خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۸۷۶۲

واکنش معامله‌گران به سیگنال مهم ارزی

واکنش معامله‌گران به سیگنال مهم ارزی

پس از نزدیک به یک هفته ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، معامله‌گران و فعالان این بازار دیروز با دو سیگنال متفاوت روز پرنوسانی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از نزدیک به یک هفته ریزش قیمت‌ها در بازار ارز، معامله‌گران و فعالان این بازار دیروز با دو سیگنال متفاوت روز پرنوسانی را پشت سر گذاشتند. سیگنال اول با صحبت‌های همتی، رییس کل بانک مرکزی به بازار ارز داده شد که در حاشیه جلسه هیات دولت از «بازگشت ارزهای بلوکه شده به کشور» خبر داد.

او گفت:«بخشی از آن باز شده و راه افتاده است و داریم از آن استفاده می‌کنیم. بخش دیگری هم با تحولاتی که در راه است، تامین خواهد شد.» همتی درباره نرخ ارز گفت:«من یک ‌بار گفتم باز هم می‌گویم که رییس‌کل بانک مرکزی اولین کسی است که طرفدار ارزش پول ملی است. حیثیت و اعتبار رییس بانک مرکزی به تعدیل نرخ ارز است نه اینکه نگذارد پایین بیاید.»

همتی عنوان کرد: «اگر کسانی دلار ۳۳ هزار تومانی خریدند ۱۱ هزار تومان تا به امروز ضرر کرده‌اند البته ممکن است باز هم در روزهای آینده ضرر کنند؛ من قیمت واقعی دلار را نمی‌توانم اعلام کنم؛ اما فکر می‌کنم از این هم پایین‌تر است.»

به نظر می‌رسد روی سخنان او به صحبت‌های دو روز پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی است که سیاست‌های پولی را دلیل عمده ریزش بورس عنوان کرده بود. همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بانک مرکزی مابه‌ازای ریالی ارزهای ایران در کره جنوبی را در اختیار دولت قرار داده و بازگشت این مبالغ به کشور تاثیری در بازار ارز ندارد، گفت: این پول‌ها عمده‌اش برای بانک مرکزی است و قدرت بازارسازی را بالا می‌برد و اتفاقا چون مال بانک مرکزی است، قدرت این نهاد را در بازارسازی بالا می‌برد.

همتی ادامه داد: سامانه نیما با بازار تفاوتش این است که در بازار خیلی سریع این تحولات رخ می‌دهد اما در بازار نیما به دلیل اینکه صادرکننده و واردکننده عرضه و خرید انجام می‌دهند و معاملات طول می‌کشد تا انجام شود این روند کندتر است اما در عین حال روند کاهنده است. گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد مجموع پول‌های بلوکه شده ایران مطرح می‌شود.

برخی از تخمین‌ها این میزان را تا ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌کنند اما در هر صورت خبر «آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر» به تنهایی سیگنال مهمی به بازار ارز بود که روی کاغذ می‌توانست به ریزش دوباره قیمت دلار بینجامد. اما معامله‌گران بازار ارز ترجیح دادند بخش‌های دیگری از صحبت‌های او را مورد توجه قرار دهند. جایی که گفته بود «همکاری کره و عراق برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده چندان کافی نبوده است.»

به نظر می‌رسد این بخش از حرف‌های همتی به زیان ریزش بازار تمام شده و توقف کاهش قیمت دلار را روز گذشته به دنبال داشته است. نرخ دلار که به ‌طور روزانه تا روز سه‌شنبه به کانال ۲۱ هزار تومانی افت کرد؛ ‌دیروز حتی به کانال ۲۳ هزار تومانی نیز بازگشت تا مشخص شود برای تعدیل نرخ ارز هنوز مولفه‌های زیادی مورد نیاز است. پیش از این «اعتماد» در گزارشی نوشته بود که کاهش نرخ «حواله» تاثیر ماندگارتری در کاهش نرخ دلار دارد و دیروز نیز به عینه مشخص شد، افزایش نرخ «حواله درهم» چگونه «سد» بزرگی در تداوم ریزش‌های قیمتی در بازار ارز ساخت.

در واقع سیگنال دوم موجود در بازار ارز روز گذشته با افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ حواله درهم رخ داد که معامله‌گران انتظارات افزایشی در بازار را داشته باشند. آیا «ریزش قیمت دلار به روزهای پایانی خود نزدیک شده است؟» نگاه فعالان بازار ارز این است که بدون «گشایش‌های بیشتر و رسمی‌تر» ریزش قیمت‌ها به صورت «پایدار» نخواهد بود و از این رو باید در معاملات احتیاط کرد. این احتیاط را هم می‌توان از بالا رفتن قیمت‌ها در «معاملات فردایی» مشاهده کرد.

آیا ریزش دلار قربانی بورس شد؟

در پایان روز کاری سه‌شنبه و چهارشنبه، بورس تهران به روند ریزشی شاخص کل پایان داد. این اتفاق پس از اعتراض و تجمع سهامداران معترض به عملکرد مدیران بازار سرمایه و البته استعفای رییس سازمان بورس رخ داده است. البته یک روز پس از استعفای قالیباف‌اصل، اطلاعات تازه‌ای منتشر شده که جالب توجه است. گفته می‌شود این استعفا به صورت «دستوری» رخ داده و سرنخ آن به جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برمی‌گردد.

گویا در این جلسه روحانی وزیر اقتصاد را خطاب قرار داد و بی‌کفایتی‌های سازمان بورس را گوشزد کرده و بلافاصله پس از آن فرهاد دژپسند، استعفای رییس سازمان را پذیرفته است. هر چند در روزهای گذشته کاهش نرخ دلار دلیل اصلی خروج پول‌های خُرد از بازار عنوان شده بود. با این حال برخی از رسانه‌های منتقد دولت معتقدند که کسری بودجه امسال دولت با استفاده از افزایش حبابی شاخص بورس تامین شده و به همین دلیل حمایتی از سهامداران معترض به شرایط بورس نمی‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال جاری دولت در مجموع ۱۳ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان درآمد مالیاتی از نقل و انتقال سهام در بورس و فرابورس داشته است. دولت در نیمه اول امسال ۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری سهام خود در شرکت‌های دولتی به دست آورده است. به عبارت دیگر در ۹ ماهه امسال در مجموع ۴۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان درآمد از بورس داشته است. مقایسه رقم ۴۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومانی درآمد دولت از بورس طی ۹ ماهه امسال با درآمد ۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومانی مدت مشابه سال ۹۸ نشان از رشد ۸۸۱ درصدی درآمدهای دولت از بورس دارد که در نوع خود بی‌سابقه است.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سهامدار خرد

    بهتر است بنویسید 881 درصد درآمد دولت از سهامداران تازه وارد و آموزش ندیده و ضرر 70 درصدی آنها

  • محمدعلی

    چه جالب !!!!!!!

  • ناشناس

    ریزش دلار تمام شد . دلار زیر بیست نمیره

  • ناشناس

    فقط دولت سود کرد

  • ناشناس

    سهام آرا هم تاوان پس دادن

  • ناشناس

    حالا اومدن میخوان درس کنن همه از ترسشون پالایشی و خیلی از سهماشون رو تو ۵۰ درصد ضرر فروختن این 5۰ درصدی جیب کی رفت هاااان اونایی که مسول اینهمه ضرر هستن باید جوابگو باشن به اونایی که ضرر کردن ع خواهی بدرد کسی نمیخوره

  • ناشناس

    یعنی دهها میلیون ایرانی فقیر باید فدای صدها نفر بشن که تو بورس متضرر میشن خداکنه به زودی این دهها میلیون نفر اعتراض کنن تا این چند صد نفر بورسی به درک برن

  • مهدی

    دلالان وابسته به دولت در هنگامی که دلار بیست هزار تومن هم خریدار نداشت شروع به خرید در قیمت بیست و یک هزار تومن کردن ودر دو روز موفق به افزایش قیمت ارز شدن واقعا تبریک میگم به سر کرده گروه فشنگ زندگی هشتاد میلیون دست شون هست و خوب و گروهی عمل میکنن با کمک دولت که ارز و کرده منبع درآمد خدایا چرا تو ایران به دنیا اومدم ذره ذره داریم می‌میریم

  • ناشناس

    شما اگه تحلیلگر باشی میدونی هیچوقت ریزش بایک شیب یکنواخت اتفاق نمیوفته حتما یکی دوباره بک میزنه رو به بالا ودوباره ریزش شروع میشه منتظر ادامه ریزش باشید