کد مطلب: ۲۷۲۷۲۴

واردات ۱۲۰ هزار تنی پنبه درسال

واردات ۱۲۰ هزار تنی پنبه درسال

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و نایب‌رئیس انجمن صنایع نساجی ایران از واردات سالانه ۱۲۰ هزار تنی پنبه در کشور خبر داد.

علیمردان شیبانی ضمن اشاره به مواد طبیعی و مصنوعی مورد استفاده در صنعت نساجی ایران افزود: حداقل نیاز این صنعت به پنبه در کشور سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی همچنین اظهارداشت: میزان پنبه تولید داخل در شرایط حاضر بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تن در سال است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: ناگفته نماند روزگاری نه چندان دور بیش از ۲۷۰ هزار تن پنبه در کشور تولید می شد.

وی در ادامه افزود: کشور در حال حاضر با کمبود ۱۲۰ هزار تن پنبه در سال مواجه بوده که باید از محل واردات تامین شود.

شیبانی ضمن اشاره به این جمله که هم اکنون تعرفه واردات پنبه پنج درصد است، اظهارداشت: اعمال تعرفه نیم درصدی حتی بر واردات این کالا غلط است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: صنعت نساجی در تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه بوده که اعمال تعرفه، الزام به واردات پنبه از چند کشور خاص، ممنوعیت خرید آزادانه از کشورهای مطرح و پنبه‌خیز و نبود مراودات بانکی از جمله این موارد است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران افزود: مواد اولیه مصنوعی مورد استفاده در صنعت نساجی می توان به الیاف پلی پروپیلن، پلی استر، اکریلیک و ویسکوز اشاره کرد.

وی اضافه کرد: صنعت نساجی کشور سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن الیاف پلی پروپیلن نیاز دارد که تمامی این مواد حتی بیشتر در داخل تولید می شود.

شیبانی تصریح کرد: متاسفانه دسترسی تولیدکنندگان به این مواد به سبب قیمت گذاری نامناسب و توزیع قطره چکانی بسیار سخت و دشوار است.

وی ادامه داد: الیاف پلی استر از دیگر الیاف پر مصرف صنعت نساجی کشور است که نیاز مصرف داخل سالانه ۲۵۰ هزار تن می باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و نائب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: نیاز صنعت به الیاف اکریلیک سالانه ۱۵۰ هزار تن است که تنها ۱۰ تا ۱۵ هزار تن در کشور تولید و بقیه از کشورهای چین، کره، اندونزی، اروپا و بسیاری از ممالک دیگر وارد می شود.

وی در ادامه افزود: جدا از این نیاز سالانه صنعت نساجی به الیاف ویسکوز ۳۰ تا ۴۰ هزار تن است که بطورکلی از خارج وارد می شود چرا که این الیاف در کشور به هیچ وجه تولید نمی‌شود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.