کد مطلب: ۶۴۳۶۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات ۱۶ میلیون دلار پشم به کشور! / تهاتر نفت با پشم در سال ۱۴۰۰

واردات ۱۶ میلیون دلار پشم به کشور! / تهاتر نفت با پشم در سال ۱۴۰۰

آذر ماه سال گذشته بود که موضوع تهاتر نفت ایران به ازای دریافت پشم از مغولستان جریان‌ساز شد. حالا پس از گذشت حدود چهار ماه، فعالان صنایع دامی کشور از واردات ۳۲۰۰ تُن پشم سفید به ارزش ۱۶ میلیون دلار در سال گذشته، به‌رغم عدم نیاز کشور خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیرخانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین آذر سال گذشته از آمادگی مغولستان برای صادرات پشم طبیعی به ایران بر اساس مکانیزم تهاتری خبر داد. حالا طبق آماری که فعالان اتحادیه دامی ارائه می‌دهند، در همان سال حدود ۳۲۰۰ تن از این محصول به ارزش ۱۶ میلیون دلار به کشور وارد شد.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ ایران ۵۶ هزار تن پشم تولید کرد تا کشور از واردات آن بی‌نیاز شود. اما سیاست‌های تجاری به سمتی پیش رفت که ایران احتمالا برای فروش نفت حتی به تهاتر کالاهایی که نیازی به آن ندارد راضی شود.

البته این سیاست جدیدی نیست. در اوایل دهه ۹۰ هم که تحریم‌های غرب علیه ایران شدت گرفت، سریلانکا پیشنهاد تهاتر پشم و نفت را مطرح کرد.

واردات پشم محدود به مغولستان نیست

در رابطه با واردات پشم به کشور رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور به تجارت‌نیوز گفت: واردات پشم محدود به مغولستان نیست و ما از کشورهای مختلف این محصول دامی را وارد می‌کنیم. سال گذشته نیز ۱۶ میلیون دلار از منابع ارزی کشور به این نوع واردات اختصاص یافت.

منصور پوریان اظهار کرد: چرم و پوست از اجزای اصلی دام هستند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. این نوع کالاها تجارت خاص خود را دارند و مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی برای آن می‌توان یافت.

وی ادامه داد: متاسفانه در بخش کلان دام تا به امروز مدیریت درستی اعمال نشده است. به همین دلیل است که تولید این کالا به حدنصاب نمی‌رسد و بدون ارزش‌افزوده روانه بازار می‌شود. پرواربندی صنعت حائز اهمیتی برای تولید گوشت و پشم است. در کشور ما همچنان برنامه واحد و کاملی برای پرواربندی وجود ندارد. گویا قرار نیست چالش‌ها و مشکلات دست از سر این صنعت بردارند.

ظرفیت تولید ایران ۶ برابر مغولستان

پوریان با اشاره به ظرفیت تولید پشم ایران تشریح کرد: ما در داخل کشور پنج تا شش برابر جمعیت دامی مغولستان دام سبک داریم. همچنین باید گفت که ایران تقریبا ۱۸ برابر جمعیت دامی ارمنستان دام سنگین دارد. شایان ذکر است که ارمنستان صادرکننده عمده گوساله است. در نتیجه باید برنامه ویژه‌ای برای پرواربندی بره‌ها تدوین شود. ما در بخش پشم با انباشت و مازاد مواجه شده‌ایم. چراکه سرمایه به این بخش ورود نمی‌کند.

این مقام صنفی همچنین تشریح کرد: ما نتوانستیم سرمایه‌های موجود در صنعت دامپروری را به سمت یک مدیریت درست پیش ببریم. در حالی که کشورهایی همچون مغولستان، ارمنستان، ترکیه، صربستان، نیوزلند و سایر کشورهایی که از آن‌ها ۱۶ میلیون دلار پشم وارد کرده‌ایم، به سمت استفاده از تکنولوژی پیش رفته‌اند، ما همچنان از روش سنتی استفاده می‌کنیم. در صورتی که ما می‌توانیم رقیب قدرتمندی برای آن‌ها باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.برای یک غواص،برای زیر آب حرکت کردن مهم ترین چیز،استفاده از ماسک اکسیژن دار است.برای ایران نیز کشور عربی امارات،سال های سال به عنوان همان وسیله یعنی ماسک اکسیژن دار برای زیر آب حرکت کردن انجام وظیفه میکرد.به نظر بنده حقیر،مدیران دستگاه دیپلماسی باید به هر طریق ممکن،دبی و در کل کشور امارات را از دامن آمریکا و اسرائیل دور کرده و همچون بحرین،به دامان مادر خود یعنی ایران بازگرداند.باتشکر