کد مطلب: ۴۷۲۴۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگاه فعالان بخش خصوصی به آینده بورس چیست؟ 

نگاه فعالان بخش خصوصی به آینده بورس چیست؟ 

چراغ سبز بازار سهام باعث شد که عده‌ای همچنان به روند صعودی بورس دل خوش کنند. دو فعال اتاق بازرگانی در توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران می‌گویند: صبور باشید؛ چرا که شاخص بازار سهام تا پایان سال روند صعودی و باثباتی خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،در چهار روز کاری گذشته شاخص کل بازار سهام حدود ۱۲ درصد افت کرده بود و امروز رشد 1و5 درصدی شاخص کل، تابلوی بورس را سبز کرد. سوالی که در این شرایط مطرح می‌شود این است که سیر صعودی بازار سهام ادامه‌دار است یا نه؟

برخی می‌گویند ریزش شاخص دستوری بوده و به زودی شاخص افت می‌کند اما عده دیگری این ریزش‌ها را موقتی می‌دانند و می‌گویند بازار در نهایت روند صعودی دارد. اما نگاه فعالان بخش خصوصی به آینده بورس چیست؟

نگران جو منفی بازار نباشید

‏در همین راستا نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز به تازه‌واردها امید می‌دهد و می‌گوید: در این شرایط اصلاحی بازار سهام، سهامداران باید صبور باشند و با کوچک‌ترین نوسان منفی سهام خود را نفروشند. سهامداران در بورس باید نگاه میان‌مدت و بلند‌مدت داشته باشند؛ آنچه از بازار سهام برآورد می‌شود این است که شاخص بازار سهام تا پایان سال روند صعودی خواهد داشت.

عباس آرگون می‌افزاید: در دو تا سه هفته اخیر به دلیل نوسان نمادها از مسئولان درخواست می‌کنیم که به اعتماد مردم احترام بگذارند و با تصمیمات آنی همانند دو زمانه شدن معاملات در بازار بورس اعتماد مردم را از بین نبرند.

او به تازه‌واردهای بورس هشدار می‌دهد و می‌گوید: توصیه ما به تازه‌واردها این است که هیجانی وارد بورس نشوند؛ چرا که هر اقدام هیجانی خسارت‌های سنگین و غیرقابل جبرانی برای مردم دارد.

آرگون همچنین در بخش دیگر سخنانش راهکارهایی را برای افزایش اعتماد عمومی ارائه می‌کند و معتقد است: برای افزایش اعتماد عمومی باید متناسب با تقاضایی که در بازار سهام وجود دارد عرضه اولیه را افزایش داد.

همچنین بنگاه‌هایی که در بازار سرمایه هستند باید افزایش سرمایه بدهند. سومین اقدام این است که عرضه اولیه از طریق حق تقدم وارد بازار شود تا این منابع صرف توسعه شرکت‌ها شود. چهارمین شیوه این است که سهام شناور در بازار افزایش یابد تا به این شکل عمق بازار هم بیشتر شود. همه این عوامل بر توسعه بازار سرمایه تاثیر دارد.

او خطاب به مسئولان می‌گوید: چنانچه با ابزارهای درست بتوان وضعیت بازار سهام را کنترل کرد، قطعا بخش زیادی از پول‌های سرگردان مردم وارد حوزه تولید می‌شود. بازار سرمایه نماد شفافیت و دماسنج اقتصاد کشور است. اگر به نحو مناسبی این نقدینگی‌ها جذب شود سایر بازارها هم می‌توانند از این تلاطم‌ها نجات پیدا کنند.

اعتماد مردم کم شد

این مقام بخش‌خصوصی در بخش دیگر سخنانش به روند سرمایه‌گذاری مردم در بازار سرمایه اشاره کرد. او در این زمینه اضافه می‌کند: بازار سرمایه نسبت به سال‌های گذشته توسعه قابل توجهی داشته است. در سال‌های پیش حضور مردم در این بازار کمرنگ بود و تعداد محدودی در این بازار فعال بودند؛ این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون با ورود سهام عدالت به بازار سرمایه حضور مردم بیشتر و سهم مردم در بازار سرمایه افزایش یافته است. در واقع می‌توان گفت که بازار سرمایه مردمی شده است.

آرگون اظهارمی‌کند: حضور مردم در بازار سرمایه نشان می‌دهد که اعتماد مردم به بازار سرمایه زیاد است و باید این اعتماد از هر طریقی حفظ شود. بازار سرمایه بعد از چهار ماه ابتدایی سال که رشد زیادی داشت در این دو سه هفته اخیر یک روند اصلاحی را در پیش گرفته است. علت اصلاح این روند در بازار سرمایه به هسته معاملات و اختلالات روزانه باز می‌گردد.

این فعال بخش‌خصوصی در پاسخ به این پرسش که آیا ریزش شاخص بورس اعتماد مردم را کاهش داده می‌گوید: افزایش محدودیت‌های کارگزاری‌ها برای خرید سهام اعتباری، آزادسازی سهام عدالت و عرضه املاک به بورس از جمله عواملی است که منجر به کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه شده است.

او تصریح می‌کند: مصاحبه‌های اخیر مسئولان هم در ریزش سهام بازار سرمایه بی‌تاثیر نبود. معتقدیم برای اینکه این بازار بتواند در مقابل سایر بازارها اثرگذاری بالاتری داشته باشد باید صحبت‌های مسئولان در این حوزه هماهنگ باشد و طلاع‌رسانی درباره وضعیت بازار سهام از طریق یک سخنگو مطرح شود.

بورس به ثبات می‌رسد

در همین حال مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آینده بورس تا پایان سال چه می‌شود؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: برای روند رو به رشد بازار سرمایه باید یک سری زیرساخت‌ها از جمله اخذ آزمون از تازه‌واردهای بورس گرفته می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. همین موضوع حجم بالای تقاضا را در بازار سهام ایجاد کرد؛ به طوری که در یک بازه زمانی شاخص بورس به دو میلیون واحد رسید. ما معتقدیم عده‌ای سودهای 30 تا 40 درصدی بُرده‌اند و انتظار دارند این روند همچنان ادامه پیدا کند. اما آن سودها نامتعارف بوده و از این پس وضعیت بازار سهام به رشد معقولی خواهد رسید.

محمد مهدی رئیس‌زاده در توصیه‌ای به تازه‌‎‌واردان می‌گوید: سود ناشی از خرید سهام باید با وضعیت اقتصاد کشور همخوانی داشته باشد. به طوری‌که این روزها شاهد این موضوع هستیم کهبرخی از بنگاه‌ها در بازار سرمایه سود می‌دهند اما وضعیت تولید بنگاه‌های صنعتی چنگی به دل نمی‌زد. از این‌رو توصیه ما به تازه واردها این است که به طور هیجانی در بازار سهام خرید و فروش نکنند؛ چرا که در این نوسان‌ها تنها سرمایه‌های خرد از دست می‌روند.

بازار سهام مثل خودرو، طلا و دلار نیست!

او در بخش دوم سخنانش توصیه قابل توجهی به سهامداران خرد دارد. در این رابطه رئیس‌زاده می‌گوید که «بازار سهام همانند بازار سکه، خودرو و ارز نیست. برخی مردم برای سود بیشتر دارایی‌های ثابت زندگی‌ خود را فروختند و وارد این بازار شدند، برخی از این افراد در این شرایط نه تنها سودی عایدشان نشده بلکه دارایی ثابت خود را هم از دست دادند.

این فعال بخش‌خصوصی خاطر نشان کرد: تازه واردها در بازار سهام حتما از افراد خبره مشورت بگیرند یا از طریق کارگزاری‌هایی که دارای مجوز هستند سهام خود را بخرند و بفروشند.

‏ افزایش خرید حقوقی‌ها در بورس، بازگشت سیاست‌های قبلی به بازار و افزایش اظهارات حمایتی از بازار سهام سه عاملی است که برای بازگشت شاخص بورس انجام شده است. ممکن است همین عوامل باعث تدوام روند صعودی بازار باشد اما باید دید آیا در آینده مردم همچنان بازار سهام را به عنوان گزینه مناسب سرمایه‌گذاری انتخاب خواهند کرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر فردی واقعا فعال بازار باشه اونموقع دلسوز واقعی بورس هم هست خواستار روند طبیعی و با ثباته بورسه نه بازارو همیشه حباب و در حال ریزش میبینه نه از همش هر روز ۱۰۰ در صد سبزه سبزه.

    • ناشناس

      ایمان خوبی سلام خوبی

  • M2M

    اگر دولت دستشو از سر بورس بردارد و بورس روال طبیعی و ذاتی خودشو طی کند، اعتماد مردم جلب خواهد شد، ولی اگر به شیوه غلطش بخواهد ادامه بدهد، مطمئن باشید، اعتماد افراد خوشبین نیز از بین خواهد رفت

    • حامد

      سلام ،علت اصلی رشد بورس تقاضای زیاد و عرضه کم هست ،اگه فعالان بورس هشیار باشند واین اتفاق بیفتد دولت هم نمیتونه کاری کنه،سهامتون را مفت نفروشید

  • کاردان بورس

    متن پیام: فسا این سهم در یک قدمیه ابر ایچیموکو خودش قرار دارد با توجه به حجم این چند روز این سهم امروز بالا ترین حجم معاملات رو هم خورده دیروز یک میلیون حجم خورده و همچنین روز یکشنبه 4 میلیون و لی امروز نزدیک به 17 میلیون حجم خورده که میتونه عدد قابل توجهی باشد و نشان از جمع کردن سهم هست

  • حسن بنفش

    منم مثل شما ناراحتم از گروني ها

  • ستار

    ازین حرفها خیلی زدید .کسی که عاقل باشه نقد میکنه بیرون میاد.هر وقت تولید ناخالص ملی رشد چشمگیر داشت وپول ملی ارزش پیدا کرد یعنی کار تولید وتجارت درست هست.ولکن این کارشناس بازی ها رو……

  • ناشناس

    امروز5 شهریور هرکی از سعدی واریزی داشته.
    مثبت بزنه .
    لطفا هر کس واریزی داشته مثبت بزنه از سعدی.

    • حامد

      سلام دوستان گلم ،در حال حاضر بهترین سهام برای سرمایه گذاری ،شپنا ،سیتا و فولاد هستند که حد اقل تا یک ماه آینده مثبت میخورند. سهام سیتا و غزر تا ۳۰۰ درصد جا داره

  • ناشناس

    بورسهای دنیا بر اثر تولید ناخالص ملی رشد می کنند نه براثر سفته بازی یاقمار بورس ایران دستوری بالا می رود ودستوری هم اصلاح می کند بگردید ببینید چند تا شرکت سود ده در بورس داریم
    اکثر شرکتها زیان انباشته دارند قطعا این بورس فقط به جهت تامین مالی کسری بودجه ریال بی ارزش دستوری روند روبه رشد می گیرد وسپس اصلاح می کند
    چقدر افرادی توی همین چند روز اصلاح فرار کردنند وبه خاک سیاه نشستند
    حقوقیهای هرسهم سهام فروختند در قیمتهای بالا به مردم وعرضه سنگین انجام دادند قیمتها ریزش کرد والان فقط به اندازه حجم مبنا که ۵ درصد رشد کند می فروشند
    اگر راست می گویید الان که سهم در قیمت پایین است چرا نمی فروشید ‌چون می خواهید سناریوی دیگری را رقم بزنید سهم را خوب ببرید بالا دوباره بندازید به ملت بیچاره ودوباره در کف از مچشان درآورید وتکرار مثلا نمادهای بزرگ وتجارت وبصادر

  • $#@????

    سلام چه بازاری شده هر کی واسبه خودش کانال زده نظر مبده اینو بخرین اونو بخرین بورس اینجوری اونجوری
    والا قبل از این که این همه ادم هیجانی وارد بورس بشن بهشون یکم اموزش میدادین اینجوری نمیشود
    یا هسته معاملات رو درست میکردین فقط حرف حرف حرف کی میرسه عمل الله عالم
    یکم به فکر این همه ادم که سرمایه و زندگیشون رو اوردن باشین بزارین اعتماد مستحکم بشه
    چه بگم والا هر چی بگم مشکلات زیاده
    وبا حرف منو تو چیزی درست نمیشه اون بالای و مسئول باید برنامه بریره همین

  • ناشناس

    چرا همش میگید تازه واردها خراب میکنند و فلان و بیسان میکنند، اتفاقا برعکس تازه واردها بیشترشون دست به سهام شون نزدن، چون نمیدونن چه خبر شده یا چه خبری قراره بشه، اونکی تا تقی به توقی میشه میزنه ودر میره کهنه کارهای قدیمی هستند،

  • ناشناس

    همه ما سهامداران نباید زیادی به سود های ناگهانی دل ببندیم به قول معروف باد آورده را باد میبرد.