کد مطلب: ۷۰۱۹۱۹

خودروسازان فرانسوی به ایران می‌آیند؟/ واردات رنو جدی شد؟

خودروسازان فرانسوی به ایران می‌آیند؟/ واردات رنو جدی شد؟

روز گذشته خبر رایزنی‌های اولیه خودروسازان با هند برای واردات خودرو رنو منتشر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نام ایران خودرو به دلیل اینکه روی پلتفرم رنو کوئید کار می‌کند، برای واردات این خودرو در مرکز توجه است.

به نقل از روزنامه ایران، یکی از محصولات ارزان‌قیمت شرکت رنو را می‌توان در هند یافت. خودروی کوئید که یک خودروی اقتصادی و شهری محسوب می‌شود، سال‌هاست که در هند خرید و فروش می‌شود. نمی‌توان گفت که این محصول رنو در هند پرطرفدار است، اما از آنجا که قیمت کوئید به جهت نداشتن آپشن و تکنولوژی روز پایین است، مردم هند خریدار آن هستند. در حقیقت دو ویژگی جمع‌وجور و ارزان‌بودن این خودرو سبب شده کوئید جای خود را بین مردم هند پیدا کند.

قبل از تحریم صنعت خودروی ایران و زمانی که فرانسوی‌ها به ایران رفت‌وآمد داشتند، رنو درصدد بود که محصول کوئید خود را هم روانه بازار ایران کند، اما به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن پاس‌نکردن استانداردهای ۸۵گانه بود، این امر عملی نشد.

روز گذشته این موضوع را از قطعه‌سازان و شرکت ایران‌خودرو پرسیدیم و همه آنها نسبت به واردات کوئید ابراز بی‌اطلاعی کردند.

خودروهای وارداتی تابع استاندارهای ۸۵گانه

همچنین مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، درباره واردات خودرو و اینکه آیا احتمال دارد استانداردهای ۸۵گانه در خودروهای وارداتی اعمال نشود گفت: تمام خودروهای داخلی و وارداتی باید استانداردهای ۸۵گانه داشته باشند، در غیر این صورت اجازه تولید و واردات آن برای شماره‌گذاری را نخواهیم داد.

او ادامه داد: رعایت استانداردهای خودرویی ضرورت دارد و در این خصوص هیچ کوتاهی نخواهیم کرد. لذا واردکنندگان خودرو باید دقت کنند هر خودرویی که می‌خواهند وارد کشور کنند امکان پاس‌کردن استانداردهای ۸۵گانه را داشته باشد. با توجه به این صحبت‌ها اگر قرار است راه کوئید فرانسه به ایران باز شود باید استانداردهای این خودرو ارتقا پیدا کند، در غیر این صورت واردات آن از سوی هر مجموعه‌ای چه بخش خصوصی و چه خودروسازان ممنوع خواهد بود.

در این میان برخی‌ها اعتقاد دارند که در این مرحله از واردات خودرو یا شکل‌گیری همکاری مشترک خودروسازان داخلی با تولیدکنندگان خارجی نباید سراغ فرانسوی‌ها رفت. لذا این گروه به‌شدت با واردات خودروی کوئید مخالف هستند و می‌گویند که وزارت صمت باید طی بخشنامه‌ای اعلام کند که واردات خودروهای فرانسوی از هر کشوری به ایران و همکاری با رنو و پژو ممنوع است.

تاکنون وزارت صمت نسبت به این گونه اظهار نظرها واکنشی نشان نداده است، اما به نظر می‌رسد که سیاست دولت آرامش بازار خودرو و کمک به مردم است که بتوانند با قیمت مناسب صاحب خودرو شوند. البته این را هم باید گفت که در مقابل این افراد کسانی هستند که به‌شدت موافق واردات خودروهای فرانسوی هستند. آنها می‌گویند خودروسازان سال‌ها محصولات رنو و پژو را تولید و مونتاژ کردند لذا واردات این خودروها می‌تواند به نفع کشور باشد. چرا که هزینه آن برای کشور کمتر است.

عدم هماهنگی بخش خصوصی با آیین‌نامه واردات خودرو

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره واردات خودرو گفت: تعیین تکلیف دقیق برای نرخ سود، نحوه فروش و … در این دستورالعمل آیین‌نامه واردات خودرو دیده نشده، از این رو امکان ورود به این بازار برای واردکنندگان بخش خصوصی دشوار شده است.

او با اشاره به عدم هماهنگی شرکت‌های خصوصی با بندهای دستورالعمل واردات خودرو تصریح کرد: به نظر می‌رسد دستورالعمل واردات خودرو به گونه‌ای تنظیم شده که امکان ورود به این بازار فقط برای خودروسازان دولتی فراهم شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: مشروط‌ کردن امور به کارگروه‌های خاص، محدودکردن واردات به اعداد مشخص و مشروط‌ کردن واردات و فروش و عرضه آن در بورس که در عمل باعث از بین رفتن خدمات پس از فروش می‌شود، جزو بندهایی است که عمل به آنها روند واردات خودرو را سخت کرده است.

او قیمت تمام‌شده خودروی وارداتی را حداقل ۶۰۰میلیون تومان عنوان کرد و افزود: واردات این خودروها نمی‌تواند اهداف دولت را محقق کند و همچنان مشکل خودرو در بازار پابرجا خواهد ماند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: در مقطع فعلی بهتر است که فعالان حوزه واردات خودرو، آزادانه و بدون محدودیت در سقف و قیمت، اقدام به واردات خودرو در جهت تنظیم بازار کنند. دستاورد محدودیت‌ها سبب شده خودروهایی که نیم میلیارد تومان هم ارزش ندارند تبدیل به خودروهای سه میلیاردی شوند، لذا باید کاری کرد که حباب قیمت خودرو شکسته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما بدنبال واقعت نیستید