خبر مهم:

کد مطلب: ۴۰۹۶۶۹

چرا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عملی نشد؟

چرا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان عملی نشد؟

لایحه بودجه ۹۹ آمد و در گیرودار کرونا چه بسا با چالش هم مواجه شد اما سرانجام برای خودش راهی پیدا کرد. در این میان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به ویژه در بخش تامین اجتماعی نه تنها به جایی نرسید بلکه به نظر می‌رسد قربانی بدهکاری‌های کلان دولت به سازمان تامین اجتماعی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در تازه‌ترین اظهار نظر در این باره گفته است: «ما آماده‌ایم بخشی از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی را با واگذاری اموال و سهام بپردازیم مشروط بر این که همه آنها صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان شود». در عین حال سالاری مدیرعامل تامین اجتماعی در این باره تاکید دارد که «دولت ابتدا باید منابع مورد نیاز را برای همسان سازی تامین کند سپس حقوق بازنشستگان را افزایش دهد».

از تصویب قانون تا عمل نکردن به قانون

حدود ۸ سال از تصویب قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌گذرد و قرار بوده است با اجرای این قانون که منابع آن توسط دولت باید تامین شود، حقوق بازنشستگان در بازه‌ای مشخص همسان با شاغلان شود، اما کم‌توجهی هر ساله به این امر در لایحه بودجه یا درحالت خوشبینانه محدودیت منابع، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب‌‌ماندگی جدی شود. به طوری‌که محجوب، نماینده تهران در بهمن ماه گذشته گوشه‌ای از این عقب‌ماندگی را این گونه روایت کرد: «اگر بخواهیم علاجی برای کل واقعه داشته باشیم و همه فاصله‌ها را جبران کنیم، به ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع احتیاج داریم، اگر بخواهیم نصف این واقعه را علاج کنیم، به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع احتیاج داریم و اگر بخواهیم به این زخم نمک نپاشیم و مرهمی بسازیم، به ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع احتیاج داریم».

با این حال دولت امسال حدود ۶ هزار میلیارد برای این امر اختصاص داد که البته ۱۰ هزار میلیارد نیز برای بازنشستگان کشوری و لشکری پیش‌بینی کرد و با توجه به تعداد کمتر آنها نسبت به بازنشستگان تامین اجتماعی، طبق گفته نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این بخش حقوق هیچ بازنشسته‌ای کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ نخواهد بود، اما در این میان سر بازنشستگان تامین اجتماعی که مجموع مستمری‌بگیران این سازمان قریب ۱۴ میلیون نفر است، از این بودجه بی‌کلاه ماند به طوری که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این بی‌عدالتی اعتراض و تاکید کردند که پیگیری‌های حقوقی‌شان را کلید زده‌اند.

شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره به خانه ملت گفت: «مجلس در بودجه سال جدید اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری قرار داد، اما متاسفانه از این میزان بودجه، اعتباری برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته نشده است. در این وضعیت نه تنها اعتباری برای صندوق در نظر گرفته نمی شود، بلکه طلب‌های به حق آنها نیز تسویه نمی‌شود».

دولت بدهی‌های شستا را چرا نمی‌دهد؟

همه این موارد در حالی است که دولت چندان رغبتی به بازپرداخت بدهی‌هایش به تامین اجتماعی ندارد. اگرچه درباره مبالغ بدهی دولت به تامین اجتماعی رقم‌های متعددی ذکر شده است اما شوکت عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی همین روزهای قبل به ایلنا گفته است: میزان بدهی‌های دولت هم‌اکنون به بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد در حالی که دولت اعلام می‌کند که بدهی‌ها نصف این مبلغ است. در عین حال سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می گوید: برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز است تا بتوانیم در این خصوص اقدام کنیم.

بازنشستگان قربانی این بدهکاری

به نظر می‌رسد اکنون این بازنشستگان تامین اجتماعی هستند که قربانی معادلات میان دولت و تامین اجتماعی شده‌اند. مجیدی یک فعال صنفی کارگری معتقد است: « برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، باوجود مطالبه‌گری بسیار بازنشستگان، هنوز هیچ اقدامی نکرده‌اند. متاسفانه اجرای همسان‌سازی را به پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی موکول کرده‌اند که اصلا قابل پذیرش نیست. چرا کاری که باید خود سازمان تامین اجتماعی انجام دهد، به اقدامات دولت موکول شده است! آن هم در شرایطی که دولت هیچ اهتمامی برای پرداخت بدهی‌های خود به سازمان ندارد». این ماجرا همچون معادله ای پیچیده میان دولت و تامین اجتماعی است که تامین اجتماعی را حتی برای پرداخت حقوق ماهانه هم به شدت به زحمت انداخته است.

اکبر شوکت، عضو کارگری هیئت امنای تامین اجتماعی موضوع را این طور بازگو کرده است: سازمان تامین اجتماعی در وضعیتی قرار گرفته است که مستمری‌‌‌ها را حتی بدون اعمال افزایش سال ۹۹، به زحمت پرداخت می‌کند و برای انجام این کار با بهره ۳۰ درصد پول قرض می‌کند. اگر دولت‌ها تنها بدهی جاری خود را به سازمان پرداخت می‌کردند، امروز سازمان هم می‌توانست همسان‌سازی را اجرایی کند و هم این که مستمری بازنشستگان خود را متناسب با خط فقر افزایش دهد.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقای نوبخت حالاکه همسانسازی شامل مانشده حق اولاد وعاعله مندی رادستور دهید تاپرداخت کنند.قراربوداردیبهشت اعمال بشه .حداقل خرداداجراش کنید.اخه ما۳۰سال زحمت کشیدیم.خواهش داریم این نظرات رابه اطلاع برسانید.تاجواب دهند.
    .

  • حسین کاظمی

    از دست عزیزان چه بگویم گله ای نیست گر هم گله ای هست دگر حوصله ای نیست..انها که قبل از بازنشستگی در شرکت ها وکارخانجات خودشونو در انجمن ها ودیگر جاها جا کر دن وکار نمی کردن وحق بقیه را در قسمت می خوردن.در موقع بازنشستگی هم بیشتر از بقیه حقوق می گرفتند.معلومه اعتراض نمی کنند ولی انها که حقوقشان را کمتر زدن الان می خواهند حقشان را بگیرند که امثال نو بخت هر روزی با حرف زدنش باز نشسته ها را فیلم می کنه.فکر می کنه همه مثل خودش …..این همه دارایی توی این کشوره که از رژیم قبلی بجا مانده.بصورت خصوصی سازی بفروشید وحق بقیه را بدید.فقط کمی عقل سلیم ووجدان کاری می خواد..ولسلام

  • ناشناس

    یک عده بی عرضه ثروتمند سرنوشت مستمری بگیران
    ’تآمین اجتماعی را که سی سال زحمت کشیده و حقبیمه دادند را پایمال میکنند دو ماه از سال ۹۹ گذ شته چیز سه برابر شده دارند همان حقوق یکسال پیش را میدهند نمیدانم خودشان خانواده ندارند یا وجدان

  • ناشناس

    بابا با چه زبونی بگیم ما باز نشسته ها کمرمون زیر این تورم شکست ما شرمنده بچه هامون شدیم خدایا به داد ما برس

  • ناشناس

    سی سال توی آموزش پرورش با مدرک فوق لیسانس کار کردیم . با هزار بدبختی و قطره چکانی حقوقمان شد 4500. بعد بازنشسته شدیم طی 4 ماه همکاران همتراز شدند 8500. هر چی گشتم ببینم این پدیده نادر را در علم مدیریت و اقتصاد چی می نامند چیزی نیافتم. فقط مشابهش را پیدا کردم: رها کردن بیماران سالمند کرونایی در اروپا به امان خدا. والله خجالت بکشید. پایتان را از روی گلوی ما بردارید نمی توانیم نفس بکشیم.

  • ناشناس

    داداش ما دادماد وعروس داریم. نوه ها هم هستند. تو رو خدا ما رو با تازه استخدام شده ها مقایسه نکنید.شرمنده نو ه ها شدیم.!!!!!!

  • ناشناس

    باز نسشتگان باید سرشونو بزارن زمین بمیرن حقوق میخوان چکار سی سال کار کردن حق بیمه دادن که الان به این روز بیافتن هر کسی اون بالاست وقانون مینویسه بفکر جیب خودشه مبادا خالی بشه مبادا هیچکس بفکر ما نیست ما هم خدایی داریم اگر خدا خداست میدونه چطور جواب شماها رو بده واگذارتون می کنیم به خدا اون از صندوق باز نشستگی اینم از قانونش هر کسی دستش رسیده تکهای بر داشته

  • ناشناس

    لابا این قانونتون که سه ماه از سال گذشته هنوز اضافه حقوق به بازنشستگان ومستمری بگیران اضافه نشده با طنابتون داریم خفه میشم از بی پولی در این زمونه ایا شما ها که در راس هستید ۱۵۰۰ چند روز می تونید زندگی کنید به فکر ماها باشید ۳۵۰ هزار بازنشسته چشمشون به اجرای قوانینی هست که شش ساله نوشته شده ولی در اجرا ثفر ای پولها کجا میره جیب کدام عزیز خالی شده رفته تو جیبش

  • بازنشسته ۹۸

    جناب آقای نوبخت اجرا نشدن همسان سازی اگه خلا قانونی دارد تا از مجلس بخواهیم ولی اگه مشکل در اجراست که ما برای احقاق حق قانونی خود به قوه قضائیه شکایت ببریم تا در زمان مقتضی پیگیری شود و ما هم به حقمان برسیم

  • ناشناس

    چجوری این تبعیض بین کشوریها و تامین اجتماعی را در درون خود حلاجی کنیم؟یک مملکت و دو قانون در مورد یک موضوع؟۲ میلیون تومان اختلاف دریافتی حقوق دو بازنشسته کاملا” مشابه؟!ما باید درد دل خود را به کی بگوییم؟اگه پول نداشتید خوب میخواستید صبر کنید و برا کشوری و لشکری هم اجرا نکنید تا پولدار بشید!!!!!