کد مطلب: ۷۵۸۱۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

خودروسازان در برابر شورای رقابت متحد می‌شوند؟ / انفعال نگران‌کننده سازمان بورس

خودروسازان در برابر شورای رقابت متحد می‌شوند؟ / انفعال نگران‌کننده سازمان بورس

دستورالعمل شورای رقابت امروز با واکنش‌های جدی از سوی خودروسازان مواجه شد. بهمن‌موتور و ایران‌خودرو به صورت شفاف مواضع خود علیه مصوبه لغو عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرده‌اند و سایپا نیز با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرده است که اثر این مصوبه بر شرکت را به اطلاع سهامداران می‌رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته شورای رقابت دستورالعملی را که روز یازدهم بهمن‌ماه تصویب کرده بود منتشر کرد. بر اساس این دستورالعمل عرضه خودرو در بورس کالا به طور کلی از فهرست شیوه‌های فروش خودروی سواری حذف شده است.

این خبر نه تنها موجب ریزش بازار سهام در روز گذشته شد بلکه واکنش فعالان و اهالی بازار سرمایه را به دنبال داشت. حتی یک عضو شورای رقابت هم علیه این دستورالعمل اعلام موضع کرد.

مهدی طغیانی عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفته است: «اعضای ناظر مجلس در شورای رقابت مخالف شدید مصوبه این شورا در خصوص دستورالعمل عرضه خودرو بوده و مبانی این تصمیم را قابل قبول نمی‌دانند.»

او عنوان کرده است: «مبانی نظری این مصوبه محل ایراد است و باید درباره چگونگی اعمال اصلاحات و یا اعتراض نسبت به این مصوبه، قانون را اصلاح و یا استفساریه دهیم؛ باید قانون مربوط به شورای رقابت در مجلس اصلاح شود.»

سکوت سازمان بورس

با این حال اما روز گذشته و حتی امروز هیچ‌گونه واکنشی از سوی سازمان بورس دیده نشده است. تنها رئیس سازمان بورس اعلام کرده است که «عرضه خودرو در بورس کالا را به علت حمایت از حقوق سهامداران و خروج صنعت خودرو از زیان‌دهی پیگیری می‌کنیم.»

در همین حال روز گذشته حمیدرضا دانش‌کاظمی، عضو شورای عالی بورس با اشاره به دستورالعمل شورای عالی رقابت در مورد تنظیم بازار خودرو اظهار کرد: «قرار است شورای عالی بورس روز سه‌شنبه ساعت ۱۴ جلسه‌ای داشته باشد و احتمالا این موضوع در این جلسه مطرح خواهد شد.»

او تاکید کرد: «البته موضع شورای عالی بورس مانند قبل مشخص و شفاف است، این شورا بر این باور است که نه تنها عرضه خودرو در بورس کالا باید ادامه یابد بلکه همه محصولات و نه فقط هفت درصد محصولات باید در بورس عرضه شود.»

با این حال اما دو نکته در این میان خودنمایی می‌کند؛ نخست بی‌عملی و انفعال سازمان بورس و وزارت اقتصادی به عنوان متولیان بازار سرمایه و مدافعان منافع سهامداران و ناشران و دیگری عدم تشکیل جلسه فوری شورای عالی بورس برای بررسی دستورالعمل جدید شورای رقابت.

واکنش خودروسازان

به هر روی اما امروز خودروسازان برای حمایت از منافع خود و سهامداران، وارد میدان شدند و نسبت به دستوالعمل جدید واکنش نشان دادند.

بهمن‌موتور اطلاعیه صادر کرد

گروه بهمن امروز اعلام کرد دستورالعمل شورای رقابت را نپذیرفته و در اطلاعیه‌ای عنوان کرد: «شرکت گروه بهمن اعتقاد دارد مصوبه مذکور نافی سایر قوانین جاری کشور درخصوص کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا است و لذا قصد پیگیری موضوع را از طریق مجاری قانونی دارد.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «ضمنا برنامه فروش سال 1401 شرکت فرعی بهمن موتور از طریق بورس کالا و سایر روش‌ها صورت پذیرفته است و این مصوبه تاثیری بر عملکرد سال جاری این شرکت نخواهد داشت.»

اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو

در همین حال امروز مدیرعامل ایران‌خودرو هم در مجمع این شرکت نسبت به مصوبه شورای رقابت واکنش نشان داد. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو گفت: «قرار شده است با هماهنگی با بهمن و سایپا اقدام جمعی و نامه‌نگاری حقوقی با شورای رقابت انجام دهیم و ماجرا را به تجدید نظر ببریم.»

او با تاکید بر اینکه این راه را تا آخر خواهیم رفت، عنوان کرد: «قیمت‌گذاری دستوری بیش از هر موضوع دیگری شرکت‌های خودروساز را آزار داده است.»

خطیبی بیان کرد: «عرضه خودرو در بورس کالا توفیقات زیادی برای ما داشت؛ بیش از 89 درصد خریداران بورس، مصرف‌کننده نهایی هستند؛ ما محصولات را زیر قیمت بازار به فروش رسانده‌ایم و در نتیجه از زیان خارج شدیم.»

اگرچه طی روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر مدیرعامل ایران‌خودرو به گوش می‌رسد اما با این حال، به نظر می‌رسد خودروسازان برای مقابله با دستورالعمل شورای رقابت مصمم و هم‌پیمان شده‌اند. اما آیا آنها می‌توانند در برابر لابی قوی شورای رقابت مقاومت کنند؟

به نظر می‌رسد مصوبه شورای رقابت در دولت نیز موافقان و مخالفان زیادی دارد و آرا در این باره یکپارچه نیست. از سویی رسانه‌های دولت علیه مصوبه شورای رقابت قلم می‌زنند و از سوی دیگر وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد در این باره سکوت پیشه کرده‌اند.

شفاف‌سازی محتاطانه سایپا

در این میان شرکت سایپا نیز موضع محتاطانه‌ای اتخاذ کرده است؛ این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای در کدال اعلام کرد: «به استناد ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع مي‌رساند پیرو اخبار منتشر شده در پایگاه خبری شوراي رقابت مبنی بر تصويب دستورالعمل تنظيم بازار خودرو سواري به استحضار می رساند آثار و تبعات مالي مفاد مصوبه شوراي رقابت در دست بررسي بوده که در اسرع وقت به استحضار سهامداران محترم خواهد رسيد. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان افشا می شود.»

در همین حال به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، نماد معاملاتی سایپا حداکثر تا دوم اسفندماه تعلیق شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.