کد مطلب: ۷۵۸۳۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات وام به زلزله‌زدگان خوی اعلام شد / تکرار تراژدی دورود در زلزله خوی؟

جزئیات وام به زلزله‌زدگان خوی اعلام شد / تکرار تراژدی دورود در زلزله خوی؟

جزئیات پرداخت وام به زلزله‌زدگان خوی توسط استاندار آذربایجان غربی اعلام شده است، اما باید دید مشکلات اعطای تسهیلات در زلزله دورود بار دیگر تکرار خواهند شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مردم شهرستان خوی واقع در استان آذربایجان غربی در ماه‌های اخیر بارها شاهد زمین‌لرزه‌های متعدد بوده‌اند اما زلزله خوی در روزهای 28 دی ماه و هشتم بهمن ماه، بیش از باقی زمین‌لرزه‌ها خسارات جانی و مالی بر جای گذاشت؛ به طوری که به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، زلزله‌های خوی در مجموع به ۹ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی آسیب وارد کرده است.

در روزهای پس از زلزله خوی، وعده‌های بسیاری پیرامون اعطای وام‌های گوناگون برای جبران این خسارات به گوش می‌رسید؛ از جمله احمد وحیدی، وزیر کشور که از در نظر گرفته شدن تسهیلاتی در قالب‌های مختلف برای آسیب‌دیدگان از زلزله ۵.۹ ریشتری شنبه شب این شهرستان گفت و ابراهیم رئیسی که پس از گذشت هشت روز از زلزله هشتم بهمن ماه در سفر خود به خوی وعده داد که وام قرض‌الحسنه و بلاعوض به زلزله‌زدگان داده می‌شود.

وام زلزله‌زدگان خوی چقدر است؟

شب گذشته محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، جزئیات پرداخت وام به زلزله‌زدگان خوی را اعلام کرد.

معتمدیان با حضور در گفتگوی خبری ساعت ۲۱ رسانه ملی، گفت: برای ساخت منازلی که کامل تخریب شده ۶۰ میلیون تومان بلاعوض، برای مناطق روستایی ۲۵۰ میلیون تومان و برای مناطق شهری ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه داده می‌شود.

مشکلات پرداخت وام به زلزله‌زدگان دورود

وعده پرداخت وام بلاعوض به زلزله‌زدگان خوی در حالی مطرح می‌شوند که این وعده‌ها پیش‌تر هم در مواجهه با حوادث طبیعی از این دست مطرح شده بود اما در عمل مشکلات بسیاری را به‌وجود آورد.

آبان ماه سال ۸۹ بود که شهرستان دورود از توابع استان لرستان، قربانی یک زلزله ۴.۹ ریشتری شد. با وجود اینکه شدت این زلزله چندان بالا نبود، اما بافت فرسوده دورود، خسارت‌های بسیاری را برای اهالی شهرستان به وجود آورد.

در پی زلزله دورود، حدود هشت هزار واحد مسکونی آسیب دید. دولت نیز در آن زمان بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان وام برای زلزله‌زدگان در نظر گرفت. با این وجود در همان زمان هم مشکلات بسیاری بر سر پرداخت این وام‌ها به‌وجود آمد و بسیاری از آسیب‌دیدگان در زلزله نتوانستند این تسهیلات را دریافت کنند، اما آنهایی که این وام‌ها را دریافت کردند، حالا با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فشار دولت برای بازپرداخت وام بلاعوض!

در ماه‌های اخیر، برخی از افرادی که این تسهیلات را دریافت کرده بودند، گزارش دادند که وقتی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنند، بانک به دلیل بازپرداخت نشدن وام‌های زلزله به آنها تسهیلات جدید پرداخت نمی‌کند.

در واقع مبلغ وام‌های زلزله‌زدگان به‌عنوان جریمه بازپرداخت نشدن، در حساب بدهی معوقه بانکی آنها ثبت شده است. بانک‌ها هم به این افراد اعلام کرده‌اند که خود دولت تصمیم به دریافت وام و سود آن از زلزله‌زدگان کرده و بانک نقشی در این موضوع ندارد.

این در حالی است که مردم شهرستان دورود و نماینده این شهرستان در مجلس، بارها از دولت درخواست کرده بودند که بازپرداخت این وام‌ها را به زلزله‌‌زدگان ببخشد اما به نظر می‌رسد دولت همچنان حاضر به انجام این کار نیست.

باید دید دولت سیزدهم فکری برای جلوگیری از تکرار مشکلات پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان دورود در مورد زلزله‌زدگان خوی کرده است یا باید بار دیگر منتظر مسائلی از این دست باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در اولین فرصت پس از زلزله سوریه دو هواپیمای باری به زلزله زدگان سوریه ارسال کردن ولی برای زلزله زدگان خوی دریغ از کمک فقط مردم و هموطنان باشرف به کمک زلزله زدگان خوب شتافتند

  • حمید

    مسولین فرسوده شهرها روازبین ببرید،ملک وماشین

  • ناشناس

    با کدوم درامد و سرمایه وامو پس بدهند اینایی که کل زندگیشون تو یک شب نابود شده

  • ناشناس

    بااین 300تومن چه بکنن. یه خونه اجاره کنن؟؟؟؟

  • ناشناس

    به نظر من اصل وامی که بهشون دادن بدون سود و جریمه دیرکرد پس بگیرن ، چون بالاخره بیت المال هست باید به مردم دیگه هم که این چنین مشکلی واسشون پیش میاد تعلق بگیره .

  • ناشناس

    ان زلزله ششو سه دهم ریشتر بود اما مشکل اصلی اینه که حتی وام کمیته امداد امام خمینی که دادن رو پس میگیرن ومشکل بزرگتر از همه نمیگیرن مثلا من از دوبرادرم نمیگرن از دوتایی دیگه میگیرن انچه در ایران خوب عمل نمیشود مدیریت هست وعدالت که هیچ وقت هم درست نمیشود

  • ناشناس

    به جای وام از این پول‌های بلاعوض که اینور اونور میدین بهشون بدین اینها همه چیشون رو از دست دادن

  • ناشناس

    برای‌مردم‌سوریه‌مجانی‌‌‌ولی‌برای‌مردم‌خودمان‌وام‌

  • ناشناس

    سلام. از نظر بنده دولت هر گونه کمک بلا عوض و یا قرض الحسنه پرداخت میکند بهتر است خودش از طریق نظام مهندسی بخاطر استحکام و خدای ناکرده دوباره کاری با مسئولیت خودش ترتیب کار رو بدهند که مردم هم متضرر نشوند.

  • ناشناس

    سلام
    لطفا به مردم خوی وام بلا عوض بدهید
    ینی ایران آنقدری داشت که بتواند به سور.یه و تر.کیه کمک کند اما نداشت که به مردم خودش کمکم کند و باید کمک های مردمی جمع میکرد؟؟