کد مطلب: ۲۲۵۸۲۵

ورودی سد‌ها در سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته است

ورودی سد‌ها در سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته است

ورودی آب به سد‌های کشور از ابتدای مهرماه سال ۹۶ تا ۱۶ اسفندماه همان سال بالغ بر ۱۰.۴ میلیارد متر مکعب بوده است که در مقایسه با سال ۹۵ حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.

آخرین وضعیت سدهای کشور حاکی از آن است که ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال ۹۶ تا ۱۶ اسفندماه همان سال بالغ بر ۱۰.۴ میلیارد مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال ۹۵ حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لازم به ذکر است که در این بازه زمانی حجم مخازن سدها با رقم ۲۲.۵۲ میلیارد مترمکعب سال ۹۵ با اُفت ۱۳ درصدی روبرو بوده است.

این نکته حائز اهمیت است که درحال حاضر ۴۵ درصد مخازن سدهای کشور پر است و حجم مخازن سدهای ۵ گانه تامین کننده آب شرب تهران که از سدهای لار، طالقان، کرج، لتیان، ماملو تشکیل شده با ۵۶۷ میلیون مترمکعب که معادل ۳۰ درصد کل حجم این مخازن است در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۷ میلیون متر مکعب کمتر است.

در این میان تعداد سدهای ملی در دست بهره برداری در کشور به ۱۷۱ سد با حجم کل مخزن حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب و آب قابل تنظیم حدود ۳۷ میلیارد متر مکعب می‌رسد که علاوه بر این، ۱۱۱ سد دیگر با حجم کل ۲۰ میلیارد متر مکعب و حجم قابل تنظیم ۱۱.۵ میلیارد مترمکعب در حال حاضر در دست ساخت و تکمیل است.

گفتنی است تعداد سدهای استانی و زودبازده در دست بهره‌برداری به ۲۰۳ سد با حجم کل مخزن ۵۲۲ میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم ۴۹۹ میلیون مترمکعب می‌رسد و در این بخش نیز ۱۶ سد دیگر با حجم کل مخزن ۵۶ میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم ۶۴ میلیون متر مکعب در حال تکمیل است.

بر اساس این گزارش ۹۹.۳۷ درصد از جمعیت شهری و ۷۳ درصد از حمعیت روستایی از آب شرب بهره‌مند هستند.

در این میان ۱۶ میلیون و ۱۷۰ هزار فقره انشعاب شهری و ۵ میلیون و ۴۹۵ هزار فقره انشعاب روستایی توزیع شده است.

همچنین تا اسفندماه ۱۳۸ تصفیه خانه شهری و ۲۰۵ تصفیه خانه روستایی تا اسفند ۹۶ احداث شده است.

جمعیت تحت پوشش فاضلاب تا اسفند ۹۶ به ۴۸ درصد و انشعابات فاضلاب به ۶ میلیون و ۸۳۰ هزار فقره رسید از طرفی تصفیه خانه‌های فاضلاب در مدار نیز به رقم ۱۸۵ تصفیه خانه رسیده است.

در انتها ۴ طرح فاضلاب روستایی و ۱۶ طرح فاضلاب شهری شامل (شبکه، احداث و ارتقا تصفیه‌خانه) و ۲۰ طرح آبرسانی (۱۸ آبرسانی به شهرها و ۲ نمکزدایی) آماده بهره‌برداری قبل از شروع فصل گرما خواهند بود.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.