کد مطلب: ۳۵۹۸۲۳

مهرداد عمادی، اقتصاددان در تحلیلی مطرح کرد:

همکاری نیمه‌انجماد شرکت‌های اروپایی با ایران / بزرگترین برنده تحریم‌ها، شرکت‌های روسی هستند

همکاری نیمه‌انجماد شرکت‌های اروپایی با ایران / بزرگترین برنده تحریم‌ها، شرکت‌های روسی هستند

مهرداد عمادی معتقد است: برخی برنده ریسک‌هایی هستند که ترامپ برای تجارتِ سایر کشورها با ایران به وجود می‌آورد. بزرگ‌ترین برنده روس‌ها هستند که پروژه‌های نفتی را به دست می‌آورند.

از نگاه مهرداد عمادی، اقتصاددان به دنبال خروج آمریکا از برجام و اجرای دوباره تحریم‌ها، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت شاهد یک حالت نیمه‌انجماد در فعالیت‌های شرکت‌هایی که با ایران توافق‌ کرده‌اند، باشیم. چرا که همه این شرکت‌ها منتظر عکس‌العمل‌ها یا گام‌های خزانه‌داری تحت مدیریت استیون منوچین هستند و تصمیم‌گیری‌ها، خط قرمز‌ها و نوع جریمه‌ها را زیر نظر دارند.

در این تحلیل عمادی در تجارت‌نیوز با عنوان « آینده روابط اقتصادی ایران و اروپا » آمده است: شرکت‌هایی چون زیمنس، خودروسازان و موسسات تجاری و مالی دیگر که با ایران در حال گفتگو بودند و بر سر پروژه‌هایی توافق کرده بودند، دامنه فعالیتشان بسیار کوچک خواهد شد؛ چرا که بزرگ‌ترین حساسیت سرمایه‌گذاری در مواجهه با ریسک‌هایی است که پیش می‌آید و در آینده‌ای نزدیک بزرگ‌تر خواهد شد.

وی اعتقاد دارد: در غرب اینطور نیست که شرکت‌ها به حرف رئیس دولت گوش بدهند. حتی اگر مکرون و مرکل به شرکت‌ها بگویند، همکاری خود را با ایران ادامه دهید، روسای این شرکت‌ها عمدتا ارزیابی خودشان را برای اندازه‌گیری سود و زیان دارند. به این ترتیب، شرکت‌ها پروژه‌های پرریسک را انجام نمی‌دهند و به عقیده من اکراه شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران یا خروج آنها از این کشور یک پیام منفی برای ایران است.

به گفته عمادی، برخی برنده ریسک‌هایی هستند که ترامپ برای تجارتِ سایر کشورها با ایران به وجود می‌آورد. بزرگ‌ترین برنده به باور من روس‌ها هستند که پروژه‌های نفتی را به دست می‌آورند. پس از سفر پوتین به ایران در ماه نوامبر، شرکت‌های روسی ۱۰ پروژه بزرگ نفتی را به دست گرفته‌اند. پس از آنها هم چینی که تنها بر مبنای توصیه، پروژه‌های ایران را به کنترل در می‌آورند، از این روند سود می‌برند.

وی تصریح کرده است: اگر ما یک نگاه کارشناسی صحیح نسبت به روابط خودمان با کشورهای دیگر، وضعیت خودمان در منطقه و جهان داشته باشیم، می‌توانیم نه تنها این توافق را حفظ کنیم، بلکه نشان دهیم، آمریکا دیگر صدای اول و آخر در جهان نیست و به این ترتیب موفق خواهیم شد از این فصل هم بیرون بیاییم. اگرچه فصل بعدی هم آسان نخواهد بود؛ اما به این معنا هم نیست که فعالیت‌های اقتصادی در ایران برای همیشه پایان می‌یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.