کد مطلب: ۲۰۳۳۱۰

هشدار درباره کاهش کیفیت خدمات پزشکی

هشدار درباره کاهش کیفیت خدمات پزشکی

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی سه درخواست این سازمان برای تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی ۹۷ را اعلام کرد و گفت: با واقعی دیده نشدن تعرفه‌های پزشکی، قطعا مسائلی را در زمینه افت کیفیت خدمات خواهیم داشت که به صلاح مردم و نظام سلامت نخواهد بود.

محمد جهانگیری، درباره درخواست‌های سازمان نظام پزشکی برای تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال ۱۳۹۷، گفت: با نگاه به مصوبه شورای‌عالی نظام پزشکی و با توجه به شرایط کل کشور و با تحت نظر قرار دادن لزوم ارتقا کیفیت ارائه خدمات و توسعه ناوگان ارائه خدمات، موضوع تعرفه‌ها را در سه سرفصل بیان کرده‌ایم؛ اولین موضوع این است که در حوزه فنی باید حداقل رشد در زمینه تعرفه‌ها در سال ۹۷ مانند نرخ تورم باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه در سال ۹۶ با رشد پنج درصدی تعرفه‌ها، مشکلات زیادی برای ما در حوزه‌های فنی و در زمینه ارائه خدمات ایجاد شد، افزود: اگر امسال تدابیر لازم برای رشد متناسب تعرفه‌های پزشکی را در نظر نگیریم، دچار مشکل خواهیم داشت.

بنابراین به نظر سازمان نظام پزشکی حداقل رشد تعرفه‌ها باید با نرخ تورم کشور که در آینده اعلام می‌شود، متناسب باشد تا ما بتوانیم موسسات پزشکی را سرپا نگه داریم. در غیر این صورت نظر تمام کارشناسان بر این است که از کیفیت خدمات کاسته شده و امکان بروزرسانی تجهیزات و ناوگان ارائه خدمات سلامت وجود ندارد.

متاسفانه تاخیرهای یکساله سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات‌شان هم، مزید بر علت شده و مؤسسات را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است.

مطب‌هایی که تعطیل شدند

جهانگیری با بیان اینکه از آنجایی که در سال ۹۶، شاهد رشد پنج درصدی تعرفه‌ها بودیم، از نظر مبنایی نیز با مشکلاتی مواجه شدیم، گفت: موضوع دومی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در سال ۹۶، هزینه مطب‌ها، اجاره‌بها، حقوق منشی و… رشد آنچنانی داشت، حال اگر نتوانیم تعرفه‌ای متناسب را بر اساس قیمت تمام‌شده خدمات در نظر بگیریم، خطر تعطیلی مطب‌ها و مراکز وجود دارد. در سال ۹۶ تعدادی از مطب‌هایمان در نقاط نیازمند و محروم تعطیل شدند؛ چراکه صرفه هزینه‌ای نداشتند و مباحث مالیاتی هم برایشان پیش آمده بود.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه این اتفاق دسترسی مردم به خدمات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: از طرفی هم پزشکی که سرمایه و وقتش را برای ارائه خدمت می‌گذارد با این اتفاق دچار مشکل می‌شود.

از طرفی ما باید روزبروز کیفیت ارائه خدمات را افزایش دهیم و اگر قرار باشد تعرفه‌ها متناسب نباشند و نتوانیم حداقل با میزان رشد حقوق و دستمزد آن را رشد دهیم، قطعا نمی‌توانیم مبانی استاندارد را پیش بریم.

این موضوع واقعیتی است که باید در حوزه خدمات به آن فکر کنیم و همان میزان رشدی که در حوزه حقوق و دستمزد برای همه اقشار دیده می‌شود، باید در حوزه تعرفه‌های پزشکی هم دیده شود.

به عنوان مثال اگر حقوق و دستمزد در سال ۹۷، ۱۰ درصد رشد می‌کند، تعرفه‌ها هم به همین میزان رشد داشته باشند. بنابراین هرچه هیات دولت برای سایر اقشار مصوب کرد، همان میزان رشد را برای جامعه پزشکی هم نظر بگیرد.

تعرفه‌ها قبل از آغاز سال ابلاغ شوند

جهانگیری از روند ابلاغ تعرفه‌ها بعد از آغاز سال گلایه و اظهار کرد: موضوع سومی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که طبق قانون، قبل از آغاز سال جدید باید قانون جدید تعرفه‌ها ابلاغ شود. این درحالیست که همواره شاهدیم که چهار و پنج ماه بعد از آغاز سال تعرفه‌ها را اعلام و ابلاغ می‌کنند.

درحالیکه از روز اول بعد از سال جدید، اعمال رشد حقوق و دستمزدهای کارکنان لازم‌الاجراست و پرداخت می‌شود. بنابراین اگر موسسات به همین میزان درآمد نداشته باشند، از کجا می‌خواهند این حقوق و دستمزد را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: طبق قانون، تعرفه‌ها باید پیش از سال جدید و در زمان طرح‌ریزی بودجه مشخص شوند. بر این اساس خواهش می‌کنیم که سال ۹۷ مصوبات در این حوزه انجام و قبل از آغاز سال ابلاغ و اجرایی شوند تا بتوانیم ساماندهی خوبی در این حوزه داشته باشیم.

ضمن اینکه اذعان داریم باید با شرایط فعلی میزان بهره‌وری را افزایش دهیم و بتوانیم در حوزه ارزش نسبی خدمات که سازمان نظام پزشکی در حال انجام کارهای آن است، بهینه‌سازی کرده و امکانات‌مان را افزایش دهیم و از تمام امکانات‌مان به طور موثر بهره‌مند شویم.

جهانگیری درباره میزان تعطیلی موسسات و مطب‌های پزشکی به دلیل مشکلات مالی، گفت: در حوزه پاراکلینیک و آزمایشگاه‌ها تعداد زیادی از مراکز متاسفانه به دلیل مشکلات مالی تعطیل شدند و گفته می‌شد حدود ۱۰ درصد از آزمایشگاه‌ها و پاراکلینیک‌ها یا تعطیل شدند یا در شرف تعطیل شدن هستند.

من اطلاع دارم که بیش از ۵۰ درصد موسسات ما در بخش خصوصی برای پرداخت حقوق و دستمزد در این ماه‌ها با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و دارند برای پرداخت حقوق و دستمزد تسهیلات دریافت می‌کنند. از طرفی در بخش دولتی پرداخت کارانه‌ها بیش از ۱۰ ماه عقب مانده و در برخی قسمت‌ها این زمان بیشتر هم هست.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: بنابراین در این روزهایی که مجلس در حال بررسی لایحه بودجه است، انتظار داریم تا منابع مناسب را برای حوزه سلامت ببیند تا شیرینی که طی این سال‌ها در حوزه سلامت برای مردم به ارمغان آمده و خدمات خوبی دریافت کردند، به طوری که در ارائه خدمات سلامت زبانزد منطقه بوده‌ایم، ادامه و ارتقا یابد و این فراغت همچنان برای مردم تداوم داشته باشد.

قطعا زمانیکه کاستی وجود دارد، برخی از دستاوردها زیرسوال می‌رود و حتی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، بنابراین در صورت واقعی دیده نشدن تعرفه‌ها قطعا مسائلی را در زمینه افت کیفیت خدمات خواهیم داشت که نه به صلاح مردم و نه به صلاح نظام سلامت است.

از ترجمه کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات پزشکی چه خبر؟

جهانگیری درباره آخرین وضعیت ترجمه و بازنگری کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، گفت: با همت اساتید نظام پزشکی و آقای دکتر فاضل در حال حاضر بازنگری کتاب ارزش‌گذاری نسبی مراحل نهایی کار را می‌گذراند و این اقدام با مشارکت خوب انجمن‌های علمی و تخصصی در حوزه‌های تخصصی خودشان اتفاق افتاده است که از آن تشکر می‌کنیم.

بر این اساس ترجمه اولیه کتاب کامل شده و مقداری از ویرایش مانده است که با همکاری انجمن‌ها در حال انجام است و به زودی به دبیرخانه شورای‌عالی بیمه برای بررسی ابلاغ می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.