کد مطلب: ۳۲۵۲۳۲

نیمی از مردم جهان با کمبود آب روبه رو هستند

نیمی از مردم جهان با کمبود آب روبه رو هستند

۳۷ کشور جهان با کمبود شدید منابع آب مواجه هستند. این کشورها عمدتا در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه واقع شده‌ و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.

افزایش جمعیت و صنعتی شدن جهان از یک سو و از سوی دیگر تغییرات در میزان گرمایش دمای کره زمین که سبب افزایش خشکسالی، توفان و سیل‌ در اقصی نقاط جهان شده به مشکلات مربوط به کمبود آب دامن می‌زنند.

له گزارش تجارت‌نیوز، در بررسی این موسسه نسبت مصرف آب به ذخایر موجود در سطح کشور از قبیل رودخانه‌ها، نهرها و سفره‌های کم عمق آب زیرزمینی که برای استفاده خانگی، کشاورزی و صنعتی است، بررسی شده است.

کمبود میزان دسترسی به آب به این معنی است که شهروندان، کارخانه‌ها و مزارع به مقدار محدودی از آب وابسته‌اند و حتی کوچک‌ترین تغییر در عرضه آب می‌تواند به زندگی و فعالیت آنها آسیب وارد کند.

این مساله حتی می‌تواند امنیت ملی و رشد اقتصادی را نیز تهدید کنند، به ویژه اگر کشوری برنامه‌های مناسبی برای مدیریت آب نداشته باشد. به اعتقاد کارشناسان، اگر دولت‌ها اقدامات مدیریتی و حفاظت شده‌ای را برای حفظ منابع موجود آب و همین‌طور حفاظت از محیط زیست انجام ندهند این مساله می‌تواند به بزرگ‌ترین بحران بشری تبدیل شود. این معضل تا جایی جدی است که برخی بر این باورند در آینده نه چندان دور یک جنگ جهانی بر سر منابع آب به وقوع خواهد پیوست.

منبع: روزنامه تعادل

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.