کد مطلب: ۲۵۸۰۱۳

هدف‌گذاری توسعه میدان نفتی آذر

هدف‌گذاری توسعه میدان نفتی آذر

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است میزان برداشت از میدان مشترک آذر تا پایان سال از حدود ۳۰ هزار بشکه در روز کنونی به ۶۵ هزار بشکه در روز برسد. البته هدف نهایی تولید از این میدان ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است میزان برداشت از میدان مشترک آذر تا پایان سال از حدود ۳۰ هزار بشکه در روز کنونی به ۶۵ هزار بشکه در روز برسد. البته هدف نهایی تولید از این میدان ۱۰۰ هزار بشکه در روز و راه‌های مختلفی برای توسعه آن مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین تولید از میدان نفتی آذر به میزان ۱۵ هزار بشکه در پایان سال ۱۳۹۵ و تولید دوم به میزان ۱۵ هزار بشکه در اردیبهشت سال گذشته صورت گرفت. طبق آخرین آمار اعلام شده از میدان نفتی آذر ۳۰ هزار بشکه در روز تولید می شود و حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت به صورت تجمعی از این میدان استحصال شده، به عبارت دیگر با محاسبه قیمت ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت این میدان تاکنون نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی داشته است.

پیش از این سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت از مذاکره به یک کنسرسیوم متشکل از یک شرکت ایرانی و یک شرکت روسی برای توسعه میدان نفتی آذر خبر داده و گفته بود با مذاکراتی که با کنسرسیوم ایرانی و خارجی انجام می شود، قرار است این میدان در قالب IPC توسعه پیدا کند و تولید از آن به ۶۵ هزار بشکه و در نهایت ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گفته وی، این مذاکرات با یک شرکت ایرانی به نام ساعد یا همان سروک آذر و یک جوینت احتمالا شرکت روسی گازپرومنفت درحال انجام است.

شهنازی زاده همچنین در نشست خبری که در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد در این مورد اظهار کرد: برای توسعه آذر با شرکت سروک آذر بیع متقابل امضا کرده بودیم اما در واحد فراورش عقب بودیم. در حال حاضر ۷۰ درصد زیرساخت‌های برداشت ۶۵ هزار بشکه آماده است و امیدواریم این میزان تا پایان امسال محقق شود. قرارداد IPC میدان آذر در وزارت نفت مطرح است و با نفت و گاز سروک آذر O۱ و گازپروم نفت مذاکره شده است.

این درحالی است که احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت گلوبال پتروتک کیش که یکی از شرکت‌های E&P (اکتشاف و تولید) ایرانی صنعت نفت است، درمورد میدان نفتی آذر اظهار کرد: میدان آذر یکی از پر چالش‌ترین میادین مشترک نفت و گاز به لحاظ ساختارهای زمین شناسی و پیچیدگی‌های سنگ و سیال مخزن در حوزه صنعت حفاری در کشور و منطقه است. با فعالیت این شرکت در این میدان مشترک، طبق آمار منتشره از سوی شرکت بهره‌بردار اصلی میدان نفتی آذر، تا کنون ۱۲ میلیون بشکه نفت از این میدان تولید شده است که امیدواریم با تکمیل چاه‌ها این میزان افزایش پیدا کند و شرکت ملی نفت ایران با توجه به تجربیاتی که شرکت گلوبال پتروتک کیش در این میدان کسب کرده است فاز دوم میدان آذر را هم به گلوبال پتروتک کیش واگذار کند که بتوان میزان استخراج و تولید از این میدان را در مرحله اول به ۶۵ تا ۷۰ هزار بشکه در روز ارتقاء داد و در مرحله و یا فاز دوم با حفر چاه‌های بیشتر و نیز توسعه تاسیسات سطح الارضی تولید آن را تا حدود ۱۰۰ هزار بشکه افزایش دهد.

این مباحث درحالی مطرح می‌شود که سلام امینی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی درمورد فرایند توسعه میدان آذر گفته که قرار بود این پروژه در مدت ۳۶ ماه به بهره‌برداری برسد ولی تاکنون دو ۳۶ ماه از کلنگ‌زنی آن می گذرد. این درحالی است که رقیب ما در حال برداشت است لذا قرارداد فاز ۲ آذر و چنگوله باید هرچه سریع‌تر استارت بخورد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.