کد مطلب: ۵۲۲۳۵۴

نگاهی کلی بر قیمت زعفران در ایران (نوروز ۱۴۰۰)

نگاهی کلی بر قیمت زعفران در ایران (نوروز ۱۴۰۰)

قیمت زعفران در ایران به دسته محصول، محل کشت، نحوه برداشت و نگهداری، نحوه و نوع بسته‌بندی نهایی و زمان برداشت بستگی دارد.

زعفران از ادویه‌های ارزشمند، گران‌بها و پُرمصرف در جهان است که خاستگاه اصلی و اولیه آن کشور ایران بوده و در نتیجه مقادیر قابل توجهی از محصولاتی که در استان‌های مختلف تولید می‌شوند، صادر خواهند شد. می‌توان گفت که حدود ۸۰% از نیاز بازار جهانی از زعفران ارگانیک ایران تأمین می‌شود. اما این حجم از تقاضا نیازمند کنترل قیمت و همین‌طور بهینه‌سازی کلیه روش‌های کاشت، داشت، برداشت و بسته‌بندی است تا قیمت تمام شده برای کشاورز و تولیدکننده تا حد ممکن کاهش پیدا کند. تنها در این صورت، سود حاصل از صادرات این گیاه ارزشمند برای کشاورزان زحمتکش ایرانی بیشتر خواهد بود.

زمانی ‌که زعفران از مزارع برداشت می‌شود در مرحله جداسازی کلاله‌ها از گلبرگ‌ها و بسته‌بندی، انواع مختلفی از این محصول به‌دست خواهد آمد. زعفران ایران به طور کلی به ۵ دسته اصلی زعفران سرگل، زعفران نگین، زعفران پوشال، زعفران دخترپیچ یا دسته و کنج تقسیم می‌شود. هر کدام از این محصولات از بخش خاصی از رشته‌های زعفران بوده و در نتیجه می‌توانند خواص، ویژگی‌ها، میزان رنگ‌دهی، عطر و طعم و البته شکل ظاهری متفاوتی داشته باشد.

عوامل تأثیرگذار روی قیمت زعفران

قیمت زعفران در ایران به دسته محصول، محل کشت، نحوه برداشت و نگهداری، نحوه و نوع بسته‌بندی نهایی و زمان برداشت بستگی دارد. به این مفهوم که محل کشت، شرایط آب و هوایی و ویژگی‌های خاک، می‌تواند روی کیفیت، مرغوبیت و ویژگی‌های نهایی محصول تأثیر گذارد. از طرفی نوع بسته‌بندی که می‌تواند به صورت جزئی و کلی باشد، هر دو روی قیمت نهایی محصول تأثیرگذار هستند. اما زمان برداشت خود می‌تواند عامل مهمی در تعیین قیمت روز زعفران باشد، چراکه زعفران برداشت امسال قاعدتاً قیمتی متفاوت با زعفران برداشت سال گذشته خواهد داشت. اگر مجموعه این عوامل یعنی محل کشت، نحوه بسته‌بندی، نوع بسته‌بندی و زمان برداشت را در نظر بگیریم، هر کدام از زعفران‌های سرگل، نگین، پوشال، دخترپیچ و کنج، قیمتی متفاوت از یکدیگر خواهند داشت.

image a8bf5a46b783183196fe6b243e7d83553b5d93db

اما در نظر داشته باشید که زعفران نگین و سرگل تنها از بخش قرمز رنگ رشته زعفران جدا می‌شوند، قیمت بیشتری دارند. پس از زعفران سرگل و زعفران نگین، بیشترین قیمت را زعفران پوشال قلم‌دار داشته و در نهایت زعفران دخترپیچ قیمتی پایین‌تر دارد. زعفران دخترپیچ شامل رشته کامل زعفران بوده و کلاله و خامه را یک‌جا دارد و چون خامه همچون کلاله تأثیر آن‌چنانی روی رنگ‌دهی، عطر و طعم زعفران ندارد، وجود خامه در زعفران دخترپیچ باعث شده تا قیمت آن در قیاس با سَرگُل، نگین و پوشال پایین‌تر باشد. زعفران کنج تنها از خامه تشکیل شده، کمترین میزان عطر، طعم و رنگ‌دهی را داشته و به‌همین‌دلیل نیز پایین‌ترین قیمت را در میان انواع زعفران دارد.

حالا که با انواع زعفران و عوامل مؤثر روی قیمت آن آشنا شدید، بیایید نگاهی کلی بر قیمت روز زعفرا ن در ایران در نوروز ۱۴۰۰ داشته باشیم. آیا شما به عنوان خریدار با تغییرات قیمت طلای سرخ آشنا هستید؟ آیا می‌دانید چه مواردی روی قیمت ‌گذاری زعفران در عید نوروز ۱۴۰۰ موثر هستند؟

عوامل مختلفی روی قیمت لحظه ای زعفران تأثیر می‌گذارند. پیش‌تر اشاره کردیم که محل کاشت، نحوه نگهداری، نحوه بسته‌بندی، نوع بسته‌بندی و سال برداشت از مهمترین عوامل تعیین‌کننده قیمت نهایی زعفران هستند. اما عوامل دیگری نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم روی قیمت این محصول تأثیر می‌گذارند. از جمله این عوامل می‌توان به نوسانات نرخ ارز، میزان تقاضای جهانی و داخلی، میزان تقاضا در مقایسه با عرضه، میزان تولید داخلی در سال گذشته و متأسفانه حضور دلالان زعفران اشاره کرد. با این وجود، بهترین روش برای خرید زعفران ارگانیک ایرانی چیست؟

چرا فروشگاه آنلاین زعفران ارگانیک عطرین

باتوجه به اینکه امکان تقلب در عرضه زعفران وجود دارد، بنابراین به عنوان خریدار باید از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده، زعفران مورد نیاز خود را خریداری کنید. زعفران عطرین به عنوان فروشگاه خرید زعفران آنلاین اصیل ایرانی شناخته شده و علاوه‌بر انواع زعفران محصولات دیگری نیز عرضه می‌کند.

image d053c40145b2138c427afd03ab029b1cd0077e70

یکی از مهمترین مزایای سایت‌های آنلاین یا فروشگاه‌های آنلاین خرید زعفران، امکان مقایسه محصولات مختلف و در نتیجه انتخاب زعفران بر اساس نیاز خانوار است. از طرفی در زمان خرید زعفران از فروشگاه‌های اینترنتی، از کیفیت و مرغوبیت محصول نیز اطمینان حاصل می‌کنید، چرا که تمامی فروشگاه‌های آنلاین موظف به دریافت مجوزهای لازم بوده و از طرفی شرایط پرداخت مناسب و امکان بازگشت کالا را دارند.

خرید زعفران ارگانیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم متأسفانه امکان تقلب در این محصول وجود دارد. بنابراین در برخی موارد ممکن است محصولی به عنوان زعفران اُرگانیک به شما فروخته شود اما خواص، میزان رنگ‌دهی و عطر و طعم آن خوب نباشد.

قیمت روز زعفران در نوروز ۱۴۰۰ به عوامل مختلفی بستگی دارد که به تک تک آن‌ها اشاره کردیم. بخشی از آن‌ها عوامل محیطی و شرایط تولید این محصول هستند و عوامل دیگر، خارج از کنترل ما هستند. اما مانند همیشه انتظار می‌رود که قیمت این محصول در سال ۱۴۰۰ افزایش داشته باشد. عید سال ۱۴۰۰ محصول برداشتی سال ۹۹ به فروش ‌می‌برسد، که زعفران یک ساله و تازه است.

در این مقاله از زعفران عطرین به عنوان فروشگاه خرید اینترنتی زعفران یاد کردیم. علاوه‌بر انواع زعفران شامل زعفران سرگل، زعفران نگین طرح خاتم، زعفران سوپر نگین و زعفران پوشال می‌توانید محصولات دیگری شامل چای زعفرانی، نبات مایع زعفرانی، سوهان زعفرانی، شربت و عرقیات را نیز از زعفران عطرین خریداری کنید. این فروشگاه علاوه ‌بر استانداردهای جهانی و بین ‌المللی، دارای پروانه بهداشت از وزارت بهداشت ایران است، در نتیجه از کیفیت و مرغوبیت محصول نهایی مطمئن خواهید بود. اگر برای خرید زعفران ارگانیک عطرین برای عید نوروز ۱۴۰۰ هنوز اقدام نکرده‌اید شاید این بهترین فرصت برای شما باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.