کد مطلب: ۳۴۶۹۳۲

معاون شهرسازی و معماری شهر تهران:

هیچ نهادی بدون پروانه اجازه ساخت‌وساز ندارد

هیچ نهادی بدون پروانه اجازه ساخت‌وساز ندارد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: بخشنامه‌ای به تمامی مناطق ابلاغ کرده‌ایم که بر اساس آن هیچ سازمان و نهادی بدون پروانه اجازه ساخت‌وساز نخواهد داشت.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در گذشته مصوبه‌ای وجود داشت که بر اساس آن مراکز آموزشی و دولتی نیازی به دریافت پروانه کار نداشتند؛ در حال حاضر اما بخشنامه‌ای به تمامی مناطق ابلاغ کرده‌ایم که بر اساس آن هیچ سازمان و نهادی بدون پروانه اجازه ساخت‌وساز نخواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، عبدالرضا گلپایگانی دیروز در جمع خبرنگاران که با موضوع همایش «نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» برگزار شد، با بیان اینکه مردم اگر در مورد نما یا دیواری احساس خطر می‌کنند موضوع را از طریق ۱۳۷ به شهرداری اطلاع دهند تا موضوع از طریق کمیته ارتقای ایمنی معابر بررسی شود، گفت: دقت داشته باشید که در شهر تهران یک میلیون پارسل داریم که شرایط‌شان مشابه نیست و تنوع و گستردگی زیادی در نماها وجود دارد.‌ وی با اشاره به کمیته‌های پایش و اجرای نماهای ساختمانی که اخیرا در شورای شهر تهران مصوب شد، گفت: کمیته‌های جدید نماهای ساختمانی را برای جلوگیری از امضاهای طلایی تشکیل دادیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه بحث معماری شامل مسائل زیباشناسانه، جزئیات اجرایی و ایمنی ساختمان و… می‌شود، گفت: فرآیند این مسائل مهندسی معماری را تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم به مسائل یاد شده به طور جداگانه نگاه کنیم نتوانسته‌ایم مهندسی معماری را محقق کنیم.‌ وی افزود: در بحث نمای ساختمان اگر فقط به پوسته توجه کنیم مانند خیلی از ساختمان‌هایی کار کرده‌ایم که تاکنون ساخته شده‌اند. درباره معماری ساختمان‌ها یک نکته مهم، فاصله طولانی است که بین ایده تا اجرا داریم. ساختمان‌ها در شهرهای ما خیلی درهم و بی‌نظم هستند.‌ گلپایگانی تاکید کرد: شهر باید مجموعه‌ای در هم تنیده و موزون باشد و اگر قسمت‌های مختلف هر ساختمان اعم از نما بخواهند ساز خود را بزنند شهر به یک جنگل ناموزون تبدیل می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه اظهار داشت: در فرآیند احداث ساختمان‌ها وزارت مسکن و سایر نهادهای ذیربط باید مدیریت رسیدن به یک طرح را عملیاتی کنند و بعد مهندسان ناظر و… وارد عمل شوند اما متاسفانه اکنون حلقه‌های این زنجیره‌ ارتباط درستی با هم ندارند. این که هر روز در مواجهه با ساختمان‌های بی‌نظم هستیم باعث احساس ناامنی می‌شود.

وی درباره نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها گفت: ما درباره محدویت‌های این‌گونه نماها مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری را باید رعایت کنیم اما با توجه به تغییرات تکنولوژیکی در زمینه شیشه‌ها ممکن است پیشنهاداتی مطرح شود و بعد از تصویب در کمیسیون ماده ۵ لحاظ شود. در کنار اتوبان همت یا حکیم که صبح و عصر تابش آفتاب داریم، شیشه ممکن است سبب ایجاد رفلکس نور شود و در این رابطه یک ضابطه خاص وجود دارد که اساتید کمیته‌های ما این تذکرات را به مجریان می‌دهند. حداکثر سطحی که می‌توان به شیشه یک نما اختصاص داد ۶۰ درصد است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به برخی ساخت‌وسازها که ارگان‌های نظامی در شهر انجام می‌دهند گفت: ما یک بخشنامه داریم که براساس آن هیچ ارگانی و حتی هیچ مسجدی نباید بدون پروانه ساخت‌وساز انجام دهد و مراکز نظامی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

گلپایگانی در مورد شفافیت در فرآیند امضاء طرح‌ها و لوایح در کمیته‌های نما و مناطق هم با بیان اینکه برای جلوگیری از امضاهای طلایی بر آن شدیم که کمیته نمای مناطق را با حضور مجموعه‌ای از اعضای شورا و نمایندگان حوزه‌های مختلف ایجاد کنیم، گفت: در لایحه شفافیت قرار بر این شد که مصوبات کمیسیون‌ها و ماده ۵ و ۱۰۰ و کمیته‌ها بر روی سامانه قرار گیرد که این امر در جهت شفاف‌سازی بسیار تاثیرگذار است.‌ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در باره مسجد و مجتمع فرهنگی ولیعصر جنب تئاتر شهر هم گفت: قرار است اعضای شورای شهر تهران ظرف امروز و فردا جلساتی در این زمینه تشکیل دهند.

برای برگزاری همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی همراه با نمایشگاه و کارگاه‎‌های آموزشی که از ۹ تا ۱۱ بهمن‌ماه در بوستان گفتگو برگزار خواهد شد، جلسات مختلفی با حضور تولیدکنندگان و مهندسان از آبان ماه برگزار شده است و موضوع با حدود ۷۰ نفر از متخصصان حوزه نما به مشورت گذاشته شده است.

نما و منظر شهری از دغدغه‌های مدیریت پایتخت

در ادامه این نشست،سید حمید موسوی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران و دبیر همایش هم با بیان اینکه نما و سیما و منظر شهر از دغدغه‌های برنامه‌ریزان و طراحان شهری است، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۹۳ در باره بحث نما و سیما و منظر شهری و گلایه ایشان در این رابطه این موضوع حساس‌تر شده است؛البته اعتقاد داریم نما جزئی جدا از بقیه ساختمان نیست اما به دلیل آشفتگی این حوزه و بی‌توجهی‌ای که در سال‌های قبل در این رابطه اعمال شده است لازم است ساماندهی بیشتری را در این زمینه مدنظر قرار دهیم.‌ وی با اشاره به تهیه و تدوین ضوابط عام و خاص نماهای ساختمانی گفت: ضوابط عام‌نما در مراحل پایانی است و به زودی تصویب خواهد شد و در مورد ضوابط خاص هم برای مناطق یک، ۱۳ و ۱۹ ضوابطی را تعیین کرده‌ایم و قرار است این ضوابط را تا پایان سال ۹۸ برای تمامی مناطق تهران تدوین کنیم. ضمن این که لایحه ساماندهی نما هم در شورای شهر با مساعدت اعضا به تصویب رسیده است و الان در این رابطه دارای یک سند بالادستی هستیم.‌ مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران اضافه کرد: رنگ نما، مصالح، استفاده از انرژی و تولید آن و رویکرد استفاده از انرژی‌های تجدیذپذیر در نما در قالب یک کمیته در حال پیگیری است.

وی درباره بیمارستان امام گفت: این بیمارستان براساس یک توافق ضمنی در حال ساخت است و پروانه‌ای هم ندارد. متاسفانه پزشکان ما بیشتر از مهندسان تمایل به ساخت‌وساز دارند و ما خواستار این هستیم که دوستان هرچه سریع‌تر برای دریافت پروانه اقدام کنند.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.