کد مطلب: ۳۷۶۹۷۸

هزینه تولید هر پراید چقدر است؟ / ضرر ۱۷ میلیونی در تولید هر پراید

هزینه تولید هر پراید چقدر است؟ / ضرر 17 میلیونی در تولید هر پراید

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: پرایدی که بر اساس محاسبات سازمان حمایت قیمت تمام شده آن ۳۹ میلیون تومان بود را به سایپا گفتند برای خریدهایی که نوبت تحویل آنها تا آخر دی ماه سال گذشته بود به مبلغ ۲۲ میلیون بفروشند نتیجه این دستور دادن این شد که سایپا و ایران خودرو هر کدام ۱۰هزار میلیارد تومان سال پیش ضرر دادند.

به گزارش تجارت‌نیو ز، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص وضعیت بازار خودرو و تعهدات خودروسازان گفت: متاسفانه اظهارات دبیر انجمن قطعه سازان همگن در خصوص وجود 150 هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان صحت دارد و این خودروها به دلیل کمبود قطعه، زمین‌گیر شده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه شورای پول و اعتبار مصوب کرده بود که 4 هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو به خودورسازان داده شود تا آنها این مبالغ را به قطعه سازان بدهند اما تعلل در این امر صورت گرفت. از طرف دیگر با سیاست‌های سرکوب قیمت در سال گذشته دو شرکت سایپا و ایران خودرو هر کدام 10 هزار میلیارد تومان ضرر کردند و معادل همین مقدار نیز به قطعه سازان بدهکار هستند.

نعمت بخش با اشاره به مصوبات قانون برنامه پنجم توسعه گفت:صریحا در ماده 101 برنامه پنجم توسعه و ماده 90 اصل 44 بیان شده که اگر دولت قیمت کالایی را پایین‌تر از قیمت واقعی تعیین کرد خودش موظف است که ما به التفاوت آن را به تولید کننده پرداخت کند بر همین اساس ما نامه‌ای به آقای جهانگیری نوشتیم و از ایشان خواستیم که مطالبات ما را محاسبه و پرداخت کنند!

وی در خصوص وضعیت تولید و میزان تعهدات خودروسازان گفت: اکنون حدود 600 هزار خودرو به مردم تعهد داریم از طرف دیگر با توجه به کمبود قطعه کمتر از نیمی از تولیدات خودورسازها در روز قابلیت تجاری شدن را دارد که 80 درصد برای تعهدات و 20 درصد برای فروش فوری در نظر گرفته می‌شود.

نعمت بخش با اشاره به مصوبه جلسه ستاد اقتصادی سران قوا در خصوص تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار گفت: در آن جلسه مصوب شد که خودورسازان حداکثر تا 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار خودروی خود را بفروشند تا بدین ترتیب دلال بازی و رانت از بازار حذف شود و سود مستقیم به جیب خودرو ساز برود اما وزارت صمت این مصوبه را اجرا نکرد و تعیین قیمت در حاشیه بازار را به هیئت مدیره خودروسازها تفویض اختیار نکرد و در بهمن ماه سال گذشته که فروش فوری آغاز شد به شرکت‌ها قیمت تحویل فوری را دیکته کردند مثلا پرایدی که در بازار 45 میلیون تومان است را 37 میلیون قیمت دادند تا بفروشد همین رانت باعث هجوم به بازار و فروش فوری شد و شاهد بودیم که هر فروش فوری در عرض 3 دقیقه تمام می‌شد و در آخر خودرو ساز فحش آن را می‌خورد و آدم بد داستان می‌شد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به مردم ایراد بگیریم، آنها به دنبال حفظ ارزش پول و دارایی خود هستند و ما نباید چنین فضای رانتی را مهیا کنیم که از هر صنف و گروهی سرمایه خود را به بازار خودرو بیاورد. دولتی که پشتش به کوه بود هر چقدر سکه پیش فروش کرد، مردم خریدند چون فاصله با بازار وجود داشت و هم اکنون با این روش که به ما تکلیف شده پول‌های سرگردان به سمت خودرو هجوم آورده است.

نعمت بخش با انتقاد از وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان گفت: دو خودروساز مطرح کشور با آن همه کارگر و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم الان وضعیت خوبی ندارند چرا؟ چون پرایدی که بر اساس محاسبات آن سازمان قیمت تمام شده آن 39 میلیون تومان بود را به سایپا گفتند برای خریدهایی که نوبت تحویل آنها تا آخر دی ماه سال گذشته بود به مبلغ 22 میلیون بفروشند نتیجه این دستور دادن این شد که سایپا و ایران خودرو هر کدام 10هزار میلیارد تومان سال پیش ضرر دادند و معادل آن یعنی 20 هزار میلیارد به قطعه سازان بدهکار هستند و 600 هزار خودرو هم تعهد دارند با این شرایط کدام بنگاه اقتصادی می‌تواند سر پا بماند.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    […] اخه چرا خودروی خارجی رو اینقدر گرون وارد بازار ایران میکنید که کسی جز خودتون نتونه سوار شه این همه گمرکی چه خبره چرا یک سال خودروی خارجی گمرکیش رو پایین نمی یارین و اجازه بدین تا وارد بازار ایران بشن تا ببینین این دو تا شرکت انحصاری سایپا و ایران خودرو یه تکونی به خودشون بدهند تا کی ما باید مجبور بشیم بدترین خودروهای جهان رو سوار بشیم
    جای تاسفه واسه خودمجای تاسفه واسه هممون

  • مجید

    خدالعنت کنه […]

  • مجید

    هههههههههه […] پراید

  • فرهاد

    عمرا ضرر بدند همش سوووود خالصه کی گفته ۳۹ شما دارید پراید به مردم مظلوم سوریه ۵ میلیون میدید….فقط ما مردم نامظلوم ایرانیم که باید پراید ۵۰ میلیون بخریم بمیریم یه دفعه راحت شیم از این همه بی عدالتی […]

  • ناشناس

    چرا کشور کره این حلبی اشغال رو از شما با کیفیت بهتر و قیمت خیلی پایین تر میده به جای […] مدیریت و حسابداری یاد بگیر

  • رضا

    […] بااینهمه آه ونفرین قشرضعیف میخوایدچکارکنیداینقدادمایی میشناسم ک شب وروزسرنمازدارن […]میکنن

    • ناشناس

      اينا آه و نفرين میفهمند!!

  • ناشناس

    فقط ميتونم بگم صنعت خودروی ایران پنجاه سال از دنیا عقب تره. دو شرکت بزرگ خودروسازی داریم که جفتشون […]اند. دولت هم که رییس این دو تا شرکت خودروسازی هستش. میماند ملت بيچاره که باید هر لگن از رده خارجی را سوار شود آن هم با قیمت های نجومی. ملت هم که نه تنها اتحاد ندارند بلکه از پشت به هم خنجر هم میزنند. این هم از مملکتی که ادعای […] رو داره.لطفا چاپش کنید.

  • ناشناس

    سلام اقا خواهشنا به اطلاع مقامات برسونید مردم دیگه خسته شدن ما نه میخواهیم ونه می تونیم با استکبار ستیز کنیم اخه چرا ملت ایران باید اسیر لجبازی دویست سیصد نفر بشن اخه چقد کشور ومردم باید بدون اینکه راضی باشند چوب یه عده را بخورند […]

  • ناشناس

    پراید که نه […]متحرک در ضمن چه چیزی در این 40سال گران نشده وقت بلد نیستید کشور وصنعت کشور را اداره کنید برید پی کارتون همه روانی و مریض کردید همه رو نسبت به خودت متنفر کردید مردم از همه شما بیزارن سرکوب تا کی ؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی

    عباس معصومیه؟؟؟