کد مطلب: ۶۱۲۲۱۹

۶ نیروگاه هسته‌ای آلمان تعطیل شد/۲۰۲۲، پایان عصر انرژی هسته‌ای در آلمان

6 نیروگاه هسته‌ای آلمان تعطیل شد/۲۰۲۲، پایان عصر انرژی هسته‌ای در آلمان

دولت آلمان طبق برنامه خود برای پایان استفاده از انرژی هسته‌ای خود شش نیروگاه دیگر را تعطیل کرد و اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۲ سه نیروگاه فعال باقی مانده را نیز تعطیل خواهد کرد. آلمان قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ به تولید صفر دی اکسید کربن برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آلمان روز جمعه شش نیروگاه هسته‌ای که هنوز مشغول کار بودند را بست. سال بعد آلمان به طور کامل به استفاده یک دهه‌ای خود را از انرژی اتمی پایان می‌دهد. این تصمیم برای حذف انرژی هسته‌ای و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به جای سوخت‌های فسیلی اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط دولت مرکزی چپ نخست وزیر گرهارد شوردر اتخاذ شد.

نخست وزیر بعد از او، آنگلا مرکل، پس از فاجعه فوکوشیما در ژاپن از تصمیم خود برای افزایش طول عمر نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان منصرف شد. او سال ۲۰۲۲ را آخرین مهلت تعطیلی این نیروگاه‌ها در نظر گرفت. سه راکتوری که هم اکنون تعطیل شده‌اند اولین بار در اوسط دهه ۱۹۸۰ راه اندازی شده بودند. این سه راکتور برای ۴۰ سال برق میلیون‌ها خانه در آلمان را تامین می‌کردند.

برخی افراد درخواست بازنگری این تصمیم را داشتند زیرا معتقدند نیروگاه‌های فعال دی اکسید کربن کمی تولید می‌کنند و به آلمان برای کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می کند. اما دولت آلمان هفته گذشته اعلام کرد که تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای تا سال آینده و همچنین پایان استفاده از ذغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ روی منابع انرژی این کشور تاثیری نخواهد داشت. آلمان همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ ب بزرگترین کشور اروپایی در انتشار صفر دی اکسید کربن برسد. این دولت می‌خواهد با افزایش انرژی‌های تجدید پذیر و سرعت دادن به ایجاد شبکه‌های برق این هدف را محقق کند.

چند همسایه آلمان پیش‌تر استفاده از انرژی هسته‌ای را تعطیل کرده بودند یا برنامه انجام این کار را داشتند. اما برخی نیز به تداوم استفاده از آن اصرار دارند. به طور مثال فرانسه برنامه ساخت راکتورهای جدید را دارد در حالی که آلمان می‌خواهد فقط از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کند و این مسئله ممکن است باعث شکاف انرژی هسته‌ای در اروپا شود.

سه نیروگاه باقی مانده آلمان تا پایان سال ۲۰۲۲ تعطیل می‌شوند

با اینکه نزدیک به ۶۰۰ نفر شغل خود را از دست می‌دهند اما تا سال ۲۰۳۰ هم برای بیش از دو سوم از کارکنان بعد از تعطیلی فرصت کار در نیروگاه‌ها باقی می‌ماند. شرکت‌های انرژی هسته‌ای برای تعطیلی نیروگاه‌های خود حدود سه میلیارد دلار غرامت دریافت می‌کنند.

وزیر محیط زیست این کشور معتقد است نیروگاه‌های هسته‌ای همچنان پرخطر هستند زیرا زباله‌های اتمی رادیواکتیوبسیار خطرناکی تولید می‌کنند. هنوز راجع به محل دفن هزاران تن زباله هسته‌ای تصمیم نهایی گرفته نشده است. متخصصان می‌گویند برخی از این مواد تا ۳۵ هزار نسل را تحت تاثیر خطرات خود قرار می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرشاد

    این همه هیاهو و توافق برای هیچ!!!!
    ما باید انچه را برای آنان خاطره هست را تازه با کلی هزینه تحریم و … چند سال بعد تجربه کنیم.

    • امیر

      اگر ما بدنبال برق بودیم اونا خودشون پیمانکارمون میشدن عزیز