کد مطلب: ۱۳۹۱۶۶

هدف عربستان از بستن حریم هوایی به روی قطر

هدف عربستان از بستن حریم هوایی به روی قطر

اداره کل هواپیمایی عربستان تاکید کرد که بستن حریم هوایی به روی هواپیماهای قطری حق این کشور در حمایت از شهروندانش در مقابل هرگونه تهدید است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اداره کل هواپیمایی عربستان در واکنش به اظهارات اخیر اکبر الباکر، رئیس اجرایی شرکت خطوط هوایی قطر که عربستان، امارات و بحرین را به دلیل بستن حریم هوایی به روی هواپیماهای قطری به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرده بود، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که بستن حریم هوایی به روی هواپیماهای قطری در چارچوب حق حاکمیتی این کشور در حمایت از خود و شهروندانش در مقابل هرگونه تهدیدی بوده و اقدامی احتیاطی است.

امارات و قطر مدت‌ها است که توافقنامه‌هایی موسوم به آسمان باز را برای سفرهای هوایی به امضا رسانده‌اند که به موجب آنها محدودیت‌ها برای سفر میان این دو کشور برچیده شده بودند.

جان استریکلند، از کارشناسان مستقل حوزه حمل و نقل هوایی در گفتگو با رویترز تاکید کرد: از نظر صنعتی این بسیار تاسف‌بار و ناامیدکننده است که خطوط هوایی تحت تاثیر موضوعات سیاسی قرار گرفته و منافع یک طرف نابود شده و نیز انتخاب‌های مشتریان محدود شود.

الباکر در مصاحبه‌ای نسبت به این اقدام کشورهای عربی منطقه علیه قطر هشدار داد اما اشاره‌ای به مسیرهای جایگزینی که در نظر گرفته نکرد.

وی از سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) وابسته به سازمان ملل که مدیریت توافقنامه شیکاگو (ضامن آزادی پرواز برای هوانوردی کشوری) را بر عهده دارد، خواست این اقدام را غیرقانونی اعلام کند.

اداره کل هواپیمایی کشوری امارات مدعی شد که کاملا به توافقنامه شیکاگو پایبند است اما بر اساس حق حاکمیتی خود، هرگونه اقدامی احتیاطی جهت حفظ امنیت ملیش را در صورت نیاز اتخاذ خواهد کرد.

ادارات هواپیمایی کشوری عربستان، امارات و بحرین در خصوص پروازهای ویژه و غیر قطری از مقصد قطر و یا به مقصد قطر اعلام کردند، باید درخواست‌ها ظرف ۲۴ ساعت قبل ارائه شوند و این درخواست باید شامل لیست اسامی و ملیت کادر پرواز و مسافران و نیز باری که در هواپیما وجود دارد، باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.