کد مطلب: ۴۳۴۵۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هزینه‌ای که ویروس سارس بر اقتصاد کشورها تحمیل کرد

هزینه‌ای که ویروس سارس بر اقتصاد کشورها تحمیل کرد

گزارش‌ها نشان می‌دهد، شیوع ویروس سارس در چین که مهار آن حدود 9 ماه طول کشید، کاهش 1.05 درصدی تولید ناخالص داخلی چین را به‌دنبال داشت. اقتصاد هنگ‌کنگ دیگر همسایه چین اما در مدت مشابه 2.63 درصد کوچک شد.

طی دو ماه گذشته که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، اقتصاد جهان متحمل زیان‌های قابل توجهی شده است. بیشتر اقتصاددانان چشم‌انداز خود از اقتصاد جهان را تا پایان سال 2020 کاهش داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نقش قابل توجه چین در زنجیره تامین جهانی غیرقابل انکار است. تعطیلی کارخانه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور، صنایع مختلف جهان از گردشگری و خودرو گرفته تا تکنولوژی و انرژی را تحت تاثیر قرار داده است.

تا این لحظه تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان حدود 90 هزار نفر گزارش شده و بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ها از موسسه مودیز، احتمالا میزان رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه ابتدایی سال دو درصد کاهش خواهد یافت و این رقم تا پایان سال 2020، حدود 0.8 درصد برآورد شده است.

این موسسه برآورد خود را بر اساس پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس سارس انجام داده است.

ویروس سارس در سال 2002 برای اولین بار در یکی از استان‌های جنوبی چین شیوع یافت. درحالی‌که مهار این ویروس حدود 9 ماه طول کشید، پس از یک سال، تولید ناخالص داخلی این کشور 1.05 درصد کاهش یافت.

کاهش رشد اقتصادی برای هنگ‌کنگ دیگر همسایه چین اما 2.63 درصد بود. اگرچه این ویروس بر تولید ناخالص داخلی دیگر کشورهای جهان هم تاثیر گذاشت اما بیشترین اثرگذاری آن در کشورهای آسیای جنوب شرقی مشاهده شد.

به‌عنوان مثال، تولید ناخالص داخلی سنگاپور 0.47 درصد کاهش یافت، اما میزان تاثیرگذاری ویروس بر اقتصاد آمریکا تنها کاهش 0.07 درصدی تولید ناخالص داخلی بود.

نمودار زیر میزان کاهش رشد اقتصادی کشورها را در سال 2003 و پس از شیوع ویروس سارس نشان می‌دهد:

ویروس سارس

البته نباید فراموش کرد که در زمان شیوع ویروس سارس، چین تنها ۴٫۲ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می‌داد و در ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان نقش داشت.

تا سال ۲۰۱۸، سهم چین از اقتصاد جهان به ۱۵٫۸ درصد رسید و ۳۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌داد.

منبع: statista

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.