کد مطلب: ۶۶۵۱۲۳

واکنش روسیه به قطعنامه شورای حکام

واکنش روسیه به قطعنامه شورای حکام

رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها با انتقاد مجدد از قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این قطعنامه را احمقانه خواند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واکنش‌ روسیه به قطعنامه شورای حکام چه بود؟

به نقل از ایرنا ، «میخائیل اولیانوف» در توئیتی نوشت: حالا متوجه شدید که چرا روسیه به قطعنامه احمقانه غرب در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران رای منفی داد؟ متأسفانه همتایان غربی ما نشان دادند که درک مناسبی از موقعیتی که در آن قرار داریم، ندارند.

سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب این قطعنامه، همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

سازمان انرژی اتمی کشورمان دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

سه کشور اروپایی عضو برجام ساعتی پیش با صدور بیانیه ای مشترک، بدون اشاره به بدعهدی خود در اجرای تعهدات برجامی، نسبت به اقدامات جبرانی ایران در پی تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرده و مدعی شدند که گام‌های ایران تلاش‌ها برای از سرگیری اجرای کامل برجام را دشوار می‌کند.

آن ها از ایران خواسته‌اند که اعمال پروتکل الحاقی و همه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، پیشرفت برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و فوراً توافق از سرگیری اجرای برجام را که به تعبیر آن‌ها روی میز است، اما در اصل فاقد تضامین مورد نظر ایران است، منعقد کند.

این درحالیست که جمهوری اسلامی ایران پیشتر هشدار داده بود که صدور قطعنامه در شورای حکام ادامه مذاکرات وین را سخت و پیچیده می‌کند. اولیانوف هم پیش از تصویب قطعنامه گفته بود: «متأسفانه برخی از اعضای شورای حکام حساسیت شرایط موجود را درک نمی‌کنند و برای ارائه قطعنامه نابهنگام ضد ایرانی فشار می‌آورند.» وی بر همین اساس تصریح کرد: مذاکرات وین به آنها یاد نداد که فشار بر تهران منجر به تشدید تنش می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جعفر

    ایران را تحت فشار میزارن امتیاز بگیرن ،هیچی هم نمیدن ،دولت ضعیف عمل میکنه ،مردم هم ناراضی شدن این اواخر حتی شهید داده ها هم دلخورن ،فساد را نمیشه متوقف کرد،قدرت ونفوذدارن،اره دست دولته چکش دست اروپا ،برای ملت ایران اسراییل هم رییس دنیا ،الان ایران گوشه رینگ است واز داخل وخارج ضربه میخورد،البته اروپا حکومت ایران را بر نمیاندازد چون ما برنامه نداریم ،فقط در حال دفاع هستیم اونا امتیاز میخوان وووو