کد مطلب: ۶۸۷۲۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت ماشین‌آلات در ایران ۵ برابر نرخ جهانی/ واردات ماشین‌آلات عملی می‌شود؟

قیمت ماشین‌آلات در ایران ۵ برابر نرخ جهانی/ واردات ماشین‌آلات عملی می‌شود؟

بهرام شکوری، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید: به دلیل ممنوعیت‌های داخلی، قیمت ماشین‌آلات معدنی در ایران چهار تا پنج برابر بیشتر از نرخ جهانی است. او اعتقاد دارد که با خرید کل تولیدات داخلی ماشین‌آلات معدنی مشکل واردات ماشین برای همیشه حل می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌تازگی وزارت صمت اعلام کرد که ماشین‌آلات معدنی می‌توانند بدون هیچ ممنوعیتی وارد شوند. البته اگر نمونه‌ای داخلی تولید نشود. اما همچنان محدودیت‌های مختلفی به چشم می‌خورند، حتی اگر ایران و بلاروس بر سر تامین ماشین‌آلات به توافق رسیده باشند.

این توافق تنها بخشی از نیازهای ایران را برآورده می‌کند که چندان هم پررنگ نیست. زیرا همچنان گفته می‌شود فعالان معدنی ایران به ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دستگاه برای فعالیت خود احتیاج دارند. اما واقعا راهکاری برای رفع نیاز معادن ایران در دسترس است؟

هفت خوانی برای واردات ماشین‌آلات معدنی

بهرام شکوری، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به‌رغم اصلاح قوانین و تأکید مسئولان بر رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی همچنان خرید این ماشین‌آلات از خارج امکان‌پذیر نیست.

او ادامه داد: در بعضی از معادن، پیمانکار باید هفت خوان رستم را رد کند تا بتواند یک مجوز برای واردات ماشین‌آلات سنگین بگیرد. در نهایت نیز ماشین‌آلات به نام خود شخص وارد کشور می‌شود. این پروسه بسیار سنگین و سخت است و روند کار فعالان معدنی را سخت می‌کند.

پیشنهاد اتاق به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی

شکوری تشریح کرد: ما اخیرا با صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی صحبت کردیم. آن‌ها را متقاعد ساخنیم که ارزش کل تولیدات داخلی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد. پس بهترین کار این است که صندوق، کل تولیدات داخلی را بخرد. بنابراین دیگر کسی اعتراض نمی‌کند و نمی‌گوید که چرا ماشین‌آلات معدنی را وارد می‌کنید؟

وی اضافه کرد: اگر صندوق کل تولیدات داخلی را بخرد، می‌تواند آن‌ها را با تسهیلات چهار تا پنج ساله، یا به نرخ پایین‌تر به فعالان معدنی به‌ویژه فعالان کوچک و متوسط بفروشد. اما همزمان وزارت صمت هم باید ورود ماشین‌آلات را آزاد کند.

او بیان کرد: اگر صندوق و وزارتخانه چنین اقدامی انجام دهند، هم مشکل تولیدات داخلی حل می‌شود و هم واردات شکل می‌گیرد. ما فعال معدنی هستیم، بازرگان ماشین‌آلات نیستیم. بهتر است تاجران ماشین را بخرند و در اختیار معدنکاران قرار دهند.

ممنوعیت‌ها عامل ۵ برابرشدن قیمت‌ها

شکوری ادامه داد: امروز به واسطه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، ماشینی که در خارج از کشور ۱۰۰ هزار دلار فروش می‌رود در ایران چهار تا پنج برابر قیمت دارد. اگر این محدودیت‌ها برداشته شود، قیمت‌ها می‌شکند و فعالان معدنی می‌توانند به راحتی به ماشین‌ها دسترسی پیدا کنند.

این فعال بخش خصوصی تأکید کرد: نیاز داخلی هم توسط صندوق بیمه فعالان معدنی تأمین می‌شود و مشکلی برای تولیدات داخلی پیش نمی‌آید. این موضوع را در جلسه صنعت و معدن اتاق تهران مطرح کردیم. اکنون توپ در زمین وزیر صمت است. اگر مسئولان وزارتخانه این تفاهم را بپذیرند، قراردادهای خرید تولید ماشین‌آلات داخلی توسط صندوق بیمه فعالیت معدنی بسته می‌شود.

شکوری در پایان خاطرنشان کرد : حداقل قولی که از وزیر صمت می‌خواهیم این است که تا دو سال هیچ ممنوعیت یا محدودیتی بر واردات ماشین‌آلات سنگین معدنی وضع نکنند. پس اگر ایشان مجاب شوند و چنین تعهدی را قبول کنند مشکل ماشین‌آلات معدنی به کل خل می‌شود.

برای مطالعه بیشتر مطلب ماشین‌آلات معدنی در ایران گران‌تر از قیمت جهانی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.