کد مطلب: ۶۵۲۳۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

با وام اجاره، چند متر خانه می‌توان کرایه کرد؟/ واکنش‌ها به شرایط بازار اجاره

با وام اجاره، چند متر خانه می‌توان کرایه کرد؟/ واکنش‌ها به شرایط بازار اجاره

براساس بخشنامه بانک مرکزی، مبلغ وام ودیعه مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان است. باتوجه به متوسط مبلغ اجاره در این شهر، با وام ودیعه چند متر مسکن می‌توان اجاره کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، درسال جاری نیز، مانند سال‌های اخیر با توجه به وضعیت بازار اجاره، وام ودیعه مسکن برای مستاجران در نظر گرفته شده. بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای شرایط پرداخت این تسهیلات را به بانک‌های عامل اعلام کرده است.

براساس این بخشنامه مبلغ وام ودیعه مسکن در تهران ۶۰ میلیون تومان است. این درحالی است که طبق گزارش‌های میدانی، متوسط هر متر مربع اجاره در این کلان‌شهر پنج میلیون تومان برآورد شده است.

باتوجه به این مبالغ هر شهروند تهران با این وام ودیعه می‌تواند خانه‌ای با متراژ ۱۲ متر اجاره کند.

اجاره ۲۵ درصد افزایش می‌یابد؟

بر اساس مصوبات ستاد کرونا، مالکان در تهران برای تمدید اجاره تنها حق افزایش ۲۵ درصدی مبلغ را دارند. موجران در کلان‌شهرها می‌توانند ۲۰ درصد و در دیگر شهرها ۱۵ درصد به مبلغ اجاره‌بها اضافه کنند. اما واقعیت‌ها گاه با این ارقام سازگار نیست.

او می‌افزاید: گاهی مستاجران به همین دلیل تصمیم به جابه‌جایی می‌گیرند حتی با وجودی که قانونا حکم تخلیه صادر نمی‌شود.

بر هم خوردن تعادل بازار اجاره

غیبی توضیح می‌دهد: افزایش هزینه‌های زندگی، تعدادی از مالکان را وادار می‌کند که اجاره را به گونه‌ای افزایش دهند که بخشی از این هزینه‌‌ها را پوشش دهد. از آن سو مستاجران نیز به دلیل کاهش سرمایه اندوخته، قادر به خرید مسکن نیستند. در نتیجه تقاضا برای اجاره افزایش کرده است. در چنین شرایطی، طبیعی است که قیمت‌ها بالا می‌رود.

او با اشاره به بر هم خوردن تعادل در بازار اجاره، می‌افزاید: مستاجران در برخی موارد به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های به روز برای اجاره، مجبور به کاهش متراژ مسکن و جابه‌جایی به منطقه پایین‌تر می‌شوند. این موضوع تبعات اجتماعی و فرهنگی نیز در پی دارد و امنیت فکری افراد را به خطر می‌اندازد.

فاصله رشد اجاره‌بها در تهران و کشور

در همین زمینه، اکوایران گزارش داده است بررسی تورم اجاره‌بهای تهران و کشور نشان می‌دهد، متوسط رشد اجاره‌بهای مسکن در کشور بیش از رشد اجاره‌بهای مسکن در پایتخت است.

فاصله متوسط رشد اجاره در کشور ابتدای سال گذشته ۳/۸ واحد درصد بیش از تهران بود که این فاصله در پایان سال به ۴/۵ واحد درصد رسید.

از سوی دیگر، بررسی روند شاخص افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد، تورم اجاره درفروردین بالاتر از این متغیر در مقاطع مشابه خود در سال‌های اخیر بوده است. به عبارتی تورم نرخ کرایه در کل کشور در قیاس با فروردین ۱۰ سال اخیر، بالاترین رکورد به شمار می‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار تورم نقطه به نقطه اجاره در زمستان سال گذشته را ٢٨.١ درصد اعلام کرده بود که ۲،۴ درصد نسبت به فصل قبل افزایش یافته بود. نرخ تورم اجاره بها نیز در این فصل، ٢۶,٩ درصد اعلام شد که ۰،۳۷ درصد کاهش را نشان می‌داد. مرکز آمار متوسط افزایش هزینه تمدید منزال کرایه‌ای را نیز ۵٠,٩ درصد اعلام کرد که نشان‌دهنده ۳۰،۵۱ درصد افزایش بود.

نظر مردم درباره وضعیت بازار مسکن

تجارت‌نیوز در روزهای اخیر گزارش‌هایی را در مورد شرایط بازار مسکن و اجاره منتشر کرده است. نظرات برخی مخاطبان را در ادامه می‌خوانید.

-«هر سال بر اساس تورم قیمت مسکن بالا میره و صاحب خانه از غافله عقب نمیوفته . من مستاجر هر سال پول پیشم اب میره و اجاره سنگین تر میدم با این اوضاع در آمد…»

-«چرا باید بیشترین ضربه گرونی بدبختی مال مستاجران باشه هنوز فصل جابه جای شروع نشده در پرنده ۵۰ میلیون کشیدن روی خانه ایا حق ما ملت وقشر کم دارمد این هست ایا جای ارزان طر دور افتاده وکم بود امکانات از پرند هست که ما بریم اجاره کنیم خیلی دیگه دارن به مردم فشار میارید خواهشن مردان رسیدگی کنید»

«ما که چند روز دیگه قراردادمون تموم میشه ..خدا میدونه شب و روز برام نمونده ، خدا میدونه صابخونه چقد گرون کنه خونه رو ، نمیدونم از کجا بیاریم رهن و اجاره ..ای خدا کمک کن»

«چرا باید بار دیگران را موجران که با سختی و قناعت در زندگی صاحب خانه ای شده اند و برای گذران زندگی لطف کرده اند وان را با این قیمت‌های مفت اجاره می دهند بکشند مگر موجر مسوول بی کفایتی دیگران است تا وقتی که به قانون مالکیت احترام نگذاریم و چشم طمع به اموال دیگران داشته باشیم وبه موجر حسادت کنیم وضع همین طور است تا به حال خانه تعمیر کرده اید فقط اجاره نشینی وخوش نشینی به دهانتان مزه کرده است کار مستاجران به اینجا رسیده که به خانه ای که قرار داد یکساله بسته اند به چشم یک لقمه ای که می شود به آن طمع کرد نگاه می کنند»

افزایش مبلغ اجاره و تمدید قرارداد

«صاحب خونه ما رهن خونه رو دوبرابر کرده منتم میزاره که احترامتون کردم برایش هم مهم نیست دولتی که مستاجرا رو به حال خودشون میزاره وفقط تو فصل جابجایی میگه ۲۵درصد افزایش بدین چی میگه .چون قانون یا نهاد نظارتی نیست که اجاره بها رو تعیین کنه .قانون کشور مارو بعضی از صاحب خونه ها واملاکی ها تعیین میکنند .این چه زندگی که مستاجر بدبخت داره»

«لطف کنید صدای ما رو به گوش مسئولین برسانید کمرمان زیر بار اجاره بهای افسارگسیخته مسکن شکسته شده چرا کسی به داد ما مستاجران نمیرسه؟»

«من یک بازنشسته هستم فرزندانم مستاجر هستند، هرسال وام میگیرم به بچه میدم برای افزایش اجاره بها!!!! خواهشا دولت محترم و مجلس قانونی تصویب کنید که صاحبخانه ها هر ۳ یا ۵ سال اجازه افزایش مسکن رادارند آن هم ۱۰ درصد، نه بیشتر این عادلانه وتمامی اقشار می‌توانند به راحتی مسکن مناسب اجاره کنند وبا این افزایش حقوق در تهیه خورد وخوراک دیگه دچار مشکل نمی‌شوند والا صاحب خانه ها بی انصاف تر ومردم فقیر تر (البته نه همه صاحبخانه ها)»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خواهش میکنم به دادمستاجرهابرسین ..هرسال میتونستیم یه چندرغازی روپولمون اضافه کنیم امسال باوجوداین گرونیهاوبیکاربودن کارگران اصلانتونستیم ازالان هولم برده برای دوماه دیگه که صاحبخانم چقدرمیخواداجارموزیادکنع یامیگه ازاینجا برو…خواهش میکنم بدادمون برسین شرمنده زن وبچه هامون شدیم

  • ناشناس

    دوباره شروع کردید حاتم بخشی کردن از جیب موجرها و انداختن مستاجرها به جون مالک ها.
    هزینه لاکچری نشینی و زندگی مستاجرها رو که بعضا مجرد یا زوج جوان هستند موجر نباید بدهد.
    مستاجر اگر نمی‌تواند برود در شهر خودش یا خانه پدرش زندگی کند.
    مستاجرها نیازمند نیستند که بخواهید از جیب مالک بهش کمک کنید. فقط سطح انتظار بالایی دارند.
    اگرنه خیلی از مردم دنیا مهتاج یک وعده غذایی هستن.

  • صبوری

    من هم موجرم و هم مستأجر، من نمیتونم مخارج زندگیم و افزایش اجاره بها خونه ای که ساکن هستم رو از مستأجر بیچاره در بیارم، موجرهایی که اینجا نظرات نامربوط میزارن باید بدونن که دور گردون میگرده. قرار نیست شما خرج خونه و زندگیت رو از مستأجر در بیاری. الآن جوری شده با اجاره خونهٔ پایین ترین محلهٔ تهران میشه توی استانبول خونه اجاره کرد اونم بدون پول پیش!!

  • صبوری

    قیمت ها بسیار ناعادلانه و بی اساس است، این دیگه دست دولت نیست و خود مردم این کار رو کردن و عده ای از صاحب خونه ها هم سوار این موج سودجویی شدن

  • ناشناس

    صاحب خونه ما امسال ۱۰۰ میلیون رو رهن خونه گذاشته بهش اعتراض می کنیم میگه تورم رو هم در نظر بگیرید احه طرف یک سال ۱۰۰ تومن چه خبر در واقخ ۵۰ درصد زیا کرده تو رو خدا به داد ما مستا جر ا برسید مسئو لین

  • ناشناس

    مستاجری که به جای کار و تلاش دائم چشمش به دست دولت است و با چشم طمع انتظار دارد صاحب ملک موجرش بشود همان بهتر که توانش در حد اجاره خانه 12 متری باشد

  • ناشناس

    تو روخدا ب دادمون برسید خسته شدیم دیگه

  • ناشناس

    وای از دست بعضی موجرها.
    از نظراتشون مشخصه ک چ ذاتی دارن.
    خوش نشینی کیلو چند،طرف اگ پول داشت،خونه میخرید ک هر سال،آواره و خونه بدوش نباشه.
    کاش خونه هایی هم ک اکثر مردم قدرت اجارشو داشتن،تو بالاشهر و یا خونه تازه ساز هم بود ک لاکچری نشینی باشه.
    حتی اگ مایه دارم بودن،دلیل نمیشه ک تیغشون بزنین.
    البته موجرهای پدر دار هم کم نیستن.
    صاحبخونه خودم،همینطوره،خودم مبلغ افزایشو تعیین میکنم،اونم بنده خدا،هر چقدر اضافه کردم،چیزی نگفته.

  • ناشناس

    سلام آه که چقدرقلبم به دردمیاداشک در چشمانم حلقه زده خسته ام خسته چقدرگرونی چقدر رنج چقدرحقیرشدن اخه چراخدا
    دادرسمون برسون دیگه غیرتوامیدی نداریم خدایا خودت به فریادمون برس این امتحان به سلامتی به اخربرسون

  • علی

    برو خجالت بکش دلال انگار اوناییکه توان مالی‌شان کمه میخورن میخوابن استدلالت اینه وای برشماها