کد مطلب: ۶۰۱۸۱۱

واکنش بازار مسکن به مذاکرات وین

واکنش بازار مسکن به مذاکرات وین

میانگین قیمت واحدهای مسکونی در آبان ماه یک‌درصد (ماهانه) رشد کرد. این ریزنوسان با وجود صعود معاملات مشخص می‌کند فروشنده‌ها به‌دلیل یک فاکتور بیرونی، چشم‌انداز قیمت را کاهشی می‌بینند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرایط کلی بازار مسکن در آبان‌ماه با توجه به صعود حجم معاملات در عین ثبات قیمت‌های قطعی فروش آپارتمان در این ماه نشان می‌دهد بازار مسکن در میانه پاییز به استقبال زودرس از مذاکرات احیای برجام در وین رفته که قرار است از امروز، هشتم آذر ماه از سر گرفته شود. در واقع خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات سبب شده است چشم‌انداز افزایش قیمت در بازار مسکن به‌عنوان نیروی غالب شناخته نشود در عوض انتظارات کاهشی در بازار غلبه پیدا کند که به افزایش فروشنده‌ها منجر شود و فضای مناسبی را برای شکار خانه‌های فروشی در بازار نسبتا با ثبات برای متقاضیان خرید ملک فراهم کند.

این واکنش زودرس نسبت به مذاکرات نشان می‌دهد در صورت حصول نتیجه مثبت در وین، بازار مسکن که به‌دلیل وضعیت متغیرهای درونی خود از جمله «نسبت قیمت به اجاره» و نیز «نسبت رشد قیمت مسکن به رشد نقدینگی» از هر حیث آماده برگشت از اضافه‌پرش، تخلیه حباب و چربی‌سوزی است، به شکل تمام‌عیار وارد فاز چربی‌سوزی شود.

اگرچه در سایر ماه‌های گذشته از سال ۱۴۰۰ نیز بعضا تورم مسکن نزدیک صفر یا حتی کاهشی بود، اما هیجان بازارهای سفته‌بازی رقیب اجازه نمی‌داد بازار مسکن چربی‌سوزی را آغاز کند. این در حالی است که هرگونه نتیجه مثبت که از مذاکرات وین حاصل شود، می‌تواند شرایط را به فوریت برای بازگشت قیمت در بازار مسکن فراهم کند.

چشم‌انداز بازار مسکن تا پایان ۱۴۰۰

دو پارامتر اصلی موثر بر وضعیت بازار مسکن در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری وجود دارد که یکی سرنوشت مذاکرات وین و دیگری بازدهی نسبی سایر بازارهای رقیب است. وضعیت این دو پارامتر است که تعیین می‌کند فاز چربی‌سوزی در بازار مسکن تسهیل خواهد شد یا اینکه مسکن بار دیگر دچار وضعیت رکود تورمی می‌شود.

در این بین نقش مذاکرات در تعیین انتظارات غالب در بازار مسکن به مراتب پررنگ‌تر است؛ کمااینکه تجربه چهار سال اخیر نشان داد اثر متغیرهای سیاسی بر بازار مسکن به مراتب بیش از هر زمان دیگری است و حساسیت بازار به وضعیت متغیر غیراقتصادی و نیز تغییرات قیمت ارز که به‌طور مستقیم تحت تاثیر میزان ریسک متغیر غیراقتصادی است، افزایش یافته است.

به این ترتیب دریافت سیگنال مثبت از مذاکراتی که از امروز توسط تیم جدید مذاکره‌کننده در وین دنبال می‌شود، به شکل مستقیم بر آینده قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند رشد نسبی معاملات در عین ثبات قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که اگر همه چیز به شکلی پیش برود که به نفع شروع فاز بازگشت قیمت مسکن از اضافه‌پرش باشد، ممکن است چربی‌سوزی در بازار مسکن هم به یکی از دو شکل «افت قیمت اسمی» و «افت قیمت واقعی» مسکن رخ دهد.

در واقع افزایش فروشنده‌ها در شرایطی که تقاضای خرید مسکن به‌دلیل فاصله قدرت خرید با سطح قیمت‌ها اندک است، در عمل ممکن است به کاهش قیمت اسمی مسکن نیز منجر شود؛ اما حتی اگر چنین نشود، ثبات نسبی قیمت در معاملات فروش مسکن سبب خواهد شد تورم مسکن نرخی پایین‌تر از تورم عمومی داشته باشد و این وضعیت آنقدر ادامه پیدا می‌کند که چون تورم مسکن از تورم عمومی جا مانده است، عملا قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا می‌کند.

همچنین قدرت خرید متقاضیان مسکن به تدریج افزایش خواهد یافت و قیمت مسکن در سطوح قبلی تقریبا درجا می‌زند یا ریزنوسان خواهد داشت. بنابراین پس از گذشت یک دوره زمانی، نقطه بازگشت خریداران به بازار با توجه به ترمیم قدرت خرید آنها در عین ثبات نسبی قیمت مسکن فرا خواهد رسید و حجم معاملات در آن مقطع زمانی افزایش می‌یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این کارشناسان محترم به چه استنادی دارن میگن که افت خواهد کرد….؟؟؟اگر راست میگن بیان تضمین بدن به مردم که بعد از مذاکرات کاهشی خواهد شد ……….

    • مهدی

      میگن چون میدونن اگر دلار کاهشی بشه اول حقیقیهای بورس شروع به خروج سرمایشون میکننو ممکنه برن سراغ ملک دومم اینکه دلارهای خانگی فروخته میشه و بازم ممکنه بره سراغ ملک اما دولت نباید اجازه هجوم این پولهارو فقط به یک بخش بده و با گذاشتن سود بانکیه روزشمار ۱۲ درصدی پولهارو جذب بانکها کنه بشرط اینکه این سرمایرو به صندوقهای بورسی ببرنو اجازه ندن ملک یا طلا همشو ببلعه گرچه دلار باتوافقم به زیر ۲۳ هزار نمیره بخاطره تورمو نقدینگیه موجود و ریزش بورس

  • ناشناس

    تمام اخبار این چند روز تجارت نیوز شده حکایت یک ماه مانده به انتخابات آمریکا که اگر بایدن بیاید 30 درصد پراید، طلا، دلار، مسکن و…. ارزان خواهد شد اما هیچ کدام نشد!!

    • ناشناس

      دقیقا درسته، از راه افتادن کانال اینستکس بگیر تاالان هرروز یه چشم انداز دارن واسه ارزونی ، گرون میشه میگن دلالان از کاهش قیمت ترسیدن یک هزارم قیمت کم میشه میگن آغاز روند نزولی دلار خونه خودرو وووو ، دلار هرروز داره می ه بالا یه ساعت ده تک تومن میاد پایین میگن آغاز سقوط دلار همش دروغ و خبردرنانی

  • ناشناس

    اگر مذاکرات به نتیجه نرسد اول سایه جنگ و بعد کاهش قیمت مسکن خواهیم داشت. اگر به نتیجه برسد با کاهش تورم به ثبات میرسیم

    • ناشناس

      شتردرخواب‌بیندپنبه‌دانه

  • ناشناس

    اگه ارزون میشد نیگفتین چشم انداز مذاکرات بوده گرون شده نیگین چشم انداز مذاکراته، بس کنید خبر درمانیو از اول اومدن بایدن هرروز از چشم انداز کاهش قیمت ها میگین ولی یکسال گذشته فقط گرونی دیدیم

  • ??

    ای بابا
    آقای تجارت نیوز
    شاهنامه رستم و سهراب و اسفندیار را شرح ندهید. به فکر اقشار کم درآمد جامعه، یا آنهایی که از بیکاری درآمد ندارند و هیچ جایی استخدام ندارن باشید .
    با شرح های رسانه های اجتماعی و …. خودمان علنا دست افزایش قیمت ها و گرانی می زنیم .
    به فکر مردم بدبخت باشید.
    با تشکر

  • ناشناس

    H.GH:
    سلام ساختمان ۲۶۴ واحدی سفیر اراک را هم که ۳برابر پول گرفته اید از جانبازان و ایثارگران و ده سال است از موعد تحویل آن می‌گذرد هم رسیدگی کنید لطفا درخواست ۷۰ملیون پول بعدی را بردارید از کجا بیاوریم همین مبلغ ۱۳۵ ملیون هم با هزار قرض و وام و فروش طلای خانم دادیم لطفا بانک مرکزی و رئیس جمهور و امور مالی کشور با وام ۳۰۰ ملیونی این خانه ها موافقت کند خدا لعنت کند آمریکا و اسرائیل را

  • ناشناس

    هنوز که مشخص نشده توافق میشه یانه ،بعدهم کسی که گرون ساخته ارزون نمیفروشه