کد مطلب: ۳۰۴۱۶۹

ارزیابی کارنامه روزانه بورس در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه:

نگرانی در اوج خوشبختی بورس!

نگرانی در اوج خوشبختی بورس!

یک کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی کارنامه روز دوشنبه دوم مهر ماه بورس می‌گوید: صعودی بودن شاخص کل بورس همچنان می‌تواند ادامه‌دار باشد و تنها عامل منفی و تاثیرگذار بر روند صعودی شاخص کل بورس نزدیک شدن به موعد 13 آبان ماه و اجرا شدن فاز جدید تحریم‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از رکوردشکنی‌های پی در پی شاخص بورس امروز هم شاخص رکورد دیگری به ثبت رساند به طوری که امروز دوشنبه ( دوم مهرماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 11669 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 3552 واحد در رقم 168624 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 7332 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 47 واحد در رقم 1949 جای گرفت.

در معاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «فولاد، ومعادن، همراه، فملی، فارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «بفجر، شبندر، پارسان، وبملت، شیراز» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبصادر، وتجارت، ثمسکن، امینیکم، شیراز» بود و نمادهای «وسینا، وپست، پردیس، وخارزم، حکشتی» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به نظر می‌رسد ورود نقدینگی جدید به بورس باعث افزایش تقاضا در اکثر نمادها و رشد ارزش سهام تمام صنایع شده است.

در جریان معالات امروز بازار سرمایه برای نماد ومعادن صف خرید تشکیل شد و دلیل آن این بود که نماد ومعادن شفاف‌سازی کرده بود. در این شفاف‌سازی آمده بود که این مجموعه نیروگاه شاهرود را خریداری کرده و از این طریق هزار میلیارد تومان دارایی به این مجموعه اضافه شده است. همچنین اعلام شده که این مجموعه خریدار بلوک وامید است و این خبر خوبی برای نماد وامید نیز بود.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای فولاد و فملی به دلیل عرضه 100 هزار تن محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا مورد اقبال سهامداران قرار گرفت.

مجید مویدی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از سه هزار و 552 واحدی شاخص کل بورس در سومین روز جریان معاملاتی بازار سرمایه در هفته جاری، گفت: با توجه به افزایش مجدد قیمت دلار و نزدیک شدن به موعد ارسال گزارش‌ها و معاملات صورت گرفته در بورس کالا به ویژه محصولات فولادی‌، بازار همچنان روی خوش به گروه‌های دلار محور نشان می‌دهد و همین موضوع باعث رشد چشم‌گیر شاخص کل در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شد که رشد شاخص کل بورس دور از ذهن هم نبود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به دلایل فوق روند صعودی شاخص کل بورس همچنان می‌تواند ادامه‌دار باشد و تنها عامل منفی و تاثیرگذار بر روند صعودی شاخص کل بورس نزدیک شدن به موعد 13 آبان و اجرا شدن فاز جدید تحریم‌هاست.

مویدی افزود: اجرا شدن فاز دوم تحریم‌ها می‌تواند به صورت مقطعی شوک منفی به بازار سهام وارد کند و ممکن است که بازار با اصلاح مقطعی همراه شود، اما در بازه کنونی همچنان جای نگرانی نیست و تمام شرایط برای رشد بازار فراهم است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما نکته حائز اهمیت این است که سهامداران از قانون‌های نه چندان کاربردی سازمان بورس گله‌مند هستند.

مویدی خاطرنشان کرد: متاسفانه قانون‌های نه چندان کاربردی سازمان بورس در روندهای صعودی خلل وارد کرده است. بدین صورت که نمادهایی پس از رشد 20 تا 50 درصد متوقف شده و پس از درخواست شفاف‌سازی که عمدتا حاوی پیام خاصی نیست مجدد بازگشایی می‌شوند، متاسفانه این توقف و بازگشایی هم زمان‌بر بوده و هم روندها را خراب کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.