کد مطلب: ۳۹۷۸۳۷

خبری که معامله‌گران ارز را متاثر کرد / دامنه مجاز نوسان دلار

خبری که معامله‌گران ارز را متاثر کرد / دامنه مجاز نوسان دلار

از ابتدای آخرین ماه تابستان، قیمت دلار در دامنه نوسانی تازه‌ای قرار گرفت؛ در این بازه زمانی، دلار تنها یک‌بار بالای سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کرده و هرگز نتوانسته است پایان روز را درکانال ۱۰ هزار تومانی سر کند. پس می‌توان گفت دامنه مجاز نوسان شاخص ارزی در شهریورماه در یک بازه ۵۰۰ تومانی و بین ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز یکشنبه، برای ساعتی قیمت دلار به بالای سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت ولی به یکباره چنان میزان فروش‌ها بالا رفت که قیمت به سرعت تا محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان پایین رفت. این موضوع نشان می‌داد که بازار تا چه اندازه به سطح یاد شده حساس است. ادامه فروش‌ها در ساعات انتهایی روز یکشنبه موجب شد قیمت ابتدایی روز دوشنبه نیز در محدوده پایین‌تر از ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت شود؛ در ادامه روز دوشنبه، دلار ظرفیت افزایشی خاصی از خود نشان نداد و طی یک روز نسبتا باثبات در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۲۷۰ تومان به کار خود پایان داد که ۱۴۰ تومان پایین‌تر از قیمت بسته شده بازار روز یکشنبه بود. در بازار سکه نیز دیروز قدرت بیشتر با فروشندگان بازار بود و قیمت این فلز گران‌بها ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید.

چرا معامله‌گران بر اثرگذاری متغیرهای فنی تاکید می‌کنند؟

تنها چند ساعت به پایان روز یکشنبه باقی مانده بود که در بیشتر کانال‌ها و گروه‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران، خبری بارها بازنشر شد که اسرائیل و حزب الله لبنان با یکدیگر وارد درگیری شده‌اند. اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ نداده بود. انتظار شماری از معامله‌گران این بود که با توجه به افزایش تنش‌ها، میزان خریدها در بازار ارز داخلی افزایش پیدا کند؛ ولی برخلاف باور آنها، خریدها در بازار ارز نه‌تنها زیاد نشد، بلکه بر میزان فروش‌ها افزوده شد؛ امری که نشان می‌داد این اتفاق بر انتظارات معامله‌گران بازار داخلی چندان اثرگذار نبوده است.

این موضوع موجب می‌شد که شماری از معامله‌گران چنین استدلالی را مطرح کنند که بازار بیشتر از اخبار سیاسی در شرایط کنونی از متغیرها و تحلیل‌های فنی تبعیت می‌کند. در واقع از نگاه آنها، معامله‌گران بدون توجه به اخبار سیاسی، زمانی که قیمت کمی فراتر از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رفت، فروش‌های خود را افزایش دادند، چراکه از نظر آنها قیمت دلار به سقف مجاز دامنه نوسانی فعلی خورده بود. از نگاه آنها، بازارساز اجازه نمی‌داد قیمت بالای این سطح باقی بماند، پس بهتر بود که هم جهت با بازارساز در موقعیت فروش قرار بگیرند و حداقل از نوسان ایجاد شده کمی کسب سود کنند.

آیا اخبار سیاسی واقعا بر قیمت دلار اثر ندارد؟

در حالی که عده‌ای از معامله‌گران با توجه به بی تفاوتی بازار به خبر درگیری حزب الله و اسرائیل عنوان می‌کردند بازار به اخبار سیاسی توجهی ندارد و بیشتر به متغیرهای فنی توجه می‌کند، شمار دیگری از تحلیل‌گران باور داشتند بازار به‌شدت در هفته‌های اخیر تحت‌تاثیر اخبار سیاسی قرار دارد.

از نظر این گروه، در روزهای اخیر خبری که وزن سنگینی در بازار دارد و انتظارات معامله‌گران را کاهشی‌تر کرده، خبر توافق احتمالی ایران با فرانسه است که گویا خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش‌خرید نفت ایران یکی از مفاد این توافق است. به گفته فعالان، انتشار چنین خبری موجب شده است که از یک سو انتظار افزایش تنش‌ها در بازار کاهش پیدا کند و از سوی دیگر، چنین تلقی را در بازار ایجاد کند که دولت برای تامین هزینه‌های خود از این پس با دشواری‌های کمتری رو‌به‌رو خواهد بود.

از نگاه این گروه بازار ارز همچنان نسبت به اخبار حساس است ولی وزن خبرهای مثبت نسبت به سایر اخبار سنگینی می‌کند و همین عامل جهت قیمتی بازار را کاهشی‌تر کرده است. در مقابل، عده‌ای همچنان تاکید می‌کنند، اخبار سیاسی چندان بر روند بازار اثرگذار نبوده است؛ آنها باور دارند متغیرهای بنیادی‌تری در کاهش قیمت دلار اثرگذار بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.