کد مطلب: ۴۷۲۵۹۴

همه چیز درباره مشاوره آنلاین

همه چیز درباره مشاوره آنلاین

در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره مشاوره آنلاین را با هم بررسی کنیم. بدین جهت ابتدا باید بدانیم مشاوره آنلاین چیست و برای چه افرادی مناسب است و برای چه افرادی خیلی مناسب نیست؟ در انتها نیز باید دید آیا مشاوره آنلاین به اندازه مشاوره حضوری می‌تواند موثر واقع شود یا خیر؟

در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره مشاوره آنلاین را با هم بررسی کنیم. بدین منظور ابتدا باید بدانیم مشاوره آنلاین در چه زمینه‌هایی داده می‌شود؟ سپس ببینیم آیا مشاوره آنلاین روانشناسی به اندازه مشاوره حضوری می‌تواند موثر واقع شود یا خیر؟ با ما همراه باشید.

مشاوره آنلاین به معنای ارائه مشاوره در زمینه مشکلات روانی و ذهنی شخص و همچنین مشکلات مختلفی که فرد در زندگی خود با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، به صورت غیر حضوری و با استفاده از وسایل ارتباطی یا همان رسانه‌های اجتماعی مانند تماس ویدیویی یا تصویری همراه با پیام صوتی و یا نوشتاری می‌باشد.

مشاوره آنلاین فواید زیادی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مشاوره آنلاین و حریم خصوصی

  • به علت فرهنگ خاصی که در جامعه از گذشته تا کنون حاکم بوده گرچه امروزه شاهد کمرنگ شدن این فرهنگ هستیم اما با این حال بسیاری از افراد دوست ندارند که دیگران متوجه مراجعه ایشان به روانشناس یا مشاور شوند حتی بعضی از افراد دوست ندارند این مسئله را شریک زندگی‌شان بداند گرچه توصیه ما به همه افراد این است که حتما شریک زندگی خود را در جریان مشاوره گرفتن قرار دهید. زیرا مشاور به عنوان یک فرد سوم و خارج از جریانات مختلف زندگی شما، در ارائه یک راه حل موثر و انتخاب مسیر درست شما را همراهی خواهد کرد.

مشاوره آنلاین امن‌تر است

  • راحتی بیشتر و استفاده از امکانات منزل بدون اینکه از منزل خارج شوید و انرژی و زمان زیادی صرف کنید تا به دفتر مشاوره برسید. به خصوص اینکه این روزها همه جهان درگیر بیماری منحوس کرونا نیز می‌باشد و هر چه که بتوانیم کارهای خود را در منزل و به دور از افزایش ارتباطات اجتماعی انجام دهیم، سلامتی خود را بیشتر از پیش تضمین کرده‌ایم.

صحبت کردن درباره مشکلات شخصی

  • بسیاری از افراد با استفاده از پیام صوتی یا تماس تصویری راحت‌تر صحبت می‌کنند تا اینکه رو در رو با مشاور صحبت کنند. این مشکل وقتی بیشتر می‌شود که افراد بخواهند در مورد مشکلاتشان صحبت کنند به ویژه مشکلاتی مانند اعتیاد، شکست عاطفی و …

مشاوره آنلاین مقرون به صرفه است

  • بسیاری از روانشناسان یا مشاوران برای ارائه مشاوره در دفتر و یا محل کار خودشان هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. همه افراد جامعه توانایی پرداخت چنین هزینه‌های را ندارند. این مورد در خصوص روانشناس یا مشاورانی که شهرت بیشتری دارند نیز بیشتر خواهد شد.

مشکل حرکتی مانعی برای دریافت مشاوره نمی‌شود

  • امکان مشاوره آنلاین گزینه بسیار مناسب برای افرادی است که ناتوانی‌های جسمی دارند و یا افرادی که به شدت منزوی و گوشه‌گیر هستند و از حضور در اجتماعات پرهیز می‌کنند.

استفاده موثر از مکالمات

  • مزیت مهم مشاوره آنلاین روانشناسی، حفظ شدن مکالمات شما با مشاور است زیرا بسیاری از افراد هنگام گرفتن مشاوره دائما سعی در به خاطر سپردن حرفای روانشناس یا مکتوب کردن آن دارند به همین دلیل تمرکز کافی را ندارند اما با استفاده از مشاوره آنلاین هر زمان که بخواهید می‌توانید مکالمات خود را مجدد گوش کنید.

مدیریت زمان در مشاوره آنلاین روانشناسی

  • همچنین به علت اینکه افراد در منزل خود قرار ملاقات خود را با مشاور فیکس و یا ثبت می‌کنند در صورت نیاز به کنسل کردن و یا جابجایی قرار خود این کار با انعطاف پذیری بیشتری انجام می‌شود. اما در صورت داشتن وقت مشاوره حضوری به علت مسائلی مانند ترافیک و … این کار دردسر زیادی خواهد داشت.

موارد ذکر شده از مهم‌ترین مزیت‌های مشاوره آنلاین روانشناسی به مشاوره حضوری می‌باشد. با این حال بسیاری از افراد معتقدند مشاوره آنلاین به اندازه مشاوره حضوری موثر واقع نمی‌شود. آیا واقعا این استدلال درست است یا ناشی از عدم آگاهی نسبت به مشاوره آنلاین است؟ در ادامه این مسائل را با هم بررسی خواهیم کرد.

همه چیز درباره مشاوره آنلاین

شکل 1- همه چیز درباره مشاوره آنلاین

آیا مشاوره آنلاین به اندازه مشاوره حضوری موثر است؟

در این قسمت به مقایسه میزان تاثیر مشاوره روانشناسی آنلاین و مشاوره حضوری خواهیم پرداخت و به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا مشاوره آنلاین به اندازه مشاوره حضوری موثر است یا خیر؟

امروزه به علت افزایش سرعت پیشرفت تکنولوژی قاعدتا باید با این پیشرفت همراه شد و حرکت کرد. یکی از این مزیت‌ها امکان مشاوره آنلاین است که بسیاری از افراد این نوع مشاوره را نمی‌پسندند که اصلی‌ترین دلیل آن نداشتن آگاهی و شناخت نسبت به مشاوره روانشناسی آنلاین است.

در فرایند مشاوره آنلاین خانواده همانند مشاوره حضوری در جلسات اول معمولا مراجعه کننده بیشتر از خود و مشکلاتش سخن می‌گوید پس از آن که مشاور یک نمای کلی از وضعیت روانی مراجعه کننده و زندگی‌اش به دست آورد به سراغ سوالات مد نظر خودش می‌رود.

به طور کلی مشاوره آنلاین را می‌توان در سه بخش کلی طبقه بندی کرد.

مشاوره آنلاین بوسیله چت

  • مشاوره آنلاین به صورت نوشتاری: این مورد برای افرادی که از توانایی لازم برای صحبت کردن برخوردار نیستند و یا برای افرادی که صحبت کردن در مقابل فرد دیگری از مشکلاتشان کار سختی است، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود اما طبیعتا به علت سرعت متفاوت افراد در نوشتن بازدهی این نوع مشاوره به اندازه مشاوره روانشناسی آنلاین از نوع تصویری و حتی از نوع صوتی نخواهد بود. همچنین این روش برای افرادی که هیچ گونه تمایلی برای شناخته شدن ندارند، بسیار مناسب است.

مشاوره آنلاین با تماس صوتی یا تلفنی

  • مشاوره آنلاین به صورت صوتی: در این نوع مشاوره آنلاین، می‌توان با مشاور از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند "واتس اپ یا تلگرام" که هزینه مناسب‌تری نسبت به تماس صوتی عادی دارد، ارتباط برقرار کرد. این روش نسبت به مشاوره آنلاین از نوع نوشتاری سه برابر بیشتر بازدهی و کاربرد دارد.

مشاوره آنلاین تصویری

  • مشاوره آنلاین به صورت تصویری: این نوع مشاوره آنلاین رواشناسی از دو روش قبلی بسیار موثرتر و جایگزین بسیار مناسبی برای مشاوره حضوری خواهد بود. این نوع روش اگر با دقت و تمرکز حواس هر دو طرف انجام شود دقیقا همان حسی را به افراد خواهد داد که در مشاوره حضوری خواهند گرفت. اگر بنا به دلایلی نیاز به استفاده از روش‌های درمانی باشد که با استفاده از روش مشاوره آنلاین قابل انجام نباشد بهتر است این جلسات را حضوری انجام دهید.

پس با توجه به توضیحات فوق متوجه شدید که مشاوره روانشناسی آنلاین از نوع تصویری اگر به درستی انجام شود می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

همه چیز درباره مشاوره آنلاین

شکل 2- همه چیز درباره مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین برای چه افرادی بی‌فایده است؟

مشاوره آنلاین برای افرادی که مشکلات شدیدی دارند خیلی مناسب و کارآمد نمی‌باشد. این افراد عبارت‌اند از:

  • افرادی با مشکلات شدید شخصیتی مانند اسکیزوفرنی
  • افرادی با تمایلات شدید به خودکشی
  • افرادی که به مواد مخدر وابستگی دارند
  • افرادی که داروهای متعدد مصرف می‌کنند

در واقع هدف ما از معرفی افرادی با این مشکلات به این معنا نیست که نمی‌توانند از مشاوره آنلاین هیچ گونه‌ بهره‌ای بگیرند اما می‌توانند در کنار جلسات درمان حضوری خود از مشاوره آنلاین به عنوان درمان مکمل بهره بگیرند. همچنین بسیاری از اختلالات هستند که با مداومت و پیگیری هر دو طرف در جلسات مشاوره آنلاین به خوبی درمان و رفع شده‌اند. این اختلالات عبارت‌اند از :

  • افسردگی
  • اختلال پانیک
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال اضطراب تعمیم یافته
  • استرس و اضطراب

مشاوره آنلاین بهترین گزینه برای شرایط خاص

مشاوره آنلاین برای افرادی که در شهرهای مختلف و یا محرروم زندگی می‌کنند و به مشاور حرفه‌ای دسترسی ندارند یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو است. به خصوص برای شهرهایی که هنوز فرهنگ مراجعه به مشاور در آن‌ها خیلی جا نیفتاده می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

هر چقدر مشکلات فردی و خانوادگی زودتر پیگیری و رفع شوند به همان میزان زمانی که برای درمانشان لازم است کمتر خواهد بود و نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. به این امید که هیچ کس به خاطر عدم دسترسی به مشاوره حضوری از خدمات مشاوره بی‌بهره نماند و از مشاوره آنلاین به بهترین شکل بهره ببرند.

همه چیز درباره مشاوره آنلاین

شکل 3- همه چیز درباره مشاوره آنلاین

در صورتی که شما به مشاوره آنلاین روانشناسی نیاز دارید می توانید با مراجعه به وب‌سایت دکتر علوی نسبت به دریافت مشاوره اقدام فرمائید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مینا

    مفید بود و جامع، مشاوره آنلاین مثل یک همراه خردمند هستش

  • آتنا

    من مشاوره حضوری ترجیح میدم

  • فاطمه

    بستگی به شرایط داره، من چند وقتی از خونه بیرون نرفتم اگه مشاوره نگرفته بودم حالم بد بود

  • مروارید

    بهترین مشاوره آنلاین هزینش چقدره؟