کد مطلب: ۲۸۷۱۵۹

«همدان ۲۰۱۸»؛ رویدادی از مردم برای مردم

«همدان ۲۰۱۸»؛ رویدادی از مردم برای مردم

‌همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با ۱۸۰۰ جاذبه تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری هر ساله میزبان خیل عظیمی از گرشگردن داخلی و خارجی بوده است.

‌این استان به عنوان نخستین پایتخت شاهنشاهی مادها و پایتخت تابستانی شاهان اشکانی از گذشته‌های دور از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. انتخاب همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، نشان از واقف بودن مسئولان امر، درباره قدمت و پیشینه این کهن دیار باستانی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز،در اجلاس جهانی گردشگری سال گذشته در ارمنستان، همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب و مقرر شد در شهریورماه امسال، همایشی با همین عنوان در همدان برگزار شود.

مسئولان استانی پس از تصویب و انتخاب همدان برای میزبانی این رویداد، سازوکارها و فعالیت‌های اولیه را آغاز و زیرساخت‌ها و امکانات لازم را برای میزبانی باشکوه این مراسم آغاز کردند. اکنون نام همدان در بین کشورهای آسیایی همانند نگینی درخشان می‌درخشد.

با گشت و گذاری در سطح شهر، از مردم همدان که به نوعی میزبانان اصلی این اتفاق بزرگ جهانی هستند، سوالاتی با این محتوا که این رویداد را تا چه حد می‌شناسند و ره‌آوردهای این اتفاق را چگونه ارزیابی می‌کنند، پرسیده شد و پاسخ‌های متفاوتی دریافت کردیم.

علی سماوات، یکی از شهروندان همدانی درباره رویداد ۲۰۱۸ گفت: المان‌ها و پوسترهای تبلیغاتی ۲۰۱۸ را در داخل شهر و بردر و دیوار ناوگان حمل‌ونقل عمومی دیده‌ام اما از علت و محتوای این برنامه اطلاع ندارم.

وی افزود: هر چه هست، اتفاق خوبی در پیش خواهد داشت چرا که برخی از خیابان‌های سطح شهر که چندین سال به حال خود رها شده بود آسفالت و برخی از جداول معابر نیز بازسازی شده که اقدام قابل‌توجهی از سوی شهرداری بوده است.

این شهروند همدانی تاکید کرد: امیدواریم این رویداد هر چه هست ره‌آورد و اتفاقات خوبی را برای استان و شهرمان رقم بزند.

سمیرا نظری، دانشجوی دانشگاه تربیت‌معلم نیز گفت: چندین مرتبه در شبکه‌های استانی و کشوری تیزر و نماهنگ‌هایی با عنوان همدان، پایتخت کشورهای آسیایی دیده‌ام اما درباره جزئیات این برنامه اطلاعاتی ندارم.

وی افزود: با تبلیغ و معرفی جاذبه‌های همدان در شبکه‌های استانی، ملی و برون‌مرزی مسافران زیادی به استان ما سفر خواهند کرد که اتفاقات خوبی را برای عمران و آبادانی همدان رقم خواهد زد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با حضور پاسخگوی سوالاتی درباره این رویداد بین‌المللی بود و گفت: انتظارت افراد از دستاوردهای این رویداد متفاوت است و تفاوت دیدگاه‌ها باعث به وجودآمدن انتظارات و خواسته‌های گوناگونی شده است.

علی مالمیر هدف از رویداد ۲۰۱۸ را تکرار شدن نام همدان به بهانه این رویداد در سطوح ملی و بین‌المللی دانست و با بیان اینکه نام و آوازه همدان در قیاس با سایر استان‌ها بسیار بالا است، افزود: این یک رویداد نرم‌افزاری است که باید ظرفیت تبلیغ را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ساخت ۸۰ تیزر با موضوع گردشگری، تبلیغات محیطی و فضای مجازی، تشکیل جلسات مختلف با ارگان‌های مختلف، صداوسیما و … درصدد معرفی کردن نام همدان در عرصه جهانی و کشوری صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه تمامی این رویداد برای استان فایده دارد، اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند پس از رویداد، هتل‌های ما باید مملو‌ از مسافر باشد در حالیکه این ایده اشتباهی است.

وی افزود: تبلیغات در درجه نخست اهداف برگزاری همایش و معطوف شدن توجهات به صنعت گردشگری در وهله دوم و درگیر کردن مردم در برگزاری همایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مالمیر توسعه گفتمان گردشگری را از خروجی‌های این رویداد عنوان و تاکید کرد: طراحی کتابچه با زمینه گردشگری برای کودکان کم‌سن و سال نیز به نوعی در راستای درگیر کردن همه اقشار جامعه در این رویداد بوده است.

وی با اشاره به گردشگری مذهبی و تبادل فرهنگ گفت: گردشگری مذهبی را می‌توان به عنوان یکی از شاخه‌های گردشگری نام برد و الزاما همه گردشگری‌ها درصدد آسیب زدن به فرهنگ ما نیستند.

مالمیر تاکید کرد: یکی از عمده‌ترین محصولاتی که در گردشگری توزیع می‌شود، میراث ناملموس است که دارای مشتری‌های خاص خود بوده و ریشه در فرهنگ، مذهب و دین ما داشته است.

وی بیان کرد: شهرهای مختلف مذهبی زیادی در کشور وجود دارد که از لحاظ گردشگری نیز جایگاه خاص خود را دارند و آسیبی نیز به فرهنگ و مذهب آن شهرها وارد نکرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در قرآن به آن تاکید شده، ارتباط فقر و کفر است و اگر نتوانیم اقتصاد خانواده را تامین کنیم مصایب جرم‌ها و انحرافاتی که رخ می‌دهد، قابل بیان نخواهد بود، از این‌رو گردشگری و تبعات آن بهترین فرصت و ظرفیت برای رفع بیکاری خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان فعال هستند، تاکید کرد: خانواده‌های این افراد منبع درآمدی به جز صنایع دستی ندارند که این اقلام بیشتر توسط گردشگران خریداری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان در پاسخ به انتقاد خبرنگاران مبنی بر حضور نداشتن در جلسه معاون اول رئیس‌جمهور نیز گفت: در جلسات با حضور مقامات ارشد کشوری تدابیر و مسائل امنیتی به شدت لحاظ می‌شود که در این سفر همه دعوت‌ها بر عهده میزبان و مقامات کشوری بود اما مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان به نمایندگی از خبرنگاران استان در این جلسه حضور داشت.

مالمیر درباره موزه پیاده‌راه میدان امام(ره) شهر همدان نیز گفت: کاوش‌های صورت گرفته در میدان مرکزی شهر همدان قرار است به سایت-موزه تبدیل شود که کاوش‌ها توسط میراث فرهنگی انجام و اقلام پیدا شده اکنون در کارگاه مرمت قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ میلیون تومان برای ساخت موزه دریافت کردیم، افزود: با توجه به ملاحظات و مراقبت‌های بخش خاکبرداری فاز اول توسط میراث فرهنگی انجام و فازهای بعدی توسط شهرداری صورت خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه فعلا فاز نخست پیاده‌راه‌های بوعلی و اکباتان ساخته شده است، انتقاد کرد: پیاده‌راه‌ها فعلا ناقص است زیرا فقط فاز سخت‌افزاری آن انجام شده و علاوه بر جداره‌سازی، باید برنامه‌های فرهنگی در آنها برگزار شود تا به یک پیاده‌راه منحصربفرد تبدیل شوند.

مالمیر با اشاره به پتانسیل دو پیاده‌راه بوعلی و اکباتان و مسیر مناسب ایجاد شده بین تپه هگمتانه تا آرامگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: بازدید میهمانان خارجی از پیاده‌راه‌ها و آثار جنبی آنها را در دستور کار داریم اما صداوسیما و دستگاه‌های فرهنگی استان نیز باید برای برپایی نمایشگاه یا اجرای نمایش تئاتر پای کار بیایند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.