کد مطلب: ۳۸۸۲۱۱

هدف‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلار صادرات تا سال ۱۴۰۴

هدف‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلار صادرات تا سال ۱۴۰۴

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس اهداف پیش‌بینی شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌بایست سالانه به ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات برسیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس اهداف پیش‌بینی شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌بایست سالانه به ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات برسیم.

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در برنامه گفتگوی با ۱۸:۳۰ با اشاره به تراز تجاری مثبت کشور در ابتدای سال ۹۸ گفت: طبق آمار غیر رسمی و برخط گمرکات، صادرات سه ماهه اول سال ۹۸، ۱۱ و نیم میلیارد در مقابل ۱۰ و ۲ دهم میلیارد دلار واردات بوده است.

وی افزود: تراز تجاری کشور در این مدت در بخش غیرنفتی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

مودودی ادامه داد: صادرات در سه ماهه نخست سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۸ میلیون تن و امسال به ۴۰ میلیون تن رسیده، اما ارزش ارزی آن باهم برابر است که تفاوت تراز وزنی ناشی از اصلاح نرخ پایه گمرکی است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس اهداف پیش‌بینی شده در چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌بایست سالانه با ۲۱ و هفت دهم درصد رشد به صادراتی بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات برسیم.

مودودی با بیان اینکه صادرات بیش از ۴۸ درصد رشد کرده است، گفت: بیشترین سهم صادرات کشور به محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و مواد معدنی تعلق دارد.

مودودی تصریح کرد:مبنای محاسبه ما مبتنی بر آمارهای رسمی است و بر این اساس عملکرد بخش صادراتی کشور قابل قبول است.

وی با اشاره به یک غفلت تاریخی در حوزه صادرات گفت: در ۶۰ سال گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اگر ۱۰ درصد این منابع صرف پروژه‌های صادراتی می‌شد اکنون ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار درآمد صادراتی داشتیم، اما این کار صورت نگرفته است و فرصت‌های طلایی در کشور از بین رفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: ۴۰ هزار واحد صنعتی خصوصی در کشور داریم، اما سهم صادرات آن‌ها بیشتر از ۲ میلیون دلار در سال نیست. این صنایع کوچک باید به حلقه‌های بزرگ‌تر متصل شوند تا کارایی صادرات آنها بهتر شود.

مودودی با بیان اینکه وابستگی به اقتصاد نفتی در کشور عمیق است، افزود: باید وابستگی به فرهنگ نفتی کاهش یابد.

وی گفت: دو پروژه بزرگ پتروشیمی و صادرات معدنی مجموعا ۲۰ میلیارد دلار از ۴۵ میلیارد دلار سبد صادراتی کشور را تشکیل می‌دهند.

ضرورت اختصاص مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان

در ادامه لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات در ارتباط تلفنی در خصوص مشکلات عمده صادرکنندگان در بازار‌های جهانی گفت: امسال با افزایش حدود دو برابری وزن صادرات (۴۰ میلیون تن) توانسته‌ایم همان مبلغ ارزی مدت مشابه در سال گذشته را بدست بیاوریم.

وی افزود: از نیمه دوم سال ۹۷ وضعیت صادرات با رفع برخی مشکلات بهتر شده است و صادرکنندگان به امید فتح بیشتر بازار‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات، شرایط کشور را نیاز بیشتر به ارز، توصیف کرد و افزود: اگر مشکلات صادرات در بخش مختلف از جمله حمل‌ونقل مرتفع شود شاهد رونق بیشتر صادرات خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مشوق‌های صادراتی کمک بسزایی به رفع مشکلات صادرکنندگان می‌کند و تسهیلات ارزان‌قیمت‌تر می‌تواند تولید و صادرات کشور را توسعه دهد.

لاهوتی افزود: در گذشته صادرات خدمات فنی مهندسی، ارزآوری خوبی برای کشور داشت اما اکنون مشوق‌های خود را از داده و صادرات آن محدود شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.