کد مطلب: ۴۱۰۹۸۹

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز

نوسان دلار فروکش می‌کند

نوسان دلار فروکش می‌کند

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: جو روانی ایجاد شده و نوسانات قیمت دلار، ناشی از تشدید انتظارات تورمی بوده که ممکن است ظرف یکی دو هفته آینده فروکش کند. اگر ناآرامی‌ها و اعتراضات همچنان ادامه پیدا کند، نوسانات قیمت ارز تشدید می‌شود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا، به طور غافلگیرانه آغاز سهمیه‌بندی بنزین با کارت سوخت را اعلام کرد.

در همین راستا قیمت دلار از مرز ۱۲ هزار تومان قرار گرفته، اما تاثیر گرانی بنزین بر افزایش قیمت دلار تا کجا ادامه خواهد داشت؟

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: افزایش قیمت بنزین اجتناب ناپذیر بود و از قبل هم مورد بحث قرار گرفته بود. افزایش قیمت بنزین علاوه بر اینکه هزینه‌های تولید از ناحیه هزینه‌های بخش حمل‌و‌نقل را افزایش می‌دهد بر روی انتظارات تورمی مردم نیز اثر روانی می‌گذارد و آن را تشدید می‌کند، به ویژه با این شیبی که دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داده است.

وی در ادامه می‌گوید: تاثیری که افزایش قیمت بنزین بر روی هزینه‌های تولید دارد را می‌توان پیش‌بینی کرد اما این همان تهدیدی است که افزایش قیمت بنزین از سمت هزینه‌های تولید بر روی تورم می‌گذارد و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد اما آثار روانی این موضوع و آثار و شدت روانی آن را نمی‌توان اندازه‌گیری کرد، نوساناتی که در بازار ارز هم مشاهده می‌کنیم ناشی از همین انتظارات است.

ندری می‌افزاید: جو روانی ایجاد شده و نوسانات قیمت دلار ، ناشی از تشدید انتظارات تورمی بوده که ممکن است ظرف یکی دو هفته آینده فروکش کند. اگر ناآرامی‌ها و اعتراضات همچنان ادامه پیدا کند، نوسانات قیمت ارز تشدید می‌شود.

حذف 4 صفر از پول ملی

کامران ندری

این کارشناس تاکید می‌کند: بنابراین اینکه بازارها به چه سمت و سویی می‌روند و چگونه تحت تاثیر قرار می‌گیرند خیلی قابل پیش‌بینی نیست. انتظارات تورمی موضوع جدی بوده که مشخص نیست در محاسبات دولت مدنظر قرار گرفته یا نه.

ندری عنوان می‌کند: با این شیبی که دولت در افزایش قیمت بنزین در پیش گرفته کاملا قابل پیش‌بینی بود که اثر منفی بر روی انتظارات تورمی خواهد گذاشت که تا حدودی طی چند ماه گذشته فروکش کرده بود اما اکنون احیا شده است؛ نگرانی‌های فعالان اقتصادی باعث تشدید این وضعیت روانی در بازارهای مالی می‌شود.

وی در پایان افزود: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتم اگر دولت بتواند این وضعیت فعلی را کنترل کند، انتظارات ظرف یکی دو هفته آینده فروکش خواهد کرد و در غیر این صورت با ادامه اعتراضات، انتظارات تورمی تداوم داشته و بازار ارز نیز پر نوسان‌تر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میره بالا در هر صورت اینکه زمان دقیق میده میگه ۲ هفته بعد فروکش میکنه بعدش یه جا دیگه میگه قابل پیش بینی نیست نشون میده دروغ میگه.
    چطور پایین اومدنش قابل پیش بینیه اما بالا رفتنش نع؟

  • بندهٔ خدا

    خدا بزرگه

  • ناشناس

    حله