کد مطلب: ۳۲۱۴۲۹

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۱۹ آبان ماه سال ۱۳۹۷

هجوم خرسی به بازار نفت/بازگشت مشتریان نفتی ایران

هجوم خرسی به بازار نفت/بازگشت مشتریان نفتی ایران

روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی از بازگشت مشتریان نفتی ایران خبر می‌دهند. دنیای اقتصاد از ریزش 20 درصدی قیمت نفت در چند وقت اخیر روایت می‌کند و در نهایت روزنامه ایران به کمپین هنرمندان و فعالان اجتماعی بر علیه تحریم‌ها پرداخته است.

در حالی که چند ماه قبل ترامپ بر صفر شدن صادرات نقت ایران تاکید داشت، اکنون با اعطای معافیت موقت به برخی از کشورها، موقتا از این رویای خود چشم‌پوشی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آنچه ترامپ را بر آن داشت تا از تصمیم اولیه خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران منصرف شود، افزایش قیمت نفت در پی نبود نفت ایران در بازارهای جهانی بود.

همزمان با اظهارات ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی جهش قابل‌توجه داشت. جهشی که برای کشورهای مصرف‌کننده نفت از جمله آمریکا چندان جالب نبود. به همین علت ترامپ برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، اقدام به اعطای معافیت موقت به برخی از خریداران نفت ایران کرد.

روزنامه اطلاعات در این زمینه روایت می‌کند که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان معافیت‌های در نظر گرفته شده از سوی ترامپ را ناکافی دانسته و خبر از « دردناک بودن وضعیت مصرف‌‌کنندگان نفت در ماه‌های آینده» می‌دهد. زنگنه در این خصوص می‌گوید: این میزان از معافیت‌ها پاسخگوی تقاضا نبوده بنابراین باید بگویم که متاسفانه ماه‌های آینده ماه‌های دردناکی برای مصرف‌کنندگان نفت پیش‌بینی می‌شود.

آنگونه که اطلاعات روایت کرده وزیر نفت از عملکرد برخی نهادهای بین‌المللی در خصوص فروش نفت انتقاد کرده است. وی می‌گوید: متاسفانه در طول ماه‌های گذشته عملکرد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیراوپک (JMMC) و کمیته فنی مشترک (JTC) بر مبنای تفسیر غلط از تصمیم‌های کنفرانس اوپک بوده است و اینجانب در مکاتبات خود در این دوره، این موارد را بارها یادآوری کردم.

« مشتریان انرژی به صف خرید از ایران بازگشتند » عنوانی است که روزنامه جمهوری اسلامی برای در خصوص اعطای معافیت موقت به برخی مشتریان نفت ایران انتخاب کرده است.

جمهوری اسلامی در این خصوص می‌نویسد: چند روز بعد از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کشورهایی مانند کره جنوبی نمایندگان خود را مامور سفر به تهران کرده‌اند تا برای از‌سرگیری خرید نفت از ایران مذاکرده کنند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: پالایشگاه‌های ژاپنی در تدارک از سرگیری واردات نفت ایران هستند. ترکیه نیز به خرید گاز طبیعی ایران ادامه می‌دهد.

اما دنیای اقتصاد نیز با تیتر « هجوم خرسی به بازار نفت » خبر می‌دهد که ریزش طلای سیاه از 20 درصد فراتر رفت. این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: بهای هر بشکه نفت برنت به زیر ۷۰ دلار و نفت خام آمریکا به زیر ۶۰ دلار سقوط کردند. بر این اساس در حال حاضر بهای نفت نسبت به اوج قیمتی که اوایل ماه گذشته میلادی به‌دست آورده بود، ۲۰ درصد کاهش یافته‌ است. وضعیتی که در اصطلاح بازارهای مالی به معنای ورود به «محدوده خرسی» یا ایجاد «رکود رسمی» تعبیر می‌شود.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: افزایش عرضه نفت با محوریت دو کشور عربستان و روسیه در حالی رخ داده که تحریم‌های نفتی ایران به شدتی که دولت ترامپ در ۶ ماه گذشته مدعی بود اجرایی نشد، این دو موضوع در کنار هم مهم‌ترین عامل نگرانی از رشد عرضه در بازار نفت بوده است. اما از سوی دیگر سمت تقاضای بازار نفت نیز روزهای خوبی را نمی‌گذراند و تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازار نگرانند کاهش رشد اقتصادی جهان و همچنین جنگ تجاری بین چین و آمریکا، تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد.

روزنامه ایران نیز به « کمپین جدید هنرمندان و فعالان اجتماعی در خصوص تحریم‌ها » پرداخته است. این روزنامه به متن ویدئو دو زبانه برخی از هنرمندان و فعالان اجتماعی که بر علیه تحریم‌ها متشر شده اشاره می‌کند. در بخشی از این ویدئو آمده است: تحریم بانکی فقط یک اقدام و یک خبر در خبرگزاری‌ها نیست… تحریم بانکی یعنی مرگ کودکان سرطانی ایران به خاطر ممنوع شدن فروش دارو.

ایران در مورد امضاکنندگان این نامه می‌نویسد: این طومار به امضای چهره‌های سرشناسی چون رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، حسین علیزاده، کیهان کلهر، مجتبی میرتهماسب، لیلی گلستان، پری صابری، شمس لنگرودی، فرهاد توحیدی، مریم زندی، ابراهیم حقیقی و بسیاری نام‌های دیگر رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.