کد مطلب: ۶۶۰۲۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا امکان واردات خودروی شخصی وجود دارد؟

آیا امکان واردات خودروی شخصی وجود دارد؟

بحث واردات به دلیل ابهامات موجود در تصمیم‌گیری‌ها همچنان نهایی نشده است. پس از آزادسازی واردات چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کشور کنند؟ آیا امکان واردات خودرو شخصی وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات خودرو از موضوعاتی است که از سال ۱۳۹۷ با تصمیمات ضد و نقیض و ابهامات فراوانی همراه بوده. اما اکنون به نظر می‌رسد پس از گذشت چهار سال این طرح به مراحل نهایی خود رسیده است.

البته با وجود این ابهامات، دولت شروطی برای واردات اعلام کرده است. حجم موتور خودروهای وارداتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و سقف قیمت آنها نیز ۲۰ تا ۲۵‌ هزار دلار باشد.

اما، جلیل رشیدی کوچی، نماینده مرودشت اخیرا اعلام کرد: کف و سقف قیمت واردات خودرو ۷ تا ۲۰ هزار دلار است. مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی نیز بر اساس نوع خودرو از ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته می‌شود ( تسنیم ).

اشخاص می‌توانند خودرو وارد کنند؟

در شیوه واردات خودرو به کشور همچنان ابهاماتی وجود دارد. پیش از اینوزیر صمت نیز اعلام کرد که دولت به صورت انحصاری خودرو وارد کشور نمی‌کند.

اما عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با برشمردن الزامات مربوط به واردات خودرو نیز گفت: اختصاص سهمیه واردات به خودروسازان خطر بزرگی است که می‌تواند نوع جدیدی از انحصار را در بازار ایجاد کند، بنابراین به‌شدت باید از آن اجتناب شود.( دنیای اقتصاد )

یکی دیگر از شروط مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر است:

هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

خودرو شخصی وارد کشور می‌شود؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: نکته‌ای که در این موضوع مطرح است این است که مسئولان هنوز به یک توافق واحد نرسیده‌اند. موضوعاتی که مطرح می‌شود تنها نظر هر یک از آنهاست. تنها چیزی که می‌توان با قاطعیت گفت این است که منعی برای واردات وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: قانون فعلی بر این موضوع است که واردکننده باید نمایندگی یک خودروساز را بگیرد. در این قانون موضوع شخص مطرح نشده است. اما حرف‌های مختلفی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ قانونی مبنی شیوه اجرای این طرح و افراد واجد شرایط ابلاغ نشده است. اما در نهایت نیز باید توجه کرد که مصوبه اعلام شده چگونه اجرا می‌شود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا حق نداریم برای خودمون ماشین وارد کنیم ؟ چرا مجبوریم لوازم خانگی و خودروی بی کیفیت داخلی بخریم ؟ دوست دارم از این کشور برم خسته شدم .

    • ناشناس

      کاش هر فرد بتواند بی دنگ و فنگ و براحتی هر نوع وسائل رفاهی را وارد کند. تا زمانی که تولیدات داخلی بی کیفیت و بیش از حد گران هستند این حق مردم است که بتوانند از خارج وارد کنند.

    • امید

      میتواند

  • ناشناس

    خوب درستش همینه باید کسی وارد کنه که نمایندگی داشته باشه از سازنده و پاسخگو گارانتی باشه و الا چه فرقی میکنه با الان

  • ناشناس

    کسی که در کشور همسایه کار میکند آیا نمی تواند با در آمد ارزی خود خودرو شخصی وارد کند؟

  • ناشناس

    همون انحصار قبلیه

  • عباس

    عجب شیر تو شیریه..یه کار رو نمیتونن درست انجام بدن ..خدا عاقبتمونو با این مسئولین بخیر کنه..خخخخ

  • ناشناس

    اعطای مجوز واردات اتومبیل بموسسات جز اینکه مجددا یک بازار انحصاری برای یک عده ذینفوذ ایجاد کند واتومبیل ها با قیمت های چند صد درصد بفروش برود ثمر دیگری نخواهد داشت و مردم کماکان از داشتن یک اتومبیل خوب با قیمت مناسب محروم خواهند بود.

  • ناشناس

    دولت باید خودرو وارد کنه ودر آمدش را هم هزینه کشور ومردم بکنه نه اینکه چند تا تا جر

  • ناشناس

    مافیای خودرو و بعضی کارمندان سایپا و ایران خودرو نمی‌خواهند واردات خودرو آزاد شود
    زیرا با آمدن ماشین های جدید دیگر نمی‌توانند آشغال های خودشان را به 20 برابر قیمت بفروشند
    برای همین مشغول کامنت فرستادن و آیه یاس خواندن هستند

  • ناشناس

    متاسفانه میخوایم نظر بدیم ولی اینجا نظرمونو ثبت نمیکنه.میگه مناسب نیست.