کانال قیمتی ۲۶ هزار تومان آغاز شد و تقریبا تمام طول ماه حرکت میان دو کانال ۲۶ و ۲۷ هزار تومانی ادامه یافت. ۲۴ شهریور این ارز ۲۷ هزار و ۷۰۰تومان بود اما کمتر از ۲۴ ساعت نرخ آن به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

پاییز

پاییز عجیب‌ترین فصل در بازار یورو بود. در این فصل یورو هم مثل دلار رکورد افزایش قیمت تاریخی خود را زد با این تفاوت که نوساناتی شدیدتر و ناگهانی‌تری را تجربه کرد. با این حساب به نظر می‌رسد تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که بر بازار دلار بسیار پررنگ بود، به بازار یورو هم تسری پیدا کرده بوده.

مهر ماه با یوروی ۳۱ هزار و۹۵۰ تومانی شروع و با یوروی ۳۳ هزار و ۱۶۷ هزار تومانی پایان یافت. اول آبان ماه این ارز یک شبه حدود هزار و ۵۰۰ تمان رشد کرد و ۳۴ هزار و ۷۴۲ تومان قیمت گرفت.

دهه اول آبان با شیبی نرولی در بازار یورو پیش رفت و پایان این دهه نرخ به ۳۱ هزار و ۵۰۰ رسید. با این حال چهار روز بعد یک دفعه از ۳۳ هزار تومان گذشت اما چند ساعت بعد با سه هزار و ۵۰۰ تومان افت به ابتدای کانال ۳۰ هزار تومانی بازگشت. فردای آن یک بار دیگر هم ریزش شدید داشت و ۲۸ هزار تومانی شد. با این حال کاهش قیمت فقط ۴۸ ساعت دوام داشت و یورو دو روز به ۳۲ هزار تومان شد.

این ارز پرطرفدار آذر را ۳۰ هزار تومانی آغاز کرد و در دهه اول مسیری نزولی داشت. با این حال نیمه ماه از مسیر نزولی بازگشت و آرام وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد.

زمستان

زمستان به نسبت تابستان و پاییزی برای یورو فصلی آرام‌تر با نوسانات کوچک‌تری بود. دی ماه با یورو ۳۰ هزار و ۶۴۴ تومانی شروع شد، دوروز بعد نیز وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. با این حال در دهه سوم این ماه همگام با دلار ریزشی شد و تا ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمد.

بهمن ماه با نوسان در دو کانال ۲۷ ، ۲۸ هزار تومانی و به دور از نوسانات شدید طی شد. یازدهمین ماه سال با قیمت ۳۰ هزار تومان برای هر یورو پایان یافت و اسفند در کانال ۲۹ تومانی آغاز شد.

آخرین ماه سال با حرکاتی کوچک میان ۲۸ و ۲۹ هزار تومان ادامه یافت. حالا در روزهای پایانی اسفند ماه این ارز ۲۸ هزار و ۳۷۴ تومان قیمت دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یک بدبخت

    خانم زیبا یکمی درباره صعود بورس بگو.