خبر مهم:

کد مطلب: ۵۵۳۹۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وام ودیعه مسکن، مردم را خانه‌دار می‌کند؟ / «وزیر با این وام می‌تواند خانه اجاره کند؟»

وام ودیعه مسکن، مردم را خانه‌دار می‌کند؟ / «وزیر با این وام می‌تواند خانه اجاره کند؟»

چند روز پیش اعلام شد که مالکان اجازه افزایش زیاد نرخ اجاره در سال جاری را ندارند و موظفندبه میزان سال گذشته نرخ اجاره را افزایش دهند. از طرفی خبر رسید سقف وام ودیعه مسکن هم افزایش یافته. با این حال مستاجران همچنان معترضند؛ چرا که نه صاحب‌خانه‌ها به قانون پایبندند و نه بانک‌ها به راحتی وام می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ستاد ملی مقابله با کرونا سقف مجاز افزایش اجاره‌بها امسال را همان نرخ پارسال اعلام کرد؛ یعنی اجاره‌ها باید در تهران ۲۵ درصد، در سایر کلان‌شهرها ۲۰ درصد و دیگر شهرها ۱۵ درصد افزایش یابد.

این درحالی است که بازار اجاره مسکن طبق مصوبه ستاد ملی کرونا پیش نمی‌رود و مالکان مقدار اجاره را به میل خودشان تعیین می‌کنند. گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد برخی از صاحبخانه‌ها در تهران اجاره را تا بیش از ۵۰ درصد بالا برده‌اند.

بانک مرکزی هم اعلام کرده که در اردیبهشت امسال اجاره‌بها نسبت به پارسال در تهران ۳۲.۶ درصد و در دیگر مناطق شهری ۳۶.۳ بوده است.

در ادامه تعدادی از پیام‌های مخاطبان تجارت‌نیوز می‌خوانید که با گلایه از عدم رعایت مصوبه ستاد مبارزه با کرونا همراه شده:

« این ودیعه‌ای که تصویب کردن به شدت اجاره رو بالا برده»

« هیچ جا از مستاجر بدبخت دفاع نمیکنن شوراها به راحتی طرف صاحبخانه رو میگیرن و عملا هیچ خبری از این قانون مسخره‌ای که اعلام کردن نیست با این افزایش ۱۰۰ درصدی کرایه مستاجر بدبخت چه کنه واقعا»

« هیچ صاحبخانه‌ای افزایش ۲۵ درصدی رو قبول نداره و نزدیک ۷۰ درصد افزایش قیمت داده‌اند. ما مستاجرها دیگر توان نفس کشیدن نداریم.»

وام نمی‌خواهیم، تورم را کنترل کنید

البته این فقط یک سوی ماجراست. همزمان با اعلام افزایش سقف مجاز اجاره‌بها محمد اسلامی، وزیر راه شهرسازی از افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن خبر داد و تاکید کرد: تسهیلات ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به رقم ۷۰ میلیون تومان برای تهران، ۴۰ میلیون تومان برای سایر کلان‌شهرها و ۲۵ میلیون تومان برای شهرهای کوچکتر رسیده است و افراد می‌توانند از طریق ثبت‌نام این وام را دریافت کنند.

اما دبیر کانون بانک‌های خصوصی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد هنوز چیزی ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ هم اغلب بانک‌ها منابع کافی برای تامین این وام را ندارند.
در ادامه واکنش مردم به این دو گفته متناقض از دو مسئول، آن هم به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت را می‌خوانید:

« ابلاغ نشدن وام ودیعه مسکن را باید باور کرد؟ یا نام نویسی درخواست کنندگان وام را که تا پایان شهریور فرصت دارند!؟ بهتره سرکاربودن را بپذیریم. مرد مومن هماهنگیاتو بکن بعد شعار بده. این جماعت مستاجر که اسیر شما مسئولین نیستن. اذیت و مردم‌ازاری عاقبتی نداره»

« وام را به مالک می‌دهند سودش را از مستآجر می‌گیرند خوب این چه وامی هست؟!»

« ما رو پارسال معرفی‌مون کردن به بانک ملی ولی هنوزاز پرداخت وام خبری نیست. لطفا اول وام‌های پارسال روبدید بعد دوباره ثبت نام جدی شروع کنید»

« وزیر خودش با این پول میتونه خونه اجاره کنه؟»

«ما مستاجر جماعت وام ودیعه نمیخوایم، فقط تورم رو کنترل کنید تا خونه‌ای که قیمت خرید و فروشش ۷۰ میلیون بود رو مجبور نشیم با همون هفتاد میلیون رهن و و ماهی ۲ میلیون کرایه کنیم»

« بانکها توان مبلغ کم را ندارند! فقط بالای میلیارد وام می‌دهند چون رییس شعبه حق زیر میزی می‌خواهد»

« از اول شعار دادن که دولت برای مردم داره کار میکنه. فقط دروغ گفتن خودشون با بهترین حقوق و بهترین نقطه زندگی میکنن. ولی از مشکل مردم خبر ندارن خجالت بکشید همه مردم رو بدهکار کردین»

« بانکها پول دارند اما نه برای افراد کم بضاعت. پس این پول وام‌های میلیاردی از آسمون میاد. پول هست برای من وشما نیست»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام‌ . من ساکن اصفهان شاهین شهر هستم . با دو فرزند الان یک ماه است دنبال خ نه هستم . نیست اجاره ها همه از دو ملیون به بالا هست .پول جلو هم همش ۵۰ ملیون به بالا هست . واقعا ن نمیدونم چی کار کنم . الان نا امید نا امید شدیم شرایط خیلی سخت شده صاحب خونه ها تمام فشار رو دارن میزارن برای مستاجر بیچاره این چه روز کاری شده

  • سعید اراکی

    دیگه انقدر از دولت دروغ شنیدیم ک عادی شده .اگه دولت واقعا به فکر مردم هست به هر خانواده یه زمین حداقل ۱۰۰ متری بده تا خودمون یه اتاق درست کنیم توش زندگی کنیم از این اوارگی و مستاجر بودن راحت بشیم .ک اگه اینجور پیش بره با تورم و گرونی ما ک هیچ نوه هامونم صاحب زمین و خونه نمیشن .. فقط به فکر مردم باشید اگه خون ایرانی تو وجودتون هست یا علی.

  • ناشناس

    وزارت راه در این چندین سال به دلیل عدم رسیدگی وکم کاری شدید جاده های اصلی کشور شامل اتوبانها وبزرگراه ها را از بین برد وبه جاده های خاکی تبدیل کرد مثل اتوبان زنجان !

  • ناشناس

    چرا کسانی که پارسال این وام رو گرفتن امسال نمیتونن وام جدید بگیرن؟ این چه شرطیه آخه؟؟